باد و باران علاج رفع آلودگی هوای شهر همدان است

همدان- ایرنا- معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با توجه به زمان بر بودن کارهای مدیریتی در رفع آلودگی هوا هم اینک تنها راه علاج سریع و کوتاه مدت برای رفع آلودگی هوای شهر همدان وزش باد و بارش باران است.

سید «عادل عربی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وارونگی دما در فصل های سرد سال سبب حبس شدن هوا در سطح زمین و بالا نرفتن آلاینده ها شده که این وضعیت سبب بروز آلودگی هوا می شود.

وی اضافه کرد: این وضعیت تنها با گرم شدن هوا، وزش باد و ریزش باران از بین می رود چرا که با گرم شدن هوا وارونگی دما از بین رفته و هوای آلوده به سمت بالا هدایت می شود و با گذشت چند ساعت به مرور هوای آلوده رقیق شده و از بین می رود.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: وزش باد نیز سبب جابجایی هوای آلوده و از بین رفتن آن می شود بارندگی نیز در از بین بردن هوای آلوده بسیار موثر است.

عربی یادآوری کرد: همدان پنج سال پیش با پدیده وارونگی دما مواجه نبود اما با افزایش تعداد خودروها و خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، کیفیت هوای همدان روز به روز کاهش یافت و هم اینک با بروز پدیده وارونگی دمای جزئی، غلظت آلاینده ها به سرعت بالا می رود.

وی گفت: راهکار بلند مدت پیشگیری از آلودگی هوا در فصول سرد سال اتخاذ برنامه های مدیریتی برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست پیرامونی است بنابراین باید نسبت به ایجاد محدودیت های از سوی پلیس از جمله جلوگیری از تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین، برخورد با خودروهای دودزا، تقویت ناوگان حمل نقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده اقدام کرد.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: با گذشت هر سال به تعداد خودروها به عنوان منابع آلاینده متحرک افزوده می شود بنابراین چاره ای جز اعمال برخی محدودیت ها و نوسازی ناوگان فرسوده نیست در غیر اینصورت با گذشت زمان با هوای آلوده با غلظت بالاتری مواجه خواهیم شد.

عربی خاطرنشان کرد: در صورت تشدید آلودگی هوا و مضر بودن آن برای مردم با درخواست دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت مردم کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا تشکیل شده و طبق شیوه نامه نسبت به تعطیلی و اعمال محدودیت ها در این کارگروه که دبیری آن با محیط زیست است تصمیم گیری می شود.

به گزارش ایرنا، هفت ماه گذشته هوای استان همدان ۴۰ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و سه روز ناسالم برای همه گروه ها بوده است همچنین فروردین با ۱۲ روز و مرداد ماه با ۱۰ روز بیشترین میزان آلودگی هوا را به خود اختصاص دادند.

هوای شهر همدان از ابتدای سالجاری تا پایان مهر ماه ۱۰ روز، نهاوند ۱۳ روز، کبودراهنگ ۱۲ روز، ملایر سه روز و اسدآباد ۲ روز آلوده بوده است.

استان همدان دارای پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha