استاندار: جمعیت قم پس از انقلاب اسلامی ۸ برابر شد

قم-ایرنا- استاندار قم گفت: استان قم بعد از انقلاب اسلامی با رشد ۸ برابری جمعیت روبه رو شده و بیشتر جمعیت مهاجر قم از سطح زندگی پایینی برخوردار هستند.

سیدمحمدتقی شاهچراغی عصر پنجشنبه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با اشاره به فرهنگ ایثارگری در اقشار مختلف مردم قم، افزود: استان قم سرآمد شهادت و ایثارگری است و این ویژگی قم از قبل از انقلاب اسلامی و آغاز نهضت امام راحل وجود داشته است.

استاندار قم ادامه داد: قم مرکز آرمان و آمال تمام انسان های آزاده است و ما معتقد هستیم در زمان ظهور ولی عصر(عج) بخشی از یاران امام غائب از این شهر بر می خیزند.

وی اظهار داشت: دومین کنگره ملی شهدای استان قم آبان ماه سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد؛ کنگره شهدا از جمله مراسمی بوده که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

استاندار قم یادآور شد: از ده ها کشور مختلف دنیا شهید در این استان مدفون هستند و جمع زیادی از شهدای روحانی نیز در این استان دفن شده اند؛ با توجه به ویژگی های قم کنگره شهدای استان باید در سطح بین المللی برگزار شود.

شاهچراغی تصریح کرد: قم خاستگاه مکتب شهید و ایثار در سطح ملی و بین الملل است و این استان از این نظر دارای ظرفیت بالا و بستر همیشه آماده است.

استاندار قم گفت: در بخش روحانیت و حوزه های علمیه طلاب جوان و جهادی زیادی وجود دارد که بصورت خالصانه و بدون چشمداشت در حوزه ایثار و شهادت مشغول فعالیت هستند که می توان از این ظرفیت در سطح کلان نیز استفاده کرد.

فرهنگ شهدا بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه فرهنگ شهدا مناسب‌ترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است، گفت: بهترین فرهنگ و حربه در ایستادگی در برابر فرهنگ مهاجم و غرب، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

احمدامیرآبادی فراهانی افزود: برغم اینکه نهادهای زیادی در حوزه فرهنگ در سطح کشور وجود دارد اما این حوزه همچنان گمنام است و در طول تمام دولت های قبل فرهنگ ایثار و شهادت مورد کم توجهی قرار گرفته است.

امیرآبادی فراهانی اظهار داشت: ساماندهی و بازطراحی قبور شهدا در سطح روستاها، بخش ها و شهر قم از مهمترین دغدغه های دلسوزان فرهنگ ایثار و شهادت است که انتظار می رود این مساله با متولی گری بنیاد شهید و امور ایثارگران به سرانجام برسد.

وی افزود: مساله رسیدگی به جانبازان و خانواده های شهدا جبهه مقاومت مساله دیگری است که حجم مراجعات نسبت به آن در دستگاه های دولتی زیاد است؛ دو شهر قم و مشهد در رابطه با خانواده ها و جانبازان جبهه مقاومت باید بصورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از خیران تعداد زیادی خانه مسکونی برای رزمندگان جبهه مقاومت خریداری کرده ولی در انتقال سند این خانه ها به نام آنها دچار مشکلات ثبت احوال شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم نیز در ادامه بیان کرد: ۱۰۰ هزار نفر در استان قم جامعه هدف بنیاد شهید هستند که ۶ هزار خانواده شهید،۵ هزار ایثارگر اتباع، ۱۲ هزار جانباز، ۸ هزار والدین شهدا و ۵ هزار و ۲۰۰ فرزند شهید بخشی از این جامعه هدف است.

حجت الاسلام حسن هنرمند ادامه داد: ۱۱۱ مورد از معابر و خیابان های شهر قم از سال قبل به نام شهدا نامگذاری شده و از ۳۰ تندیس شهدا توسط شهرداری قم رونمایی شده است.

هنرمند اضافه کرد: انجام ۱۶۰ متر دیوارنگاری، برگزاری ۲۰۰ یادواره، نصب بیش از ۲ هزار متر مربع بنر در خصوص شهدا و بسترسازی جهت برگزاری کنگره ملی شهدا بخشی از اقدامات این اداره کل طی یک سال اخیر بوده است.

به گفته وی، ثبت و ضبط خاطرات شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد، تشکیل دفتر تحقیقات در حوزه فرهنگ و شهادت، برنامه ریزی جهت دیدار مسوولان با خانواده شهدا و ساماندهی گلزارهای شهدا از برنامه های آتی این نهاد حاکمیتی است.

جلسه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قم عصر پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن امام جواد استانداری قم برگزار شد./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha