افزایش گاز بهای صنایع مهاباد با امر تحقق شعار سال مغایرت دارد

مهاباد- ایرنا- معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد گفت: افزایش چند برابری نرخ گاز مصرفی صنایع و بنگاه های اقتصادی در شرایط فعلی فشار مضاعفی به بخش تولید وارد کرده با امر تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی ها مغایرت دارد.

خشایار صنعتی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی مشکلات صنعتکاران مهاباد افزود: پرداخت بهای قیمت گاز مورد مصرف در واحدهای تولیدی در قالب هزینه های شناور در توان تولیدکنندگان فعال این شهرستان نبود و باید نسبت به اصلاح آن اقدام فوری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه های اجرایی در راستای کمک به تولید و رونق آن در تلاش هستند، اضافه کرد: برخی از واحدهای تولیدی ضمن سرمایه گذاری در قالب طرح های خود هنوز موفق به راه اندازی و فعالیت خود نشده اند که احیا آنها می تواند به امر تحقق سال کمک کند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد با اشاره به مشکلات سیب صنعتی در منطقه گفت: هم اکنون واحد فرآوری و تولید کنسانتره از سیب در سطح شهرستان به علت مشکلات مالی راکد بوده که در صورت فعالیت می توانست بخشی از مشکلات این حوزه را به حداقل رسانده و از طرفی اشتغالزایی و رونق تولید را ارتقا بدهد.

صنعتی اظهار داشت: بسیاری از واحدهای تولید و صنایع پایین دستی شهرستان که نیاز به تامین مواد اولیه از پتروشیمی مهاباد را دارند ولی تاکنون این امکان به علت مشکلات عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس برای واحدهای منطقه وجود آورد.

وی همچنین بیان کرد: نبود ضمانت خرید برای شرکت های فعال شهرستان و واردات کردن محصولات تولیدی داخل کشور از سایر کشورهای همسایه نیز از جمله مشکلات بر سر راه تولید شهرستان است که باید مورد توجه مسوولان استانی و کشوری قرار گیرد.

مسول بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه شهدای آذربایجان‌غربی هم در این جلسه گفت: سپاه شهدا و بسیجیان نیز در امر تحقق شعار سال و همچنین حمایت از نهضت تولید مانند سایر دغدغه های کشور وارد میدان شده و نقش آفرینی می کند.

افزایش گاز بهای صنایع مهاباد با امر تحقق شعار سال مغایرت دارد

محمدرضا رضایی یار اضافه کرد: طبق گزارش و بازدید های میدانی سپاه عمده مشکلات واحدهای تولید مربوط به زیر ساخت های تحقیق و توسعه، حقوقی و قوانین، بازار مصرف و امور مالی و بانکی استان است که می توان برای رفع آنها از ظرفیت بسیج نیز استفاده کرد.

رییس اداره صنعت و معدن مهاباد هم در این جلسه گفت: هم اکنون از ۱۲۳ واحد صنعتی این شهرستان ۷۵ واحد فعال و ۴۹ واحد دیگر به علت مشکلات مختلف مالی و بانکی و مدیریتی تعطیل و غیرفعال است.

محمد جهین اضافه کرد: در بخش معدنی نیز از ۷۷ معدن دارای پروانه مهاباد تنها ۴۲ واحد فعال و همچنین امسال ۱۴ معدن نیز به علت راکد بودن از طریق مزایده در حال واگذاری است.

وی با بیان اینکه در بخش معدن علی رغم ظرفیت بالای شهرستان تنها ۱۷ واحد فرآوری مواد معدنی داریم، گفت: مهاباد یکی از پتانسیل های شمالغرب کشور در زمنیه تولید سنگ باریت، سنگ های تزئینی و معادن فلزی است که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

افزایش گاز بهای صنایع مهاباد با امر تحقق شعار سال مغایرت دارد

جهین به کمبود زمین در شهرک صنعتی مهاباد اشاره کرد و گفت:  طی یک سال گذشته حدود ۱۰۰ جواز تاسیس از طرف صنعت، معدن و تجارت صادر شده که هیچ کدام موفق به اخذ زمین در داخل شهرک صنعتی مهاباد نشده اند.

در ادامه جلسه مدیران تعدادی از دستگاه های دولتی در خصوص ارایه خدمات به واحدهای اقتصادی و همچنین مشکلات بر سر راه تولید در سطح شهرستان گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا، واحدهای تولیدی به خصوص صنایع کوچک و بنگاه های اقتصادی متوسط در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها انتظار دارند حمایت های دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آنها به شکل پررنگ تر و محسوس تری صورت گیرد تا بتوانند شرایط سخت اقتصادی کنونی را بدون تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید سپری کنند.

مهاباد با ۲۴۵ هزار نفر جمعیت از جمله شهرهای مهم آذربایجان‌غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha