توسعه پایدار در سایه توسعه علمی محقق خواهد شد

شیراز- ایرنا- مدیر اجرایی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان فارس، توسعه علمی را زیربنای توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: اگر بخواهیم به توسعه پایداری که بتواند نیاز امروز جامعه را فراهم کند و حقوق نسل های آینده را پاس بدارد دست یابیم راهی جز دستیابی به توسعه علمی نداریم.

به گزارش ایرنا، دکتر سید آیت‌الله رزمجو روز سه‌شنبه در آیین در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان فارس در شیراز افزود: امروز با محوریت استاندار فارس که از چهره‌های شاخص و علمی استان و کشور است، همدلی، هم افزایی و هماهنگی بسیار خوبی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان حاکم است و در یک کلمه فارس در مسیر توسعه علمی قرار دارد.
وی ادامه داد: امسال تعیین پژوهشگران برتر در فرایندی کاملا علمی انجام شد و به دنبال آن برگزاری نمایشگاه و همچنین کارگاه‌های آموزشی نیز با جدیت در دستور کار قرار گرفت و امروز نیز شاهد تجلیل از پژوهشگران برتر استان هستیم.
او گفت: همچنین با محوریت دانشگاه شیراز سند علم و فناوری استان آمده شده که به زودی از این سند رونمایی خواهد شد.
مدیر اجرایی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان فارس افزود: بر اساس رقابت علمی بین ۳۱ استان کشور و با محوریت وزارت علوم، استان فارس به عنوان استان برتر کشور شناخته شد که روز پنجشنبه با حضور مسئولان کشوری از استاندار فارس به نمایندگی از سایر دست اندرکاران تجلیل خواهد شد.
رزمجو گفت: همکاران دانشگاهی ۲ خواسته از استاندار فارس دارند که یکی بحث دبیری کارگروه پژوهش و فناوری است که در سال ۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور این دبیری را از دانشگاه ها گرفته و انتظار است که اصلاح آیین نامه در سطح ملی دنبال شود.
وی افزود: همچنین انتظار است یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای کل استان به امر پژوهش اختصاص داده ‌شود.

علم و پژوهش راه حل غلبه بر تحریم‌ها است
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: وقتی استقلال در نظام ما در راس امور قرار می‌گیرد از سوی دشمنان مورد تهاجم و تحریم قرار می‌گیریم که راه حل و کلید حل این معظلات، علم و پژوهش است.
 دکتر سید وحید حسینی افزود: امروز با راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و با توجه به کوششی که در مجموعه دانشگاه‌ها با هدایت ایشان در جهت تقویت علم و دانش بنیان‌ها و تولید انجام شده، پیشرفت بیشتر در این زمینه مورد انتظار خواهد بود.
وی ادامه داد: در حوزه علوم پزشکی چون ما با سلامت مردم در ارتباط مستقیم هستیم، پژوهش و علم نیز ضروری تر است و پژوهش‌هایی که در علم پزشکی انجام می شود تا حد زیادی کاربردی است.
او اظهار داشت: در همین ایام کرونا، به مدد توان علمی کشور و همت جوانان در پژوهشکده‌ها، برخی ملزومات و امکاناتی که تحریم بودیم در داخل تولید شد و وقتی دنیا توان داخلی ما را دید به ویژه در بحث واکسن با ما همکاری کرد.
حسینی اضافه کرد: باید پژوهش‌ها را کاربردی تر کنیم و به فناوری، صنعت و خدمت به مردم گره بزنیم تا ابتدا نیازهای کشور تامین شود و پس از آن در منطقه بدرخشیم.

در این آیین از دکتر سید محمود سجادی، دکتر سعید البرزی، دکتر افشین برهان حقیقی، دکتر سارا رسولی امینی، دکتر پریسا بدیعی، دکتر حسین پارسایی، مهندس سید حمید رضا طباطبایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر فرید مر، دکتر محمد مهدی عارفی، دکتر محمد رضا رحیم پور، دکتر محمد مهدی علیشاهی، دکتر علیرضا امینی، دکتر تیمور قنبری،  هاشم آبادی، دکتر سجاد تقوایی از دانشگاه شیراز، دکتر محمد رضا صالحی، دکتر محمد امیر نجف قلی پور و دکتر رضا جاویدان از دانشگاه صنعتی شیراز تجلیل شد.
 همچنین از دکتر جهانگیر چشم آور و دکتر افشین جعفری از دانشگاه پیام نور، دکتر محمد رضا قائدی، دکتر مهدیه آذری، دکتر شهرام حسامی و دکتر هاشم زارع از دانشگاه آزاد استان فارس نیز تجلیل به عمل آمد.
دکتر محسن یاسایی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، نرگس میرانی  و سیده گوهر دیلمی راد از اداره کل آموزش و پرورش فارس، دکتر صغری استوار از دانشگاه فرهنگیان، دکتر علی اسدپور از دانشگاه هنر شیراز، دکتر جواد طاعی سمیرمی از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، محمد علی ترکمانی دانشگاه علمی و کاربردی و دکتر حسین وکیلی از موسسه آموزش عالی زند مورد تجلیل واقع شدند.
همچنین از دکتر سید رضا موسوی محسنی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، حجت الاسلام و المسلمین رضا صبور مرکز حوزه های علمیه فارس، سید علی سجادیان از شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، حسین جاوید از جهاد دانشگاهی فارس، عبدالرسول ملک پور سازمان پزشکی قانونی، سهند زارع از سازمان بازنشستگی فارس، احسان منفرد از شرکت توزیع برق فارس، مهدی کاظمی از اداره بازرسی استان، صادق صابری مهر از آب منطقه ای فارس، رضا نوروزی از سازمان میراث فرهنگی، مجید کشاورز از سازمان صمت، علیرضا رمضانی از شرکت برق منطقه ای، محمد هادی روئین تن از اداره کل راهداری، سعید صالحی از اداره کل امور عشایر فارس، نجمه ایزدی اتاق بازرگانی فارس، امین بهاری از سپاه فجر فارس، زهرا کاووسی از استانداری فارس و سید محمد باقر پورحقیقی از دانشگاه شیراز تجلیل شد.
همچنین در این آیین از چند شرکت فناور و دانش بنیان استان نیز تجلیل به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha