فرار مالیاتی مشاغل سمنان، واقعیت یا ناشی از فقدان ثبت نام در سامانه؟

سمنان- ایرنا- چندی پیش در رسانه‌ها خبری دست‌به‌دست می‌شد مبنی بر اینکه «طبق گزارش دیوان محاسبات بالاترین فرار مالیاتی مربوط به استان سمنان است» اداره کل امور مالیاتی استان برای شفاف‌سازی توضیحاتی را در این زمینه لازم دانسته که قابل توجه و خط بطلانی بر تصور غلط ناشی از خبر مذکور است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان روز سه شنبه با اشاره به انتشار اخبار فرارمالیاتی مشاغل سمنان به رسانه ها گفت: فرار مالیاتی از سوی مشاغل سمنان صورت نگرفته و اطلاعات اعلام شده از سوی دیوان محاسبات کشور مربوط به «عدم ثبت پایانه‌های فروشگاهی» است.

جواد انوری بیان کرد: آمار منتشر شده از سوی دیوان محاسبات کشور با عنوان «درصد افراد جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران ثبت نشده در سامانه امورمالیاتی تا پایان سال ۹۹» در خصوص «عدم ثبت پایانه فروشگاهی» برخی از افراد گروه یادشده در سامانه های مالیاتی است.

فرار مالیاتی مشاغل سمنان، واقعیت یا ناشی از فقدان ثبت نام در سامانه؟

تفاوت فرار مالیاتی با فقدان ثبت در سامانه اعلام‌شده

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با اشاره به نحوه شناسایی فرارهای مالیاتی افزود: موضوع فرار مالیاتی و فقدان پرونده های مالیاتی ، با عدم ثبت دستگاه پایانه فروشگاهی در سامانه های مالیاتی متفاوت است و مشاغل فاقد پرونده مالیاتی از طریق راهکارهای متعدد مانند واحدیابی و تحقیق محلی، تبادل اطلاعات با سایر ارگانها، و تراکنش های بانکی،  بررسی و نسبت به تشکیل پرونده برای آنها اقدام می شود.

انوری ادامه داد: دستگاه کارتخوان پزشکان معیار محاسبه مالیات نیست و اطلاعات مالی پزشکان از طریق بانک های اطلاعاتی موجود در بیمه ها بررسی می شود همچنین مراکز درمانی در هنگام پرداخت حق‌الزحمه پزشکان، ۱۰ درصد آن را به عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به حسابهای مالیاتی واریز می کنند.

رشد ۶۷ درصدی مالیات سمنان در سال ۱۴۰۰

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با اشاره به تسلیم الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ هزار و ۷۸۷ فقره اظهارنامه در منبع حقیقی و چهار هزار و ۶۷۳ فقره در منبع حقوقی از سوی مودیان مالیاتی تسلیم شد که نسبت به سال گذشته ۱۴۸  درصد افزایش داشت.

مدیرکل امورمالیاتی استان سمنان اظهارداشت: از ابتدای سال تا پایان آبان ۱۴۰۰، مشارکت مالیاتی مردم استان ۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت، همچنین میزان وصول مالیات در استان سمنان در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ با رشد ۵۳ درصد همراه بود.

مکانیزه شدن و تاکید بر اطلاعات از اهداف قانون مالیات

انوری یادآورشد: شفاف سازی در فعالیت های اقتصادی، تأکید بر مکانیزه شدن و نقش اطلاعات و داده ها در فرایند مالیات استانی، یکی از اهداف اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۴ است. 

وی با اشاره به لزوم استفاده از ابزارهای صندوق فروش اظهارداشت: ۱۵ گروه شغلی با ۵۰ شغل از ابتدای سال ۹۹ ملزم به استفاده از صندوق فروش مانند دستگاه کارتخوان هستند و در صورت استفاده نکردن از صندوق های فروش ۲ درصد درآمد و فروش به عنوان جریمه مالیاتی کسر می شود.

سامانه ارتباط مردمی اداره کل امور مالیاتی استان سمنان با شماره ۱۵۲۶ پاسخگوی سوالات مردم است./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha