دستاوردهای قطار شهری مشهد باید الگوی دیگر شهرهای کشور باشد

مشهد- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: اقدامات شرکت قطار شهری در زمینه بازسازی و تامین قطعات با مشارکت شرکت های دانش بنیان بسیار قابل توجه بوده و این دستاوردها می‌تواند در کشور به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه شهرداری مشهد، سیدسروش قاضی نوری در حاشیه بازدید از شرکت بهره برداری قطار شهری و کارخانه نوآوری شهرداری مشهد افزود: دستاوردهای شهرداری مشهد در زمینه ایجاد تقاضا برای شرکت دانش بنیان و فراهم کردن شرایطی که این شرکت ها بتوانند در زمینه مدیریت شهری به ویژه قطار شهری نقش ایفا کنند و فعال شوند بسیار جالب توجه است.

وی ادامه داد: مجموعه های استارتاپی در مشهد یکی از فعال ترین سیستم‌های استارتاپی در کشور هستند، کارخانه نوآوری به عنوان نمادی برای نوآوری در مشهد به خوبی توانسته شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های موفق را در یک مجموعه جمع کند.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: فعالیت این کارخانه موجب ایجاد روحیه همکاری و هماهنگی در بین استارتاپ ها و ایجاد فضای اشتراکی برای آنان می شود، این فضا می تواند محل تجمع و نقطه کانونی فعالیت های نوآورانه باشد.

وی افزود: با توجه به فضایی که فراهم شده است می توان بخش سخت افزاری را تقویت کرده و به کشورهای دیگر صادر کرد، در بخش خلاقیت و نرم افزار نیز مشهد پیشرو است که این خدمات را می توان برای حل مشکلات و مسائل شهری به کار برد.

قاضی نوری با اشاره به راهکارهای گسترش فعالیت کارخانه نوآوری و شرکت های دانش بنیان ادامه داد: اولین قدم در این راستا آگاه سازی شهروندان از این مدل کسب و کار است، این موضوع که غیر از کسب و کارهای سنتی و صنعتی کسب و کارهای دیگری هم فعالیت دارند، بسیار مهم است.

وی گفت: در قدم بعدی باید نهادهای آموزشی در توانمند سازی منابع انسانی تلاش کنند، اگر نیروی انسانی توانمند نباشد هرچقدر که این فضاها را گسترش دهیم باز هم شکاف به وجود می‌آید.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تنوع در کسب و کارها را کلید پیشرفت مشهد دانست و افزود: کسب و کارها نباید تنها در کارخانه نوآوری فعال باشند بلکه در هر نقطه شهر با توانمند کردن نیروی انسانی باید فعال شوند.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم با توجه به جایگاه مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور، موانع موجود را برطرف کرده و در سیاستگذاری برای رفع موانع تلاش کنیم، همچنین شبکه سازی برای شرکت های دانش بنیان و مجموعه نهادهای کشور از دیگر اقدامات در این راستا است.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد و اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره‌برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیدند و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت. 
ایجاد کارخانه نوآوری طی تفاهمنامه‌ای که در سال ۱۳۹۷ میان شهرداری مشهد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد گردید، پایه گذاری شد. کارخانه نوآوری ۱۸ دی ماه در مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha