به گزارش ایرنا، افزایش سرسامآور قیمتها و وارد نشدن اتوبوسهای جدید به کشور به دلیل تحریمها از دلایلی بود که بازسازی را به عنوان راهکاری منطقی برای کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی شهرها پیش روی مدیران گذاشت.
حملونقل و جابجایی مسافر و کالا در جوامع پیشرفته امروزی از اهمیت زیادی برخوردار است و جابجایی آسان، ایمن، راحت و اقتصادی حرف اول را میزند.
با افزایش جمعیت شهروندان و از سوی دیگر استفاده بیشتر از خودرو در اکثر شهرها شاهد ترافیک سنگین بخصوص در نقاط خاصی از شهرهاهستیم و وجود این معضل باعث مشکلاتی از جمله آلودگی هوا، نارضایتی شهروندان شده است
به گفته کارشناسان، تأمین نیازهای اقتصادی و اجتماعی شهروندان، برطرف کردن مشکلات محیط زیست به ویژه آلودگی هوا، حل مشکلات ترافیک و جابجایی و انتقال آسان و راحت مردم از جمله اهداف و خواستههای اصلی مسوولین و مردم است که با توسعه ناوگان حملونقل عمومی امکانپذیر می باشد.
این عده معتقدند، باید این فرهنگ در همه شهروندان به ویژه در شهرهای بزرگ نهادینه شود که استفاده از ناوگان حملونقل عمومی یک فرهنگ و نیاز جوامع شهری محسوب میشود و توسعه وسایل عمومی درونشهری میتواند بسیاری از مشکلات شهری از جمله ترافیک آلودگی صوتی را برطرف کند.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین به مناسبت 26 آذر ماه که روز حمل و نقل نامگذاری شده ، با "شیما زرآبادی پور" سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین درباره برنامهها و چالشهای این معاونت در استودیو خبری این رسانه به گفت و گو پرداخته است
ایرنا. چه عاملی باعث شد بازسازی اتوبوسهای شهر مورد توجه شهرداری قرار گیرد؟
بازسازی اتوبوسهای شهر در کنار موضوع نوسازی ناوگان پروژهای ساری و جاری بوده، اما در مقاطع مختلف زمانی و شرایط اقتصادی، با فرازی و نشیبهایی همراه بوده است به عنوان مثال زمانی که واردات و تولید اتوبوس در کشور فراوان بود، بازسازی ناوگان در سطح دیگری انجام میشد ولی در حال حاضر که تولید این نوع وسیله نقلیه متوقف شده و امکان ورود ناوگان و امکانات جدید به کشور به واسطه تحریمها به حداقل رسیده، موضوع بازسازی با رویکرد جدید در سطح گسترده در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه نتایج خوبی نیز در برداشته است.
ایرنا. با توجه به تاریخی بودن شهر قزوین بیشترین مشکلات ترافیکی در کدام نقاط شهر وجود دارد؟
بیشترین گرههای ترافیکی در محدوده مرکزی شهر با توجه به نوع کاربریها و توزیع آنها دارد و وجود مراکز تجاری مانند بازار بزرگ، بافت تاریخی و سنتی، عرض کم معابر و افزایش روز افزون تعداد خودروها نیز بر معضلات ترافیکی این منطقه افزوده است.
به منظور رفع این معضلات اجرای برنامههای بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت در دستور کار شهرداری قرار دارد و برنامههای ترافیکی کارشناسی نیز در حال تهیه است.
همچنین تقاطعها مهمترین گلوگاههای ترافیکی در سطح معابر شهری هستند و حل معضلات ترافیکی آنها با رویکرد منسجم و یکپارچه، گامی اساسی در سازماندهی ترافیک معابر شهر است.
با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطع پر ترافیک، دیگر استفاده از روشهای سنتی برای اعمال زمانبندی تقاطع جوابگو نیست؛ چون اختصاص زمانهای ثابت به محورهای مختلف در تمام ساعات شبانه روز بدون توجه به رفتارهای ترافیکی شهروندان و حجم خودروهای عبوری، باعث افزایش تأخیر، بالا رفتن مصرف سوخت و افزایش میزان آلایندگی میشود که در نهایت منجر به هدر رفتن منابع مادی و اتلاف وقت شهروندان خواهد شد.
ایرنا. برای بهبود وضعیت نقاط حادثه خیز شهر قزوین چه اقداماتی انجام شده است؟
قزوین جزو اولین شهرهایی است که اطلس تصادفات را ایجاد کرد و اطلاعات مربوط به تصادفات این شهر از سال ۹۴ در قالب اطلس تصادفات با همکاری مشترک پلیس راهور استان تهیه و تحلیل شده و در بخشی از این اطلس تقاطعهای حادثهخیز شهر بر مبنای فراوانی و شدت مشخص شده است.
گاها نقطهای که به عنوان حادثه خیز مطرح میشود آن نقاط حائز این شرایط نیست و خطایی انسانی در این خصوص رخ داده و تمام این موارد براساس علت اصلی تمام تصادفات برداشت شده است.
سال گذشته طرح جامع کاهش تصادفات درونشهری قزوین بین شهرداری و دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) منعقد و مقرر شد به منظور مدیریت ایمنی موقعیتهای پرتصادف در شبکه معابر شهری و ارائه راهکارهای اجرایی در حفظ ایمنی معابر و کاهش تعداد تصادفات اجرایی شود.
در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا الگوهای سفر و سبک زندگی مردم به ویژه در حوزه حمل و نقل تغییر کرده است و شهروندان در رانندگی هم به لحاظ سرعت، شرایط روحی و روانی و عصبانیت و استفاده نکردن از حمل و نقل عمومی شاهد تصادفات زیادی در سطح شهر هستیم.
رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه در پارکها غیرمجاز و توجه نکردن به تابلوهای راهنمایی و رانندگی کاملاً مشهود است و برای کاهش میزان تصادفات جرحی ضروری است شهروندان رعایت قوانین را در رانندگی مدنظر قرار دهند و اعمال قانون انجام شود، سوالی اصلی این است آیا جریمههای ما بازدارنده است؟
متاسفانه سبک جریمههای ما در ایران با کشورهای دیگر خیلی متفاوت است قطعاً در کشورهای اروپایی در مرحله اول جریمه سنگین، بار دوم موضوع قضایی مطرح است که فرد خاطی بسیاری از مباحث و حقوق اجتماعی محروم میشود، اما در ایران به این شیوه نیست.
ایرنا. طرح جامع ترافیک شهری در قزوین سالهاست که تصویب شده در این خصوص چه کارهای در دستور کار قرار دارد؟
طرح جامع شهری مصوب سال ۹۲ و ۹۳ است که از آن تاریخ تاکنون تقاطعهای غیر همسطح و معابر در بخش حمل و نقل همگانی ایجاد شده که دارای سرفصلهای دیده شده در این طرح است اما برخی از طرحها محدودیتهای اجرایی دارد، مثلاً یکی از این معابر و موضوعات معبر شهید انصاری شرقی است که میباید تملک شود و جایگزین محور تاریخی خیابان امام خمینی قرار بگیرد قطعاً این کار زمانبر بوده و به دلیل تاریخی بودن شهر قزوین در موضوعات تملکی دچار موضوعات خاص میراث فرهنگی است.
همچنین تقاطع غیر همسطح امام رضا (ع) با هدف تسهیل در عبور و مرور و روانسازی ترافیک غرب و شرق شهر و افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی به عنوان کمربندی جنوبی شهر، برقراری ارتباط بین پل باغستان (ابوترابی) و بلوار جمهوری در راستای تکمیل رینگ شرقی و کاهش حجم ترافیک میدان تهران قدیم در حال احداث است.
فاز دوم این پل، اتصال به پل باغستان (ابوترابی) است که رینگ شرقی شهر را پس از متصل شدن به پل ولایت تکمیل خواهد کرد که به دلیل باغستان سنتی شهر که ثبت میراث معنوی شده است، از این رو در راستای تکمیل بخشی از طرح جامع شهری و منطبق با طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است، پس از بررسی گزینههای مختلف، احداث پل امام رضا (ع) در بلوار جمهوری مصوب و اجرایی شد.
افق بلند مدت طرح جامع شهری در ۱۴۱۰ پیش بینی شده است و با توجه به اینکه این طرح با برخی واقعیتهای امروز شهر مطابقت ندارد خواستار بازنگری در سرفصلهای آن هستیم و مکاتباتی در این خصوص با وزارت کشور انجامشده است و به دلیل کرونا مقرر شده تا سال ۱۴۰۱ اتفاقی در این حوزه نیفتد.
ایرنا. چراغهای هوشمند بدون ثانیه شمار در چهارراه های قزوین موجب نارضایتی مردم شده است، دلیل این کار چیست؟
هوشمندسازی تقاطعها، اعمال نوعی مدیریت تقاطعها است، در این طرح تقاطعها توسط یک نرم افزار بسیار قوی و پیشرفته به گونه ای مدیریت میشود که زمانبندی چراغهای راهنمایی در آنها بر حسب بار ترافیکی موجود باشد.
در این طرح، نرم افزار این قابلیت را دارد که به لحظه ترافیک تقاطع را برآورد کرده و بر حسب آن زمانبندی چراغ راهنمایی مستقر در تقاطع را بصورت آنلاین تغییر دهد تا بار ترافیک روانتر شود و همچنین این نرم افزار قادر است زمان چراغهای راهنمایی در تقاطعهای مختلف را هماهنگ کند تا کمترین ترافیک را در مسیرهای پشت سر هم داشته باشیم.
پیش از این در شهر قزوین بجای چراغ هوشمند شمارنده و شمارش معکوس وجود داشت و این باعث شده بود ایمنی سفر تحت تأثیر قرار بگیرد و راننده قبل از اینکه بخواهد حرکت کند پا را روی گاز قرار میداد و در این مواقع شاهد تصادفات زیادی بودیم.
ایرنا. چند دوربین ثبت تخلفات در سطح شهر قزوین فعال است؟
شهر قزوین دارای ۱۱۵ دوربین ثبت نظارت تصویری و ۲۶ دوربین کنترل سرعت می باشد که به سرور مرکزی پلیس راهور متصل است از این تعداد ۱۰ دوربین دارای کد پلیس است و مابقی نیز باید کد پلیس دریافت کنند تا جریمهها به صورت مکانیزه انجام گیرد.
قزوین به لحاظ داشتن تعداد دوربینهای کنترل سرعت نسبت به استانهای همجوار پیشتاز است و هرگونه نقص فنی و خرابی در این دوربینها سریعاً برطرف میشود و پایش معابر ، کنترل ترافیک و ثبت تخلفات یکی از مهمترین شاخصهای مدیریت عبور و مرور است که بر این اساس سعی خواهیم کرد تا نواقص موجود رفع شود.
ایرنا، در مورد میزان تصادفات درون شهری در قزوین را بفرمایید؟
آمار دقیق میزان تصادفات را باید پلیس اعلام کند، هر چند میزان تصادفات فوتی در شهر کاهش یافته است اما متاسفانه آمار تصادفات جرحی و خسارتی در سالجاری رو به افزایش بوده و یکی از علتها گذر از چراغ قرمز است و این اصلاً زیبنده فرهنگ شهروندی نیست و برخی شهروندان از چراغ قرمز با سرعت هرچه تمام عبور میکنند و در تقاطع مقابل به تبع نیز چراغ زرد است که رانندگان برای استفاده از حداقل زمان موجب تصادف میشوند.
بسیاری از تصادفات درون شهری به دلیل رانندگی نادرست برخی از راکبین موتور سوار گزارش شده و در بازبینی فیلمهای حوادث شهری در مرکز ترافیک رعایت نکردن نکات ایمنی موجب ایجاد حادثه دلخراشی و آسیب دیدگی شدید افراد شده است و قطعاً در این موضوع فقط آسیب جسمی مورد توجه نیست بلکه آسیبهای اجتماعی که بعداً بر جای میگذارد تأثیر بیشتری خواهد داشت و هزینههای درمانی و غیر قابل جبران که حتی اگر منجر به فوت نشود یک نقص عضو به همراه خواهد داشت.
ایرنا. در مورد وضعیت پارکینگهای در سطح شهر توضیح دهید آیا کمبودی در این خصوص داریم؟
شهرداری قزوین ۱۵ پارکینگ در تملک دارد و بیش از ۲ هزار جای پارک در سطح شهر داریم که بیشتر فراوانی آن در محدوده مرکزی شهر قرار دارد.
پراکندگی پارکینگها بر اساس تقاضای شهروندان احداث میشود؛ از این رو، با توجه به حجم بالای تقاضا، تمرکز پارکینگ در بافت مرکزی شهر قرار دارد.
نکته ای که در مورد پارکنیگهای سطح شهر وجود دارد این است که شهروندان پارک حاشیهای و غیرمجاز در خیابان و معابر را به پارکینگهای عمومی ترجیح میدهند و هیچگاه پارکینگها به ظرفیت ۱۰۰ درصدی نمیرسد که برای تحقق این مهم باید از ابزار پلیسی و فرهنگسازی استفاده کرد.
یک مدیریت واحد و نظارت در بحث پارکینگها باید در سطح شهر ایجاد شود، رشد ترافیک به دلیل افزایش سرانه خودرو و استفاده از خودروهای شخصی به جای ناوگان حمل و نقل عمومی است و عدم استقبال مردم از حمل و نقل عمومی، پیاده و دوچرخه از علل ترافیک بالا در شهر بوده که تنها با فرهنگ سازی و اعمال قانون میتوان در بلندمدت به کاهش شدت آن دست یافت.
حجم خودروهای شخصی در این شهر تناسبی با فضای شهری به ویژه در معابر مرکزی ندارد و امکان تعریض معابر نیز میسر نیست که بر همین اساس شهر قزوین با کاهش سطح سرویس معابر مواجه میشود.
امروزه به موجب تغییر در سبک زندگی، شهروندان برای کوتاهترین مسیرها از خودروی شخصی استفاده میکنند که علاوه بر افزایش ترافیک، آسیبهایی را در حوزه سلامت جسمی و روانی برای آنها به همراه میآورد.
ایرنا. در حال حاضر چه تعداد ناوگان اتوبوسرانی، ایستگاههای اتوبوس و خدمات ارائه شده برای رفاه حال شهروندان تشریح کنید؟
تاوگان اتوبوسرانی شهر قزوین دارای ۲۲۰ دستگاه اتوبوس فعال در ۲۵ خط به طول ۱۹۰ کیلومتر به شهروندان خدماترسانی میکند که از این تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی واگذار شده است.
۵۰۰ ایستگاه در سطح شهر داریم و مطالعاتی در خصوص بازنگری محل ایستگاهها در دستور کار قرار گرفته است و به همین منظور مسابقهای کشوری تحت عنوان طراحی ایستگاههای اتوبوس در قزوین اجرا کردیم و این اقدام در راستای هویتبخشی و بالا بردن کیفیت فضاها و تجهیزات شهری و به منظور پیشبرد اهداف شهرداری و ترغیب شهروندان به استفاده از حملونقل همگانی به عنوان یکی از مهمترین ارکان شهر پاک و انسانمحور صورت گرفت تا در نهایت به ارتقای کیفیت ایستگاههای اتوبوس شهری منجر شود و داوری این مسابقه در هفته حمل و نقل انجام خواهد شد.
همچنین در راستای اجرای طرح جامع اصلاح خطوط اتوبوسرانی در دستور کار قرار دارد که خطوط اصلی در شهر قزوین به ناوگان اتوبوسرانی اختصاص یابد و همچنین خطوط فرعی در سطح شهر به خطوط اصلی متصل شده و نهایتاً خطوط اصلی در فاصله زمانی مشخص بین مبدأ و مقصد حرکت میکنند.
مدیریت زمان، کنترل سرویس دهی اتوبوسها، مانیتورینگ لحظه به لحظه فعالیت ناوگان، آگاهی شهروندان و مسافران از زمان ورود و خروج اتوبوسها به ایستگاهها و برنامه ریزی سفرهای درون شهری از ویژگیهای اجرای این سیستم هوشمند در قزوین است.
ایرنا. امسال برای تجهیز و نوسازی ناوگان عمومی چه میزان اعتبار هزینه شده است؟
با توجه به مسائل و مشکلاتی که در خرید و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور وجود دارد رویکرد اصلی بازسازی اتوبوسها است و قزوین با توجه به تجربههای موفقی که در حوزه بازسازی اتوبوسهای درونشهری دارد به عنوان یکی از قطبهای بازسازی اتوبوس در کشور به شمار میرود و شهرهای همجوار و شمال غرب کشور هم از خدمات بازسازی اتوبوسهایی که شهرداری قزوین ارائه میدهد، بهرهمند میشوند.
علاوه بر این مذاکراتی با شرکتهای سازنده خودرو در قالب اوراق مشارکت اخذ شده و مجوز ۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تخصیص داده شده است که در هفته حمل و نقل شاهد بهره برداری بخشی از آنها خواهیم بود.
ایرنا. کرونا به حمل و نقل عمومی قزوین چقدر خسارت وارد کرد؟
شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی در یک برهه زمانی و کاهش ظرفیت ناوگان در طول ۲ سال گذشته و کاهش چشمگیر استفاده شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی را در پی داشت و ضمن اینکه در ناوگان تاکسیرانی نیز برخی از خطوط مانند خط دانشگاه آزاد و نوروزیان با کاهش شدید مسافر روبهرو شدند و این کاهش در سایر خطوط نیز تا حدودی مشهود بود.
در طول دو سال گذشته با شیوع کرونا شاهد کاهش درآمد جایگاههای سی ان جی و کاهش درآمدهای ناشی از تمدید پروانه فعالیت رانندگان تاکسی و حوزه بار و همچنین عدم دریافت شهریه تاکسیهای خطوط و ۱۳۳ و ناوگان تاکسیرانی بودیم.
همچنین افت شدید درآمد رانندگان بخش حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسیرانان در پی انتشار بیماری کووید19 که همزمان با ایام رونق کسب و کار این قشر اتفاق افتاد، معیشت رانندگان اتوبوس و تاکسی دچار مشکل جدی شدند و متاسفانه تعدادی از این افراد فوت کردند.
قزوین با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و با وجود شهرکهای اقماری در اطراف خود، روزانه ۶۷۳ هزار سفر شهری دارد و تا پیش از کرونا نرخ سفر در شهر قزوین روزانه یک میلیون سفر بود و در حال حاضر با شیوع کرونا و تغییر سبک زندگی شهروندان این میزان سفر کاهش یافته است.
ایرنا. به نظر شما آیا میزان جرائم پلیس در بحث نظم ترافیکی در شهر بازدارنده است؟
متاسفانه مبالغ جریمه بازدارنده نیست. افزایش تصادفات، پارک دوبل و عدم رعایت قانون و حادثه برای دوچرخهسواران در مسیر دوچرخه نشان میدهد که برخی از مردم قانون را رعایت نمیکنند و از طرفی اعمال قانونها هم نتوانسته جلوی تخلفات را بگیرد.
در حال حاضر با افزایش آمار حادثه برای دوچرخهسواران در سطح شهر در مسیرهای دوچرخه مواجه هستیم که به دلیل پارک خودرو در کنار مسیر دوچرخهسواران است که دوچرخهسوار وقتی وارد مسیر تندراه میشود، دچار حادثه میگردد.
ایرنا. در خصوص حمل و نقل پاک و انسان محور در قزوین توضیح بفرمایید؟
مجموعه مدیریت شهری با ایجاد زیرساختهای لازم شهروندان را به استفاده از حمل و نقل پاک ترغیب میکند، در گذشته، به دلیل توسعه شهرها و تغییر سبک زندگی، شهروندان به استفاده از خودروی شخصی، برای ترددهای درون شهری، روی آوردند که آسیبهایی به سلامت آنها و زیست شهری وارد کرده است.
در سالهای اخیر، در کنار توسعه شبکه معابر سواره مرکزی و ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح و تاکید بر محورهای ترانزیتی و شریانی، انسان محور بودن پروژههای شهری در اولویت قرار گرفته و از این رو مجموعه سازمانهای این معاونت، رویکرد استفاده از دوچرخه و پیاده محوری را در دستور کار خود قرار داده است.
قزوین با توجه به بافت فرهنگی، ترکیب جمعیتی و پیشینه تاریخی که دارد، قابلیت پیاده محوری را دارد، از این رو پروژههای ایمن سازی پیاده روها و ایجاد مسیرهای پیاده روی بخش زیادی از فعالیتهای سازمانهای این معاونت را به خود اختصاص داده است.
همچنین ایمن و مناسب سازی معابر برای عابران پیاده در راستای ترویج فرهنگ پیاده محوری، در سطح شهر انجام شده است و در حال حاضر خطوط مجزا ویژه دوچرخه سواری در شهر داریم ولی متاسفانه برخی از خودروها در این مسیر تردد دارند و موجب حادثه میشوند.
نوسازی و بهسازی پیاده روها شهر قزوین برای ایمنی بیشتر شهروندان در دستور کار قرار دارد تا با ایمنی مسیر، فرهنگ دوچرخه سواری در بین مردم نهادینه شود و مجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با رصد روزانه شهر، پروژههای سلامت محور و انسانمحور را تعریف و در این راه از پروژههای پیشنهادی شهروندان نیز استقبال میکند.
ایرنا. چرا مسیر دوچرخه در خیابانهای با عرض کم ایجاد شده است؟
ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در ترددهای درون شهری در سالهای اخیر با جدیت بیشتری از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین پیگیری شد که اولویت کاهش تردد خودرو در هسته مرکزی شهر است و به همین دلیل مسیر دوچرخه سواری خیابان فردوسی به دلیل یکطرفه بودن جزو پر ترددترین مسیرهای عبور دوچرخه سواران در قزوین است اولویت ما در این خیابان اجرای سیستم حمل و نقل پاک می باشد.
ایرنا. برای اجرای طرح دوچرخه اشتراکی در قزوین چه برنامه ای دارید؟
طرح دوچرخه اشتراکی یکی از طرحهایی خوب معاونت حمل و نقل شهرداری است و با توجه به هزینه بالای تأمین دوچرخه و عدم تخصیص بودجه فعلاً این طرح مسکوت باقی مانده است و از طرفی جو عمومی شهر پذیرایی این امر نیست.
نظر شما