مقام روس: سند همکاری، لازمه توسعه هدفمند روابط ایران- روسیه است

مسکو - ایرنا - رئیس جنبش سیاسی ضدجهانی سازی (آنتی گلوبال) در روسیه بر این باور است که ایران و روسیه برای توسعه برنامه ریزی شده و هدفمند روابط به سند راهبردی توسعه همکاری های دوجانبه نیاز دارند.

«الکساندر ایونوف» از کارشناسان سیاسی برجسته امور بین المللی در روسیه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه در حال گسترش است و همکاری های دوجانبه در فضای کاملا مثبت توسعه می یابد، افزود: اما این تلاش ها بدون وجود سند راهبردی کافی نیست و جوابگوی سطح کنونی روابط دو کشور نمی تواند باشد.    

 رئیس جنبش سیاسی ضدجهانی سازی در روسیه تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و روسیه عالی است اما روابط و همکاری ها در عرصه هایی همچون اقتصادی و علوم و تکنولوژی و صنایع نیازمند تحرک برای توسعه است.  

کارشناس سیاسی روس گفت: اراده سران ایران و روسیه بر توسعه همه جانبه روابط دو کشور استوار شده و این حمایت پشتوانه محکمی برای گسترش همکاریها است و در واقع هیچ موانعی برای توسعه مناسبات دو کشور وجود ندارد.  

رئیس جنبش سیاسی ضدجهانی سازی در روسیه با بیان اینکه توافقنامه همکاری های ایران و روسیه ۲۰ سال پیش امضا شده است، اظهار داشت: این سند که چندی پیش تا سال ۲۰۲۶ تمدید شده است، با شرایط موجود ازجمله روابط دوجانبه ایران و روسیه و فضای منطقه و بین المللی مطابقت نمی کند.  

وی ادامه داد: بنابرین سند همکاری های دو کشور باید روزآمد شود و مفاد با نیازهای ایران و روسیه برای توسعه روابط در حوزه های مختلف مطابقت داشته باشد تا بتواند همانند نقشه راه برای گسترش همکاریها بکار گرفته شود.  

 ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ مطابق با ۱۲ مارس ۲۰۲۱، معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» ۲۰ ساله شد؛ معاهده ای که دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف در بیانیه های جداگانه و همزمان آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمردند.

به گزارش ایرنا، معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دوره رئیس جمهوری وقت و در جریان سفر وی به روسیه امضا شد.

افکار عمومی روسیه از توسعه روابط با ایران حمایت می کند

رئیس جنبش سیاسی ضدجهانی سازی در روسیه در ادامه گفت وگو افزود: افکار عمومی روسیه و بسیاری از کارشناسان سیاسی این کشور از توسعه روابط با ایران حمایت می کنند.  

وی معتقد است که در شرایط رویارویی روسیه و غرب بخاطر مداخله جویی های کشورهای غربی و ماهیت ضدروسی سیاست های آمریکا و کشورهای اروپایی هم پیمان آن، بسیاری بر این باورند که در این شرایط باید به توسعه روابط و همکاریها با کشورهای مشرق زمین توجه بیشتر کرد.

کارشناس روس نتیجه گیری کرد که در این راستا، توسعه روابط با ایران تعریف می شود و به همین دلیل سند راهبردی ایران و روسیه اهمیت بیشتری می یابد.

ایونوف ابراز امیدواری کرد که این سند در آینده نزدیک با سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه امضا شود که فصل جدیدی را برای گسترش روابط دو کشور و ارتقاء سطح همکاریها تا مشارکت راهبردی و درازمدت خواهد گشود.  

کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو به تازگی در پی تاکید روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر لزوم نهایی کردن سند جامع همکاری‌های بلند مدت بین دو کشور جزییاتی از توافقنامه بلندمدت ایران و روسیه را تشریح و  اظهار امیدواری کرد : این سند بعد از نهایی شدن در اولین دیداری که روسای جمهوری دو کشور خواهند داشت، مبادله شود.   

جلالی تصریح کرد: با موافقت طرف روسی، قرار شد پیش نویس این سند توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و سپس به مسکو ارائه شود تا انها هم نقطه نظرات خودشان را روی این پیش نویس ارائه داده و در صورت نیاز کمیسیون مشترکی نیز در این مورد تشکیل و نهایتا این سند مورد توافق دو دولت قرار گیرد.

وی گفت: بر همین اساس پیش نویس این سند توسط کارشناسان سفارت جمهوری اسلامی ایران طی چند ماه تهیه و در تهران هم مورد بررسی قرار گرفت و مجددا برای سفارت ارسال شد تا نقطه نظرات ما ارائه شود.  

جلالی افزود: وزارت خارجه هم  برای نهایی کردن این سند با دستگاه‌های مختلف کشور هماهنگی خواهد کرد و امیدوار هستیم در اولین دیداری که روسای جمهوری دو کشور دارند این سند مبادله شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: چون این سند موافقت نامه هست، برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی تصریح کرد: در رسانه ها که برخی آنها هم به نوعی خواهان گسترش روابط دو کشور نیستند، بعضی اوقات نکاتی راجع این موافقت نامه مطرح و یا گمانه زنی هایی می کنند و حتی روی جزئیاتی وارد می شوند که اصلا در این سند نیست.

جلالی افزود: بر اساس این سند، کلیات همکاری های دو  کشور در زمینه ها و حوزه های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی،  اقتصادی، دفاعی، نظامی اطلاعاتی بر اساس نقشه راه تهیه و بررسی می شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز ۲۶ آبان ماه با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم در تماس تلفنی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و  اجرایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha