حاجی بابایی:بودجه شرکت های دولتی در کمیته‌ای به صورت دقیق بررسی می شود

تهران- ایرنا-رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: کمیته ای درکمیسیون برنامه وبودجه با حضور دولت، بودجه شرکت های دولتی که بیش از ۶۰ درصد کل بودجه  است را به صورت دقیق بررسی می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی در  جلسه علنی امروز -سه شنبه- مجلس شورای اسلامی   در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص بودجه شرکت های دولتی بیان کرد: در سال ۷۵ زمانی که در مجلس گزارش تفریغ بودجه ارائه شد ۹۰ درصد حرف هایی که امروز تکرار شد در آنجا نیز زده شد شرکت های دولتی امروز به نحوی عمل می کنند که اعداد و ارقام ارائه شده از آنها به مجلس واقعی نیست زمانی که اعداد و ارقام بودجه این شرکت ها را با عملکرد آنها بررسی می کنیم کاملا متفاوت است.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۱۵۰ شرکت داریم که  اصلا نمی دانم چرا برخی از آن‌ها شرکت است مثلا کانون پرورش فکری کودک و نوجوان چرا باید شرکت باشد؟ ما ۳۱ شرکت گازی داریم که در اصل کار اداری انجام می دهند و زیان ده هستند امروز دولت یک هزار و ۸۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۹۵۴ هزار میلیارد تومان آن به شرکت های دولتی باز می گردد هر روز هزینه شرکت ها در بودجه افزایش می یابد اما یک شرکت در سال فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان سود دارد با این رقم چه اقدامی برای اشتغال می توان انجام داد؟

نماینده همدان اظهار داشت: باید بین دولت و مجلس تفاهمی شکل بگیرد و رابطه دولت با شرکت ملی نفت شرکت پخش فرآورده های نفتی، شرکت گاز و پتروشیمی ها به صورت شفاف باشد بودجه عظیم شرکت نفت در کجا هزینه می شود؟

وی با بیان اینکه ۱۴/۵ درصد از کل بودجه که به شرکت نفت داده می شود آیا در جدول مشخص شده است که در کجا هزینه می‌شود گفت: علت مشکلات پولی و اقتصادی کشور عدم شفافیت در بودجه است امسال دولت شفافیت را شروع کرده و ما باید در کنار هم کمک کنیم تا این شفافیت تحقق یابد.

حاجی بابایی تصریح کرد: مشکل حسابرسی در کشور نداریم بلکه مشکل ما عدم شفافیت است ما در صدد این هستیم تا یک جدول در لایحه بودجه گنجانده شود و هر آنچه که برای ۴ شرکت مهم نفتی و ۶۰ شرکت زیر مجموعه آن اختصاص می‌یابد در آن درج کرده و هزینه کردهای آن نیز مشخص باشد و هیچ کس مجاز نباشد یک ریال خارج از این جدول هزینه کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه  اظهار داشت:کمیته ای درکمیسیون برنامه وبودجه قرار است شکل بگیردکه از کمیسیون اقتصادی و انرژی مجلس و از دولت در آن حضور خواهند یافت و در طول ۴ ماه بررسی بودجه ، بودجه شرکت های دولتی که بیش از ۶۰ درصد کل بودجه  است در این کمیته به صورت دقیق بررسی خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha