مهراله رخشانی مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اقدامات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مناطق عشایری اظهار داشت: این سازمان برای مدارس عشایری چند اقدام کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته است که کوتاه مدت شامل ارایه تجهیزات آنی و فوری مانند چادر، وسایل گرمایشی برای دانش آموزان است.
وی اقدامات میان مدت این سازمان را اصلاح مدارس سنگی و جایگزین شدن مدارس مناسب در مدت چهار تا ۶ سال بیان کرد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: در این راستا تفاهمنامهای با بنیاد برکت امضا شد که براین اساس ۳۰ درصد سهم بنیاد برکت و ۷۰درصد سهم سازمان نوسازی شده است.
رخشانی مهر یادآور شد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی عشایری اقداماتی را آغاز کرده است، براین اساس این نوع مدارس با جمعیت بالای ۱۵ نفر در اولویت سازماندهی قرار دارند.
وی افزود: مدارس سنگی و کانکسی با جمعیت کمتر از ۱۵ نفر این امکان را دارند که در سالهای آینده خالی از جمعیت و ساختمان خالی شود و طول دوره بهره برداری از بنا بیشتر باشد، بنابراین در اولویت بعدی قرار میگیرد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای جمعآوری مدارس سنگی و کانکسی نیاز است، گفت: برنامه ریزی به این صورت است که طی دوره چهار تا ۶ سال این مدارس ساماندهی شوند تا از نظر تامین اعتبار و هم در موضوع اجرا به دلیل صعبالعبور بودن مناطق امکانات لازم فراهم شود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۲۰۸ هزار ۴۴۸ دانش آموز در ۶ هزار ۶۴۳ مدرسه عشایری تحصیل می کنند که در ۲۸ استان کشور قرار دارند.
۱۸ هزار و ۹۷۱ کارکنان مدارس عشایری در ۱۳ هزار ۳۵۲ کلاس درس مشغول فعالیت هستند که این جمعیت گسترده همواره با محرومیت هایی برای فعالیت های آموزشی مانند تدریس ۵۴۴ سرباز معلم، نداشتن یا غیر استاندارد بودن ساختمان و سرویس های بهداشتی و مشکلات و معضلات فرهنگی برای ادامه تحصیل دختران دانش آموز رو به رو بوده اند.
سازمان نوسازی توسعه و تجهیز وزارت آموزش و پرورش به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایری بر مبنای اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، امسال را سال رونق و شکوفایی مدارس عشایری نامگذاری کرده و به همین منظور استانداردسازی مدارس عشایر را در وهله اول مورد توجه قرار داده است.
در این راستا مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت که مساله امروز در حوزه مدارس کشور، توجه به مدارس عشایری است و برای ایجاد عدالت آموزشی باید در مدارس عشایری حداقلهای آموزشی ایجاد شود، از این رو یکی از محورهای همایش ملی مدرسه ایرانی- معماری ایرانی به عنوان استانداردسازی مدارس عشایری انتخاب شده است.
نظر شما