۵۰ طرح عمرانی در ۵۰ هفته با حمایت دولت به بهره‌برداری می‌رسد

تهران- ایرنا- فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: در قالب طرح ۵۰ ×۵۰ بیش از ۵۰ طرح عمرانی مهم در ۵۰ هفته با حمایت دولت تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید حسین هوش‌السادات روز سه‌شنبه به مناسبت سالگرد تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) افزود: ماموریت این قرارگاه بازسازی، رفع خرابی‌ها و آثار به جا مانده از جنگ تحمیلی، الگوسازی و توسعه در عرصه سازندگی و ورود به عرصه پیشرفت کشور، انحصارشکنی و ظرفیت‌سازی داخلی برای اجرای پروژه‌ها بدون وابستگی به بیگانگان و مرحله آخر طراحی و اجرای پروژه بزرگ بوده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: بیش از ۴۰ درصد تولید بنزین، ۲۱ درصد تولید گاز و ۴۲ درصد مخازن ذخیره‌سازی در حوزه نفت و گاز، ۴۵ درصد ظرفیت سدها و ذخیره‌سازی آب و شبکه‌های انتقال آن، ۴۱ درصد آزادراه‌ها، ۱۵ درصد بزرگراه‌ها، ۳۰ درصد خطوط راه‌آهن و ۴۲ درصد خطوط مترو و ۸۰ درصد ظرفیت‌سازی بنادر کشور در حوزه راه و حمل و نقل توسط قرارگاه خاتم انجام شده است.

سردار هوش‌السادات بیان کرد: در راستای شعار سال که تولید و پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها است این قرارگاه در یک سال گذشته موفق به تکمیل ۲۶ پروژه مهم ملی و راهبردی در حوزه‌های مختلف زیربنایی کشور شده است.

وی عنوان کرد: آزادراه غدیر کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر، قطعات ۲ و ۳ و ۴ آزادراه اراک -خرم‌آباد که پروژه بسیار پیچیده و سختی در ارتفاعات زاگرس بود، و توانست طول مسیر را کاهش دهد این پروژه ۶ بانده است، پروژه راه آهن یزد – اقلید بطول ۲۷۳ کیلومتر، راه آهن زاهدان خاش به طول ۱۵۸ کیلومتر از راه آهن مهم زاهدان چهابهار است که در اجرای این پروژه رکورد ۴ کیلیومتر ریل گذاری در یک روز بدست آمده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، راه آهن خواف – هرات به طول ۶۸ کیلومتر، خط انتقال گوره – جاسک به طول ۲۳۵ کیلومتر، سدمخنزی هایفر با حجم مخزن ۲۲۷ میلیون مترمکعب، فاز اول سیکل ترکیبی نیروگاه سبلان، فاز اول بندر مهم صادرات معدنی پارسیان را از دیگر پروژ های مهم تکمیل شده توسط این قرارگاه عنوان کرد.

سردار هوش‌السادات اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ در قالب طرح ۵۰ ×۵۰ بیش از ۵۰ طرح عمرانی مهم در ۵۰ هفته با حمایت دولت تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: احداث ۶۵۰ کیلومتر راه‌آهن، آزاد راه بزرگراه، ۳۰ کیلومتر خطوط مترو، احداث و بهره‌برداری بیش از ۱۰ اسکله، ۵۵۵ کیلومتر خطوط انرژی، ۷۰۰تخت بیمارستانی، بهره‌برداری از ۳۰ هزار هکتار زهکشی، احداث و بهره‌برداری ۴ کارخانه معدنی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تن کنسانتره مس از جمله این پروژه‌های مهم است.

سردار هوش السادات افزایش ظرفیت تولید برق کشور با تکمیل نیروگاه بخار سبلان را از دیگر بخش‌های طرح ۵۰ در ۵۰ قرارگاه عنوان و تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها نقش مهمی در تامین و مدیریت منابع دارد.

وی درباره همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها، گفت: با دانشگاههای مختلف در حال کار هستیم و بیش از۸۰ تفاهم‌نامه هم امضا کردیم. در کنار آن با شرکت‌های دانش‌بنیان که تعداد آنها هم زیاد است همکاری می‌کنیم و دستاوردهای خوبی هم داشته‌ایم. آخرین دستاورد ما با شرکت‌های دانش بنیان همکاری در بحث طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر اهواز است که با توجه به وضعیت زمین شرایط بسیار سختی در حفاری داشتیم اما کار در حال انجام است تا به زودی بتوانیم مشکل فاضلاب اهواز را رفع کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) درباره مشکلات فاضلاب اهواز، گفت: مشکلات فاضلاب اهواز دو بخش است، یکی خود بخش فاضلاب است و یکی آب‌های سطحی است. بخش فاضلاب با توجه به دستوراتی که رییس جمهور در بازدیدی که اخیرا داشتند در جهت سرعت بخشیدن آن،  سعی می‌کنیم مطابق زمانی که ریاست جمهوری اعلام کردند در همکاری با وزارت نیرو به اتمام برسانیم و مطابق زمانبندی پیش برویم.

سردار هوش السادات افزود: ولی بخش دیگر از مشکلات شهر اهواز ناشی از آبهای سطحی است که بارندگی‌هایی که صورت می‌گیرد اگر به حال آنها فکری نشود همین آب‌های سطحی می‌تواند فاضلاب‌ها را مجدد پر کند و مشکلاتی را ایجاد کند. این قسمت از کار به عهده شهرداری اهواز است. مکاتباتی با شهرداری و هم با وزارت کشور در این زمینه داشتیم  که این بخش را هم زودتر به نتیجه برسانیم.  

وی درباره تکمیل مصلای تهران، گفت: با توجه به این که دستگاه‌های زیادی در این پروژه دارای نظر و ذی‌نفع هستند بنابراین جلسات زیادی با آنها برگزار کردیم و جمع بندی‌ها انجام شده و کار سرعت گرفته است. منابع مالی در این پروژه بسیار مهم است به دلیل قداستی که این مکان دارد ملاحظات خاصی از نظر مالی وجود دارد که از هر منبع مالی استفاده نشود. امیدواریم تا پایان سال آینده ظاهر کار مصلی ایوان و گنبد را به نتیجه برسانیم.

سردار هوش‌السادات یادآور شد: بخشی  از کار مصلی بر عهده قرارگاه خاتم است. بخشی از مشکلات کار مصلی به غیراقتصادی بحث تملک است  که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: براساس لایحه بودجه سال جاری قرارگاه موظف به فروش اوراق مشارکت ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کند تا بتواند در پروژه‌ها سرمایه گذاری کند و پروژه های نیمه تمام را به اتمام برساند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان این که روال اداری کشور شرایط پیچیده ای دارد گفت: با استقرار دولت جدید کارها در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم از طریق بورس اوراق را عرضه کنیم با همکاری دولت و مردم سرمایه لازم برای انجام پروژه ها را تامین شود. همچنین درحال مطالعه در زمینه ایجاد «صندوق پروژه» برای تامین مالی بازار سرمایه هستیم.

سردار هوش‌السادات با بیان اینکه  موسسه صدرا منشا خدمات خوبی برای کشور در موضوع سکوهای فازهای پارس جنوبی بوده است، گفت: ۳ فروند کشتی افراماکس با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه تکمیل شد و ۲ فروند در دست ساخت داریم و یک فروند هم تا پایان سال تحویل می شود همچنین سکوی رشادت نیز در دست احداث است و به زودی برای نصب منتقل می شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)  از انعقاد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در حوزه نهضت ملی مسکن و همچنین حوزه‌های ساخت آزاد راه، بزرگراه و راه آهن خبر داد و گفت: با توجه به سابقه قرارگاه  در اجرای پروژه های پیش ساخته و عمرانی نظیر پل صدر، پیگیر صنعتی سازی ساخت مسکن در کشور هستیم و با شروع احداث کارخانه های پیش ساخته، کیفیت ساخت مسکن ارتقا می یابد.

وی افزود: طی قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی در شمال کشور، یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی زهکشی می شود تا برای کشاورزی و نگهداری آب مناسب سازی شود.

سردار هوش السادات با اشاره به مراحل تکمیل پالایشگاه آناهیتا گفت: پالایشگاه آناهیتا باید منابعی از محل صندوق توسعه ملی دریافت می‌کرد که در دولت قبل این موضوع محقق نشد امیدواریم با استقرار دولت جدید گشایش هایی رخ دهد و از محل تهاتر نفت این پروژه پیش برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha