عشایر خراسان رضوی با ۱۲۸ هزار تن کاهش تولید علوفه مرتعی مواجهند

مشهد-ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی هر یک میلی متر کاهش بارندگی باعث کاهش یک کیلوگرم در هر هکتار کاهش برداشت علوفه خشک مرتعی شده است و عشایر این استان با ۱۲۸ هزارتن کاهش تولید علوفه مرتعی مواجهند.

محمد نبوی‌فرد روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در خراسان رضوی یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع در اختیار عشایر است. 

وی ادامه داد:میانگین کاهش بارندگی سال زراعی اخیر در خراسان رضوی ۸۰ میلی متر بوده است که به معنای کاهش برداشت ۸۰ کیلوگرم در هکتار علوفه خشک در سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: امسال در مجموع ۱۲۸ هزار تن علوفه خشک مرتعی در استان تولید نشده که معادل ۵۰۰ میلیارد تومان و حجم زیادی است.

نبوی فرد افزود: سال گذشته معادل ۸۵ هزار تن علوفه در بین عشایر استان توزیع شد و امسال حداکثر ۳۰ درصد قادر به افزایش توزیع علوفه در مقایسه با پارسال در بین عشایر استان خواهیم بود که بر این اساس حدود ۲۸ هزار تن خواهد بود اما همچنان با کسری تولید ۱۰۰ هزار تن علوفه در استان مواجهیم.

وی ادامه داد: در جمع عشایر کشور ۸۰ میلیون راس دام سبک در اختیار دارند و از این بین عشایر خراسان رضوی هم ۸۰۰ هزار راس دام سبک که معادل یک درصد کشور است را در اختیار دارد.

او اضافه کرد: ۱۰۰ روز آینده به دلیل فصل زمستان حداکثر تقاضای علوفه برای تغذیه دستی دام سبک در استان خراسان رضوی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha