۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84579403
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه پژوهش‌های دانش‌آموزی گناباد نیازمند اعتبار و تعامل بین بخشی است

گناباد- ایرنا- مدیر پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) گناباد کمبود تجهیزات و اعتبارات و ناکافی بودن تعامل بین بخشی را از مشکلات مهم توسعه پژوهش‌های دانش‌آموزی در این شهرستان دانست.

مجید دانا روز جمعه به مناسبت هفته پژوهش به خبرنگار ایرنا گفت: پژوهشسراهای دانش آموزی بیشتر به صورت خودگردان اداره شده و منابع آنها از محل برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی و مشارکت خیران تامین می شود و کمکهای ادارات آموزش و پرورش بسیار ناچیز است و جوابگوی نیازها نیست.

وی افزود: پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) گناباد در گذشته به صورت آزمایشگاه تحقیقاتی فعالیت داشته و امکانات آن در همان میزان است و به روز رسانی نشده است لذا توجه بیشتر وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری را می‌طلبد.

مدیر پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) گناباد ادامه داد: تعامل بین دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با این پژوهشسرا نظام مند و سیستماتیک نیست و بیشتر بر اساس سلیقه مدیران است در حالی که باید بر اساس موازین قانونی موظف به همکاری با پژوهشسراها باشند.

وی گفت: باید امتیازاتی برای مدیران دستگاههای اجرایی و مسوولان و اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در همکاری با پژوهشسراهای دانش آموزی در نظر گرفته شود و اساتید دانشگاهها موظف شوند ساعتهایی از فرصتهای مطالعاتی خود را در اختیار تحقیقات دانش آموزی قرار دهند تا به توسعه و بالندگی این بخش کمک کنند.

دانا با بیان اینکه یکی از اهداف پژوهشسراهای آموزش و پرورش آن است که دانش آموزان با خلاقیت و نوآوری محصولی را تولید و در مسیر و فرآیند تجاری سازی آن حرکت کنند افزود: چون بیشتر وقت دانش آموزان به مباحث درسی و کنکور اختصاص دارد دانش آموزان کمتر فرصت فعالیت در این بخش را در دوران تحصیل پیدا می کنند.

وی ادامه داد: برای کاهش این مشکل باید پژوهشسراهای آموزش و پرورش در هر هنرستان فنی و حرفه‌ای دارای یک اتاق فکر یا جایگاه باشد و از نزدیک با فعالیتهای دانش آموزان ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و آموزش و پرورش هم باید محصولاتی را که توسط دانش آموزان تولید می شود تا مرحله تجاری سازی حمایت کند.

مدیر پژوهشسرای پیامبر اعظم (ص) گناباد گفت: در بسیاری از ادارات آموزش و پرورش هنور معاونت پژوهشی فعال نشده یا ایجاد این معاونت منوط به سرانه و میانگین خاصی از نظر تعداد دانش آموز است در حالی که پژوهش یک امر کیفی است و نباید درگیر مسائل کمی شود و این معاونت باید در تمامی ادارات آموزش و پرورش دایر شود.

وی از دولت و وزارت آموزش و پرورش خواست برای شکوفایی بیشتر پژوهشهای دانش آموزی امتیازاتی در فرآیند تحصیل یا کنکور برای دانش آموزان فعال در بخش پژوهش در نظر بگیرند.

دانا افزود: اگر دانش آموزی رتبه های ممتاز و حتی رتبه نخست پژوهشهای دانش آموزی در سطوح استانی یا کشور کسب کند امتیازی برای وی در کنکور و پذیرفته شدن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ندارد و نبود این امتیاز در فرآیند تحصیل باعث شده انگیزه دانش آموزان در این زمینه کاهش یابد.

۲۰ تا ۲۶ آذر ماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

هزار و ۸۰۰ فرهنگی در هزار و ۳۱ کلاس درس در قالب ۲۵۰ مدرسه، تدریس ۱۸ هزار دانش آموز را در مناطق شهری و روستایی گناباد بر عهده دارند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha