مستندسازان هم‌پیمانان راستین حقیقت هستند

تهران- ایرنا- رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان آنکه وقتی از مستند حرف می‌زنیم از زندگی با تمام وسعت، معنا، فرازها، فرودها، شیرینی‌ها و تلخی‌های آن سخن می‌گوییم تاکید کرد: مستندسازان هم‌پیمان با حقیقت چون آینه در همه‌جا می‌درخشند تا بتوانند بازتاب‌دهنده تصویر ناب حق و حقانیت باشند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مراسم اختتامیه پازدهمین جشنواره سینماحقیقت شامگاه پنجشنبه (۲۵ آذر ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره پازدهم، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و تنی چند از هنرمندان عرصه سینما و مستند در الار وحدت برگزار شد.

مستندسازان می‌درخشند تا بازتاب‌دهنده تصویر حقیقت باشند

حمیدی‌مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در ابتدای سخنان خود ضمن خیرمقدم به تمامی هنرمندان و تقدیر از آن‌ها که حاصل تلاش‌شان باعث برگزاری پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به کیفی‌ترین حالت ممکن شد گفت: هر زمان که از مستند حرف می‌زنیم در حقیقت درباره هم‌پیمان شدن با حقیقت سخن می‌گوییم. دراین‌میان از کسانی سخن به میان می‌آوریم که چون آینه در همه‌جا می‌درخشند تا بتوانند بازتاب‌دهنده تصویر حقیقت باشند.

وی ادامه داد: اگر هر زمان نام سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی را به زبان می‌آوریم این خود علتی بر روشنگری جشنواره سینما حقیقت است. دلیلش نیز پایمردی و عزم راسخی است که این نام بزرگ برای بازتاب حقیقت داشته و امروز نیز باور ما بر آن است که زمان، گاه و نوبت به درخشیدن سینمای مستند رسیده‌است.

وقتی از مستند حرف می‌زنیم از حضور در خط مقدم سخن می‌گوییم

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حقیقت‌گویی و پافشاری بر بازتاب حقیقت توسط مستندسازان تا آنجایی است که حتی باوجود شیوع ویروس کرونا که بسیاری از هنرمندان را از فعالیت بازداشت مستندسازان و مستند نگاران حتی با اوج این بحران و ویروس میدان را خالی نکرده‌اند و تلاش داشتند با تمام تلخی‌ها و سختی‌ها شیره جان و عصاره نگاه هنرمندانه خود را با بازتاب و بیان حقیقتی اینبار به زبان تصویر به مخاطبان ارائه دهند.

دبیر جشنواره پانزدهم سینما حقیقت تأکید کرد: وقتی درباره مستند حرف می‌زنیم از حضور در خط مقدم سخن به میان می‌آوریم و دلیل این مدعا آن که کرونا باعث به‌تأخیر افتادن بسیاری از رویدادها، اتفاقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری شد.

مستندسازان نه پا از میدان خالی کردند و نه شیوع این ویروس را بهانه ساختند. در صف اول چالش‌ها همواره با دوربینشان در دست و بر دوش حضور داشتند. خطر را به جان خریدند و جلوه‌های عشق و ایثار را در کنار رسالت هنرمندانه خود به جامعه هدیه دادند. حال تأکید بر رسالت هنرمندان مستندساز را در جشنواره پانزدهم سینما حقیقت امروز به نظاره نشستیم.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره به شیوه برخط و آنلاین در کنار حضور فیزیکی آن گامی دیگر برای تبدیل تهدید کرونا کرونا به فرصت بود و این میسر نمی‌شد مگر با بهره‌گیری از تجربیات پیشین و حال شاهد پوست‌اندازی جشنواره در گام جدید آن برای تایید تعالی هرچه بیشتر این رویداد هستیم.

بهینه‌سازی تماشای مستند، پرداخت سهم فروش به سازندگان و نظایری از این اتفاقات مثبت خود شکل و قالبی جدید از گام نوین این جشنواره به سمت تعالی و شکوه هرچه بیشتر است.

جشنواره سینما حقیقت تحویل سال سینمای مستند ایران است

حمیدی‌مقدم با اشاره به آنکه برگزاری جشنواره به شکل برخط در دوره گذشته گامی مهم برای تحقق عدالت فرهنگی بود که فوج‌فوج بر سیل مخاطبان این رویداد با دامنه ملی و بین‌المللی افزود، به ضابطه جدیدی که امسال به‌عنوان مقررات جدید جشنواره پانزدهم وضع‌شده اشاره کرد و گفت: آن ضابطه این بود که حق نخستین نمایش فیلم که نتیجه دو سال تلاش هنرمندان و دست‌اندرکاران آن بود بر این اصل قرار گرفت که هر فیلمی که قصد حضور در بخش مسابقه را دارد باید نخستین نمایش خود را در داخل کشور در جشنواره سینمای سینما تجربه کند.

وی با بیان آنکه همین مسئله خود نشان می‌دهد که سال‌تحویل مستندسازی و سینمای مستند با جشنواره سینما حقیقت گره‌خورده است تصریح کرد: دومین گام و تلاش ما بر آن بود که فیلم‌های بخش بین‌الملل باید اولین نمایش آسیایی و بین‌المللی خود را در این رویداد تجربه کنند و این شرط حضور آثار بود و همه این‌ها برای اعتبار بخشی هرچه بیشتر به جشنواره و پله‌پله طی کردن مسیر به سمت صعود و تعالی است.

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات طی سه‌گام طراحی شد. که نخستین گام آن امسال برداشته شد. چراکه وقتی قرار است از مستند حرف بزنیم در کنار مواردی که به آن اشاره کردم باید تنگناهای مالی و دشواری‌های کار به‌ویژه در شرایط کنونی را نیز در نظر داشته باشیم و از آن نیز سخن بگوییم.

وقتی از مستند حرف می‌زنیم از یک خانواده گسترده در سراسر ایران و از مخاطبانی به وسعت دنیا حرف می‌زنیم راه‌های نرفته زیادی برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان جهانی پیش روی ماست اما مستندهای ما هنوز تأثیرگذاری کافی در منطقه ندارند و عدم ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و هم زبان ایراد بزرگی است که باید برای رفع آن تلاش کنیم برای بیان حرف‌های ملی خود با دستور زبان بین‌المللی نیازمند مهارت و تجربه بیشتری هستیم تا بتوانیم فرهنگ ارزشمند خودمان را به شکل برجسته در حوزه بین‌الملل بیان کنیم در فرهنگ ما همیشه سخت کوشی و صبر تشویق و یاس و نامیدی تقبیح می‌شود.

جایزه سرباز وطن، جلوه‌گاهی برای بازتاب سلوک سردار سلیمانی به عنوان الگویی برای جهانیان است

دبیر جشنواره پانزدهم سینما حقیقت خاطرنشان کرد: شرایط سختی که دو سال گذشته سینمای مستند و فضای فرهنگ و هنر را تحت‌الشعاع خود قرارداد بسیاری از مستندسازان را مجبور کرد تا با دستان خالی به سمت تولید حرکت کنند و اینجاست که اتفاقاً باید نگاه حمایتی را بیش‌از هر زمانی جدی بگیریم تا بتوانیم راه‌گشای همت بلند و تلاش هنرمندان این عرصه باشیم.

مدیر مرکز سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حرکت به سمت فیلم‌های اجتماعی و سنگین شدن کفه ترازوی این دسته از آثار یکی از مهم‌ترین دلایلی است که هنرمندان به واسطه چنین فیلم‌هایی تلاش می‌کنند تا حضور خود و بحث مستند اجتماعی را بیشتر به رخ بکشد. چرا که باید با تفکر راهبردی تلاش کنیم سرمایه‌گذاری در گونه‌های مختلف سینمای مستند بیش‌از پیش تقویت شود.

جایزه سرباز وطن با تاکید بر تعمیق نگاه به تفکر، سلوک و زیست سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی طراحی شد تا بواسطه آن بتوانیم مفاهیم ارزشمندی که نه‌تنها جامعه ما که دنیای معاصر وام‌دار به دانستن آن‌هاست را بیش از هر زمانی منتشر کنیم تا بتوانیم مسیر سعادت را به‌درستی بپیماییم.

وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را کردیم تا ظرفیت قدرت و توان جشنواره را با همه این مسائل پیش ببریم. چراکه مستند و سینمای آن به حمایت‌های نوین در تمامی عرصه‌ها نیاز دارد و اگر این حمایت‌ها صورت نگیرد سینمای مستند نمی‌تواند به‌عنوان سندی ملی برای سینمای کشورمان در خط مقدم حرکت کند.

اگر سینمای مستند به‌عنوان سند ملی مورد حمایت همه‌جانبه مسئولان قرار بگیرد نه تنها در بخش آثار کمی شاهد تولید بیشتر هستیم که می‌توانیم چشم‌اندازی روشن از تمام ظرفیت‌های کشورمان را به مخاطبان داخلی و جهانی نشان دهیم و در پایان باید این جمله را بگویم و بر آن تاکید کنم که وقتی از مستند حرف می‌زنیم از زندگی با تمام وسعت معنا فرازها فرودها شیرینی‌ها و تلخی‌های آن سخن می‌گوییم. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha