۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۳
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84577852
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یک استاد دانشگاه: دغدغه کم آبی حاصل توهم نفتی و اقتصاد استراحتی است

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: دغدغه کم آبی حاصل توهم نفتی و اقتصاد استراحتی است و در این میان به دلیل ضعف داده ها و ضعف در زمینه جلب مشارکت مردم و عدم اجماع، آبهای زیرزمینی تجدید ناپذیر را تخلیه کرده‌ و با زیاده خواهی‌های خود به نسل آینده فکر نکرده‌ایم.

دکتر میثم مجیدی روز چهارشنبه در نخستین همایش "فراسوی بحران در ترشیز" افزود: شرایط فعلی منطقه ترشیز شامل شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ از نظر بحران آب و فرونشست زمین، ارمغان رشد نامناسب است، اگر به توسعه منطقه فکر می کنیم باید آینده و منافع نسل آتی را نیز در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه کاشمر در بهره کشی از منابع آب در کشور رکورددار است ادامه داد: دشت کاشمر امروز ۳۰ سانتیمتر فرونشست زمین را تجربه کرده و پس از رفسنجان رتبه دوم را داریم و متوسط افت سطح آبهای زیرزمینی منطقه حدود یک و نیم متر در سال است.

این استاد دانشگاه گفت: باید مخاطرات منطقه ترشیز را بطور جامع در نظر گرفت و در کنار بحران آب به معضل فرونشست زمین و سیلاب و زلزله هم توجه کرد.

وی افزود: عمر مفید آبخوان کاشمر ۲۰ سال است و با این روند ۲۰ سال دیگر آب در این شهر وجود نخواهد داشت و با اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی شهر را به عرصه نابودی  نزدیک کرده‌ایم و هیچ سناریوی جایگزینی برای آن درنظر نگرفته ایم.

مجیدی تنها راهکار برای حل مشکل را در مشارکت همگانی و ایجاد حساسیت در مردم دانست و ادامه داد: درهیچ کجا هیچ دولتی نتوانسته مشکلات زیست محیطی را حل کند و تنها راه وجود اراده برای حل مسائل برمبنای شفافیت، عدالت، انصاف، اجماع و مشارکت است.

وی گفت: آب موضوعی فرانهادی است و برای حل معضل بحران آب به مشارکت همه مردم نیاز است تا با حفظ منابع موجود امنیت سرمایه گذاری ایجاد شود و با همگرایی زمینه حفظ سرمایه های موجود و جلوگیری از خروج سرمایه فراهم گردد.

یک عضو دیگر هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر هم در این همایش با اشاره به مخاطرات آلودگی آب و خاک در ترشیز گفت: در شرایط فعلی منابع آب زیرزمینی ترشیز از نظر کمی و کیفی در خطر است.

دکتر عطالله جودوی افزود: با افت سطح آبهای زیرزمینی تعادل آبخوان کاشمر به خطر افتاده و در دهه های اخیر با وجود تکنولوژیهای جدید حفر چاه سطح آب به تدریج پایین تر رفته و سطح آب تعادلی به دلیل برداشت های بی رویه پایین تر آمده است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۲ تا ۹۲ سطح آبهای زیرزمینی در این منطقه ۳۰ متر پایین رفته و نشست زمین را شاهد بوده‌ایم ادامه داد: افت آبهای زیرزمینی، فرونشست ، خشک شدن قنات و چاهها و شور شدن آب را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه گفت: غرب کاشمر و خلیل آباد از نظر افت آبهای زیرزمینی دچار بحران است و در همین منطقه ترشیز هزار و ۱۰۰ حلقه چاه وجود دارد که ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال از آنها برداشت می‌شود.

وی افزود: در این شرایط منابع اندک آب در معرض آلودگی های طبیعی و انسانی قرار دارند بطوریکه دفن غیر اصولی زباله ها، استفاده از سم و کود شیمیایی در بخش کشاورزی، وجود معادن در منطقه و ورود برخی عناصر معدنی به آب به مرور زمان منجر به آلودگی منابع آب شده و در بررسی های انجام شده شاهد وجود آلودگی های شیمیایی و وجود آرسنیک در آب منطقه بوده ایم هرچند باید بررسی های بیشتری صورت گیرد.

رییس مرکز آموزش عالی کاشمر نیز در این همایش گفت: در اولین همایش فراسوی توسعه ترشیز به دنبال این بودیم که فرصت ها و تهدیدها را بشناسیم و با کمک نخبگان شهرستان و جلب مشارکت همگانی برای توسعه ترشیز آستین بالا بزنیم.

هادی معماریان افزود: در حال حاضر مهمترین معضل پیش روی منطقه ترشیز بحران آب است به طوری که دشت کاشمر ممنوعه بحرانی است و دشت بردسکن ممنوعه است و حدود ۱۱ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم لذا باید پیش از هرکاری با هم افزایی و ترویج فرهنگ صحیح مصرف برای کاهش پیامدهای خشکسالی برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: نباید همه تقصیرها را به گردن خشکسالی انداخت گاه برخی رفتارهای نادرست ما در استفاده از منابع طبیعی برخی مشکلات را تشدید می کند لذا مرکز آموزش عالی کاشمر در راستای مسوولیت اجتماعی خویش تلاش دارد با بررسی مسائل و مشکلات منطقه و ارائه راه حل های منطقی و علمی مسیر توسعه پایدار منطقه را هموار کند که در این میان نیازمند کمک همه مردم و مسوولان است.

رییس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: با برگزاری سلسه همایش های فراسوی بحران در ترشیز، برگزاری جلسات شبهای توسعه ترشیز را برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم با کمک همه نخبگان و کنشگران در حوزه های مختلف چشم انداز توسعه شهرستان را ترسیم نماییم.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha