۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 84578026
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار در کازرون کاشته شد

شیراز- ایرنا- کشت دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار در سطح ۱۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان کازرون فارس کاشته شد.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:معرفی گیاهان جدید می‌تواند با تغییرات الگوی کشت گامی موثر در اقتصادی‌ کردن کشاورزی، ایجاد اشتغال جدید و پایدار داشته باشد 
حمید رشیدی افزود: کشت این دانه روغنی در  منطقه شورعبدالعلی خانی از توابع بخش جره و بالاده این شهرستان انجام شد.
مدیر جهاد کشاورزی کازرون با اشاره به اینکه عملیات کاشت کاملینا در نیمه دوم آذرماه صورت گرفته است گفت: پیش بینی می شود در اوایل خرداد ماه سال آینده ۱۵ تن دانه روغنی از این مزرعه برداشت شود.
رشیدی با بیان اینکه گیاه کاملینا از جمله گیاهان مقاوم به خشکی است و خشکسالی تاثیر زیادی در کشت و تولید آن ندارد، اضافه کرد: نیاز آبی کم، کشت پاییزه و سازگاری با اقلیم منطقه، مقاومت به خشکی، شوری زمین، آفات و بیماری‌ها و حساسیت نداشتن گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت از مهم‌ترین مزیت‌های این گیاه است.
مدیر جهاد کشاورزی کازرون گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول ۱۶۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم است که با توجه به خشکسالی‌  و پتانسیل پایین دیمزارها شهرستان در کشت غلات، کشت دانه روغنی کاملینا برای کشاورزان درآمد خوبی خواهد داشت.
رشیدی اظهار داشت: تلاش می کنیم تا با برنامه ریزی و ترویج این گیاه در شهرستان کازرون به عنوان یک کشت جایگزین مناسب غلات و رونق درآمد کشاورزان در سال آینده افزایش چشمگیری در سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا داشته باشیم.   

روغن این گیاه علاوه‌ بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد. کنجاله این گیاه نیز می‌تواند به‌عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرارگیرد.

کازرون در غرب فارس، حدود ۱۲۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha