۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 2109
کد خبر: 84580340
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسدود کردن ۲۵۰ حلقه چاه آب و رویدادهای مهم کردستان در هفته‌ گذشته

سنندج- ایرنا- مسدود کردن ۲۵۰ حلقه چاه آب غیرمجاز، پرداخت ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه مهر ایران، بازدید نماینده ولی فقیه در کردستان از حاشیه شهر سقز، صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از مرزهای کردستان، از جمله رویدادهای مهم استان در هفته گذشته است.

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مسدود شدن ۲۵۰ حلقه چاه غیرمجاز اظهار داشت: با مسدود شدن این تعداد حلقه چاه، حدود ۶ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌های استان برگشت داده شد که رقم قابل توجهی است.

عرفان مومن‌پور تعداد چاه‌های مجاز در استان را ۱۴ هزار حلقه و چاه‌های غیرمجاز هشت هزار حلقه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی مجوز در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌ شود اما در شرق استان در مناطق ممنوعه مجوزی داده نمی‌شود.

وی یادآور شد: مردم از طریق تماس تلفنی با شماره تماس ادارات منابع آب شهرستان‌ها یا شماره شرکت و مراجعه حضوری، حفر چاه غیرمجاز را گزارش دهند.

مومن پور با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز به منظور ممانعت از برداشت اضافه آب انجام می‌شود، ادامه داد: اولویت نصب کنتورهای هوشمند حجمی در استان تا پایان برنامه ششم توسعه، بر روی چاه‌های کشاورزی دارای دبی سه لیتر بر ثانیه  تعیین شده است.

توسعه همه جانبه با تعاونی‌های توسعه و عمران ایجاد می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در نشست با نمایندگان تعاونی تازه تاسیس توسعه و عمران شهرستان دیواندره، با بیان اینکه ردپای تعاونی‌های توسعه در همه اقتصادهای موفق دنیا مشاهده می‌شود، اظهار داشت: تعاونی‌های توسعه و عمران از رانت و فساد جلوگیری کرده و توسعه را با مشارکت مردم میسر می‌کنند.

برهان صلواتی افزود: این تعاونی ها نیاز امروز جوامع برای تولید، ارزش افزوده و در نهایت ایجاد اشتغال های پایدار هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در ادامه به ظرفیت‌های کشاورزی استان برای توسعه کسب و کارهای مبتنی بر تعاون و کار جمعی اشاره کرد و گفت: کشت گل محمدی تجربه موفقی در این راستا است که علاوه بر تولید موفق و بازار مصرف آماده، فرصت‌های شغلی پایداری را نیز به همراه آورده و این ظرفیت می‌تواند با رویکرد فعالیت در قالب تعاون، به اهداف و چشم انداز بلندتری دست یابد.

وی یادآور شد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان از فعالان عرصه تعاون بویژه تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی به صورت ویژه حمایت می کند.

تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان دیواندره در حال حاضر با عضویت یک هزار و ۷۰۰ نفر از مردم این شهرستان تشکیل و آغاز به کار کرده است.

آمار تعاونی‌های فعال و در دست اجرای استان یک هزار و ۸۹۶ مورد است، این تعداد تعاونی برای ۱۶ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است. هم اکنون ۱۸۳ هزار نفر در تعاونی‌های استان عضویت دارند که از این تعداد ۱۴۰ هزار نفر (۷۶ درصد) مرد و ۴۳ هزار نفر (۲۴ درصد) زن هستند.

کردستان باید پیشتاز نهضت ملی مسکن در کشور باشد

استاندار کردستان در جلسه شورای مسکن استان بر حضور فرمانداران در جلسه شورای مسکن استان تاکید کرد و گفت: فرمانداران به عنوان رییس شورای مسکن شهرستان پیگیر جدی موضوع و نسبت به پیشرفت کار پاسخگو هستند و مدیران استان نیز پاسخگوی فرمانداران خواهند بود، بنابراین حضور آنان در این دست جلسات الزامی است.

مسدود کردن ۲۵۰ حلقه چاه آب و رویدادهای مهم کردستان در هفته‌ گذشته

اسماعیل زارعی کوشا طرح نهضت ملی مسکن را از برنامه های مهم و حایز اهمیت دولت برشمرد و افزود: اعتقاد دارم که کردستان در طرح نهضت ملی مسکن باید در کشور پیشتاز باشد و این مهم در کردستان تحقق پذیر است و در این راستا نباید خود را درگیر مسائل و مشکلات کم اهمیت کنیم.

استاندار کردستان اظهار داشت: تجربه مسکن مهر می تواند در طرح نهضت ملی مسکن نیز راهگشا باشد.

وی افزود:فرمانداران و همه مدیران اجرایی به صورت ویژه  طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار قرار دهند و آن را تا حصول نتیجه کامل پیگیری کنند.

وی همچنین به هزینه صدور پروانه برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن توسط شهرداری ها نیز گریزی زد و گفت: مقدار هزینه دریافتی از متقاضیان برای صدور پروانه ساخت در شهر سنندج زیاد است و لازم است شهرداری و شورای شهر برای کاهش آن همکاری و مساعدت بیشتری داشته باشند.

زارعی کوشا با بیان اینکه معتقدم سنندج ویترین استان است و باید با روش های مختلف از آن حمایت ویژه شود، افزود:در طرح نهضت ملی مسکن واحدها برای متقاضیان کم‌درآمد ساخته می شود، بنابراین شهرداری تا جایی که می تواند تخفیف های لازم را در صدور پروانه های ساخت اعمال کند و ما نیز راهکارهای جبرانی در حمایت از شهرداری را در نظر خواهیم گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه ساخت ٨۷ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن را سهم استان در مدت زمان چهار سال عنوان کرد و گفت:مجموعا ۴۲ هزا ر واحد از این تعداد برای روستاها، بخش خصوصی و بازآفرینی شهری  تعریف شده و  باید برای مابقی واحدها، هم زمین را  تامین  و هم تسهیلات مورد نیاز را اختصاص دهیم.

شهرام ملکی با اشاره به اینکه در بعضی شهرها تعداد افراد متقاضی بیشتر از آمارهای موجود است بر پالایش متقاضیان تاکید کرد و گفت: لازم است به منظور پالایش و مشخص شدن متقاضیان واقعی راه و شهرسازی با بنیاد مسکن تعامل دوسویه داشته باشند.

۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه مهر ایران در کردستان پرداخت شد

 مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در کردستان اظهار داشت: از آغاز تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران (۱۳۸۶) تاکنون ۳۹ هزار و ۷۵۱ فقره تسهیلات در زمینه اشتغالزایی، ازدواج و کمک به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد پرداخت شده است.

حسام‌الدین اسعدی با بیان اینکه در این مدت سه هزار و ۴۴۲ فقره تسهیلات ازدواج به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است، افزود: به مددجویان کمیته امداد ۹ هزار و ۲۸۷ فقره تسهیلات به ارزش ۸۰۰ میلیارد ریال و مددجویان بهزیستی نیز ۳۸۹ فقره به ارزش ۹۸ میلیارد ریال پرداخت شد.

یادآور شد: در قالب بنیاد برکت هم ۱۰ هزار و ۲۹۴ فقره و یک هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان پرداخت شده است.

پرداخت ۱۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی به ارزش پنج میلیارد ریال به زنان سرپرست خانوار، پرداخت ۳۰ فقره تسهیلات به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به مجمع خیرین سلامت، پرداخت ۱۵ هزار و ۱۰۹ فقره تسهیلات به ارزش ۳۴۱ میلیارد ریال در قالب بیمه دانا و واگذاری یک هزار و ۱۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۴۴ میلیارد ریال به کولبران در راستای ایجاد اشتغال، از دیگر مواردی بود که اسعدی به آن اشاره کرد.

۳۰۶ کیلومتر از جاده‌های کردستان زیرپوشش اینترنت ۴G همراه اول است

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری  اطلاعات کردستان ،با بیان اینکه در برخی نقاط جاده‌ای، پوشش تلفن همراه به صورت همپوشانی و توسط هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل صورت گرفته است،  اظهار داشت: ۵۶۵ کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی استان زیرپوشش اینترنت نسل سه و یک هزار و ۴۷۲ کیلومتر نیز تحت پوشش نسل دوم قرار دارد.

ابراهیم ادریسی تعداد خطوط فعال همراه اول در استان را یک میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۵ خط اعلام و اضافه کرد: پوشش جمعیتی نسل چهارم همراه اول در استان ۷۵ درصد، نسل سوم ۷۶ درصد و نسل دوم ۹۱.۶ درصد است.

وی با اشاره به وجود ۸۵۳ سایت نسل دوم،  ۳۸۲ سایت نسل سوم و ۳۳۰ سایت نسل چهارم همراه اول،  ۲۸۱ سایت ۳G و ۲۷۸ سایت ۴G ایرانسل و ۳۷ سایت نسل سوم رایتل، افزود: ۹۱۳ کیلومتر از جاده‌های استان زیرپوشش اینترنت ایرانسل نسل ۲G، ۶۴۵ کیلومتر ۳G و ۲۶۵ کیلومتر نیز ۴G است.

ادریسی پوشش جمعیتی نسل دوم، سوم و چهارم ایرانسل در کردستان را به ترتیب ۷۷.۶۹ درصد، ۷۳.۵۱ درصد و ۴۵.۹۳ درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در مجموع ۶۹۸ هزار و ۷۴۲ خط ایرانسل در کردستان فعال است.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۳ هزار و ۷۹۳ خط رایتل در استان فعال است، اظهار داشت: پوشش جمعیتی رایتل نسل سوم ۴۵.۲ درصد بوده و نسل چهارم نیز صفر است، ۱۹۱ کیلومتر جاده‌های اصلی و فرعی استان زیرپوشش ۳G رایتل و یک کیلومتر هم ۴G است.

۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به تصفیه خانه آب شرب دیواندره اختصاص یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه کردستان در بازدید از پروژه های در حال اجرای دیواندره اظهار داشت: با تکمیل شدن پروژه های توسعه ای شهرستان در آینده نزدیک تحول خوبی در تمام زیر ساخت ها به وجود می آید.

 بهرام نصرالهی زاده به بحث فرهنگی شهرستان و برگزاری تئاتر طنز منطقه ای دیواندره اشاره کرد و گفت: سالن پلاتو دیواندره با تامین اعتبار برای رفع نواقص آن تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه، افزایش استفاده از منابع آب که دغدغه امروز مسئولان استان و مردم شهرستان دیواندره است، افزود : ایستگاه پمپاژ روستای تازه آباد هیجان از توابع بخش مرکزی شهرستان دیواندره که براید آن ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده تکمیل شده و آماده بهره برداری است.

وی گفت : در این پروژه ۱۴۰ هکتار از زمین های دیم روستاهای قره دره و تازه آباد هیجان تبدیل به آبی خواهد شد و امیدوارم مردمان محلی این۲ روستا با وساطت فرماندار هرچه زودتر مشکلات پیش رو را حل کرده و بتوانند با تشکیل تعاونی از این پروژه بهره ببرند .

وی ادامه داد : پروژه تصفیه خانه آب شرب از مهم ترین پروژه های حیاطی زیرساختی شهرستان و مطالبه به حق مردم بوده که تمام تلاش خود را برای اتمام آن بکار می بریم .

وی افزود: درحال حاظر پروژه  تصفیه خانه آب شرب ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیاردی تا اوایل سال ۱۴۰۱ بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم .

در ادامه با حضور مسئولان شهرستان دیواندره جمعی از مدیران کل استان از طرح تصفیه خانه فاضلاب ، گاوداری هزار راسی روستای دربند و گلخانه گل رز بازدید به عمل اوردند.

نماینده ولی فقیه در کردستان از محلات حاشیه‌ای شهر سقز بازدید کرد

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی ابتدا از محله تازه آباد سقز بازدید کرد و پس از آن همراه با اهالی این محله به مسجد جامع این منطقه رفت و از نزدیک مشکلات و دغدغه های مردم محله تازه آباد را جویا شد.

مسدود کردن ۲۵۰ حلقه چاه آب و رویدادهای مهم کردستان در هفته‌ گذشته

وی با اشاره به درخواست های ساکنان محله از جمله رفع مشکلات آب و فاضلاب، چوبداران و فضاهای ورزشی و فرهنگی گفت: این مشکلات در نشست هایی در مرکز استان پیگیری و برای آن چاره اندیشی می شود.

حجت الاسلام پورذهبی اضافه کرد: برای احداث زمین فوتبال و توسعه مسایل فرهنگی محله نیز راهکارهای اجرایی وجود دارد که امید است با هم افزایی و تعامل لازم با نهادهای مربوط آن را نیز به سرانجام رسانیم.

وی با اشاره به مشکلات مختلف در سطح شهر سقز یادآور شد: رفع همه این موارد نیاز به زمان دارد و می طلبد شهروندان نیز صبور بوده و همکاری لازم را با نهادها برای پیشبرد توسعه شهری داشته باشند.  

رییس دانشگاه کردستان: سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی ناچیز است

رحمت صادقی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه کردستان در سنندج اظهار داشت: انجام پژوهش در سال‌های اخیر بسیار سخت و دشوار بود اما پژوهشگران دانشگاه از راه خود بازنگشته و همچون گذشته به فعالیت‌های علمی خود ادامه داده‌اند.

وی کمبود تجهیزات و افزایش تورم را از مشکلات موجود دانست و افزود: از نیم درصد بودجه تخصیص داده شده به دستگاه‌های اجرایی، کمتر از یک چهارم آن در دانشگاه هزینه می‌شود.

رییس دانشگاه کردستان تاکید کرد: شرایط موجود کار را برای پژوهشگران سخت کرده و این وضعیت شایسته پژوهشگران دانشگاه نیست و امیدواریم بتوانیم سیستمی طراحی کنیم تا محدودیتی برای انجام پژوهش نداشته باشیم.

صادقی به موفقیت های علمی دانشگاه کردستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در این روز اعلام کردیم برای اینکه دانشگاه کردستان جزو ۲۰ دانشگاه برتر ISC باشد، هدفگذاری کرده‌ایم و خوشبختانه در رتبه‌بندی اخیر، دانشگاه کردستان در جایگاه ۱۱ تا ۲۰ قرار گرفت که نشان می دهد به هدف تعیین شده دست یافته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی های خارجی هم جایگاه خوبی دارد، تاکید کرد: دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی تایمز رتبه ۸۰۰-۶۰۱ را کسب کرده است در رتبه بندی‌های شانگهای (USNEWS) هم برای نخستین بار شرکت کرده و جایگاه ‌خوبی را بدست آورده است.

رییس دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه همه پژوهش‌های انجام شده با ارزش هستند، یادآور شد: تا زمانی که پژوهشی کیفیت و اصالت داشته باشد، با ارزش است  و فرقی ندارد که این پژوهش بنیادی بوده و منجر به چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی شده و یا کاربردی بوده و مشکلی را رفع کرده باشد.

در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه کردستان تجلیل شد.

۱۳۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از مرزهای کردستان صادر شد

مسوول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات محصولات کشاورزی به دلیل اختلال در سامانه گمرک هنوز اعلام نشده است، اظهار داشت: براساس بررسی‌هایی که توسط کارکنان سازمان جهاد کشاورزی در مرزهای استان انجام شده از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار صادر شده است.

مهدی فتحی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای استان حدود یک میلیون تن به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار بود، افزود: پیش بینی‌هایی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی تا پایان امسال و همچنین سال آینده صورت گرفته ولی با توجه به خشکسالی اخیر و کاهش تولید در این بخش تحقق آن امکان پذیر نیست.

هیچ محصول کشاورزی صادراتی کردستان از مرزهای استان عودت داده نشده است

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در چند روز اخیر برگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی ایران، موجب ایجاد سوالاتی در افکار عمومی شده است گفت: هیچ محصولی که مجوز آن در استان صادر شده باشد برگشت داده نشده است.

وی اظهار داشت: امسال یک محموله کشاورزی که مربوط به استان دیگری بود به دلیل نداشتن مشخصات قرنطینه‌ای از مرزهای استان برگشت داده شد.

مسوول  روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان  با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای تضمین یک صادرات موفق، بکار بستن شیوه کشاورزی قراردادی است، یادآور شد: در این روش ضمن عقد قرارداد با کشاورزان، امکان تولید محصول مورد نظر با شرایط و استانداردهای کشور مقصد فراهم می شود لذا توصیه می شود صادرکنندگان این راهکار را در اولویت کاری خود قرار دهند.

فتحی اضافه کرد: صادرات یا واردات محصولات کشاورزی در هر کشوری تابع قوانین، مقررات و استانداردهای خاص خود بوده لذا صادرکنندگان محصولات کشاورزی لازم است قبل از صادرات، از همه مقررات و ضوابط کشور مقصد اطلاع یابند و بر این اساس نسبت به تهیه محصول و صادرات آن اقدام کنند.

فتحی با اشاره به اینکه در سال های گذشته، تعداد ۱۶۵ قلم سم پرخطر از چرخه سموم کشور حذف شده است، افزود: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد سموم کشور جزو سم‌های رده کم و متوسط خطر هستند که در اکثر کشورهای دنیا اجازه مصرف دارند و اگر در زمان مناسب و به مقدار مجاز مصرف شوند به سلامت جامعه آسیب نخواهد رساند.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته ۶۰ قلم آفت‌کش‌ بیولوژیک و زیستی وارد چرخه سموم کشور شده است، گفت: میانگین مصرف سموم شیمیایی در جهان به مقدار ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که در ایران این عدد ۲.۲ و در استان کردستان ۶۵۰/. کیلوگرم در هکتار است.

مسوول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: حدود ۱۲ درصد اراضی کشاورزی کردستان به صورت آبی است و ۸۸ درصد زمین های کشاورزی به صورت دیم است که در محصولات دیم، آفت و بیماری کمتر بوده و سم و کود کمتری مصرف می شود.

بر اساس قوانین کشور وزارت جهاد کشاورزی عهده دار فراهم کردن بسترهای مناسب، آموزش و ترویج روش ها و الگوهای صحیح تولید محصولات کشاورزی است و بررسی سلامت محصولات کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است شهرداری ها و دهیاری ها نیز وظیفه جلوگیری از عرضه محصولات ناسالم را برعهده دارند.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی، خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند ، گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، واردات و تردد مسافر فعال است.

قرارداد ۱۸ سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی بانه منعقد شد

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان یکی از برنامه‌های اولویت دار شرکت شهرک‌های صنعتی استان را بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه خواند و اظهار داشت: همه تلاش خود را بکار گرفتیم که اراضی این منطقه به افرادی که هدفشان تولید است و از توانایی و تخصص لازم برخوردار هستند، واگذار شود.

احمد خسروی با اشاره به اینکه واگذاری اراضی در منطقه ویژه اقتصادی بانه با نظارت و هماهنگی شورای راهبردی این منطقه در استان انجام می شود، افزود: تاکنون ۶ جلسه شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی بانه در استان تشکیل شده و ۱۲۰ طرح معرفی شده به کمیته کارشناسی هم مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اضافه کرد: از تعداد مذکور تاکنون ۴۳ سرمایه گذار به این شرکت برای عقد قرارداد معرفی شدند که قرارداد ۱۸ نفر منعقد شده است و مابقی هم درحال طی مراحل مربوطه هستند.

مسدود کردن ۲۵۰ حلقه چاه آب و رویدادهای مهم کردستان در هفته‌ گذشته

خسروی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ما جذب سرمایه گذار خارجی برای سرمایه در این منطقه است، یادآور شد : اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده و تاکنون ۱۱ سرمایه گذار خارجی  طرح ارائه کردند و  برای آنها هم زمین در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موارد اساسی برای ایجاد واحدهای تولیدی در منطقه ویژه و شهرک‌های صنعتی ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است، یادآور شد: همه زیرساخت‌های لازم در منطقه ویژه اقتصادی بانه مهیا شده و از این لحاظ مانعی وجود ندارد و اراضی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران واقعی است.

شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در چهارم اردیبهشت سال ۱۳۷۰ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و تاکنون به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در ۱۲ شهرک، هفت ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی زمین واگذار کرده است.

 این شرکت با دارا بودن یک مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۱۳۸۲ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۷۱۱ واحد صنعتی و  واحد کارگاهی زمینه اشتغال مستقیم ۱۲ هزار نفر را در استان کردستان فراهم کرده است.

بخش پیوند مغز استخوان با مشارکت خیران در کردستان احداث می‌شود

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت کردستان اظهار داشت: مجمع خیرین سلامت  کردستان در راستای جذب کمک های خیرین ایرانی مقیم خارج از کشور و به منظور ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات سلامت استان و فراهم کردن دسترسی شهروندان به خدمات فوق تخصصی، با رایزنی و جذب یک خیر کردستانی مقیم آمریکا، موفق به امضای تفاهمنامه احداث بخش پیوند مغز استخوان شد.

مهدی علی‌مسیمر افزود: این بخش با زیر بنای ۸۰۲ متر مربع و ۶ اتاق ایزوله، اتاق عمل و فضاهای جانبی در بیمارستان بعثت سنندج احداث می‌شود.

وی کمک این خیر نیک اندیش در این مرحله را  رقمی معادل ۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود کار ایجاد بخش ۶ ماه طول بکشد و از آن به بعد نیازی به اعزام بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان به خارج از استان نخواهد بود.

علی‌مسیمر افزود: این پروژه دومین پروژه عمده اجرایی حوزه سلامت استان بعد از بخش انکولوژی بیمارستان توحید است که توسط خیرین سلامت کردستانی مقیم خارج از کشور احداث می شود.

وی اضافه کرد: امسال سه طرح بهداشت و سلامت دیگر شامل خانه بهداشت روستای همایون بیجار، پایگاه فوریتهای پزشکی زرینه در دیواندره و بخش آی سی یو بیماران تنفسی بیمارستان امام حسین(ع) بیجار توسط خیرین به اجرا در آمده است.

بیش از هزار و ۸۰۰ تن عسل در کردستان تولید شد

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه استان با برخورداری از میلیون هکتار مرتع، جنگل و اراضی کشاورزی از ظرفیت مطلوبی برای زنبوداری برخوردار است، اظهار داشت: ۲۸۰ هزار کلنی زنبور عسل در این استان وجود دارد و از این لحاظ رتبه ۱۳ کشوری را داریم.

مسدود کردن ۲۵۰ حلقه چاه آب و رویدادهای مهم کردستان در هفته‌ گذشته

سید مادح حسامی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سرشماری زنبورداران استان انجام نشده است، اضافه کرد: براساس آخرین برآورد انجام شده میزان تولید عسل استان در سال گذشته یک هزار و ۹۵۰ تن و امسال یک هزار و ۸۷۲ تن بوده است.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه از نظر میزان تولید رتبه چهاردهم را بین استان‌های تولیدکننده عسل در سطح کشور داریم، گفت: از لحاظ کیفیت و مرغوبیت،  به دلیل تنوع گیاهان مرتعی موجود در منطقه، عسل کردستان جزو بهترین عسل‌های تولیدی ایران است.

حسامی تعداد زنبورداران فعال استان را هفت هزار و ۶۰۰ نفر خواند و یادآور شد: بیشترین تولید عسل در استان به ترتیب مربوط به شهرستان‌های سقز، سنندج، مریوان، کامیاران، دیواندره، بانه و بیجار است.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار دیم و ۹۵ هزار هکتار هم آبی است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.

استاندار کردستان: نبود مدیریت جامع به تنش آبی کردستان دامن زده است

 اسماعیل زارعی‌کوشا روز شنبه در نشست نقش مشارکت مراکز علمی در توسعه و بهبود کردستان در سنندج اظهار داشت:  نبود مدیریت منابع آبی معضل اصلی استان است که محدودیت و محرومیت هایی ایجاد کرده و از جمله حقوق قابل استیفا به کمک محققان و پژوهشگران دانشگاهی همین حق مدیریت منابع آبی است.

وی یکی از برنامه‌های جدی در مدیریت اجرایی استان را  همفکری مراکز علمی و اساتید دانشگاهی برای پیشبرد کارهای استان اعلام کرد و گفت: کردستان باید نمونه برجسته پیوند صنعت، کشاورزی و خدمات با دانشگاه باشد و با توجه به ظرفیت غنی علمی دانشگاهای استان، تبدیل شدن به استان برتر پیوند حوزه اقتصاد و مدیریت با دانشگاه با وجود اساتید و پژوهشگران دلسوز دور از انتظار نیست.

استاندار کردستان با بیان اینکه یکی از حقایق پذیرفته شده علمی که گاهی مغفول مانده، استناد به استدلال های علمی است، تاکید کرد: یکی از نکاتی که از مجموعه مدیران استان و دانشگاه انتظار داریم این است که ابتدا فرآیند امور با کار پژوهشی تعریف شود چراکه صرف سخنرانی و بیانیه و تاکید زبانی کافی نیست بلکه سامانه ای طراحی شود تا ما را به نتیجه مطلوب برساند.

زارعی کوشا یادآور شد: در شاخص های اقتصادی شرایط خوبی نداریم و کشور در آستانه حرکت و جهش نو است بنابراین نیاز است دستمان از استدلال علمی پر باشد که البته نگاه ما تک بعدی نیست و در حوزه های فرهنگی و اجتماعی هم نگاه همین است.

وی اضافه کرد: از ایرادات کشور ما در چند دهه گذشته عدم ارتباط دانشگاه با بخش‌های مختلف جامعه است که تنها صنعت در آن برجسته شده است در حالی که در بودجه نویسی، اولویت بندی پروژه ها باید حاکم باشد و کارها سلیقه ای نباشد.

استاندار کردستان یکی از موانع تولید را عدم داشتن اطلاعات کامل و تکیه بر محاسبات شخصی دانست و افزود: نباید اجازه دهیم که ذهنیت ها برای ما تصمیم سازی کنند چرا که ذهنیت ها واقعی نیست و با واقعیت فاصله دارد و تنها مبنای آن شنیده ها است بنابراین خواسته ما از دانشگاه این است که ما را به واقعیت نزدیکتر کند.

زارعی کوشا اظهار داشت: نیاز به جمع‌سپاری سند آمایش توسط همه نخبگان کشور داریم و برای ۲۰ سال آینده با نظرات راهگشای نگاه نخبگان، برنامه ریزی خواهیم کرد.  

وی گفت: عدم توازن در حوزه کشاورزی با وجود استعداد و منابع آبی باعث شده که تنها ۱۲ درصد اراضی آبی سهم کردستان باشد که نیازمند اقدام جدی در این حوزه هستیم.

استاندار کردستان به سهم پایین درآمد سرانه خانوارهای کردستانی و لزوم افزایش ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: امیدواریم ارتباط بین صنعت و دانشگاه و دستگاه های اجرایی به گفتمان غالب تبدیل شود که در این صورت به سمت توسعه واقعی قدم برمی داریم.

زارعی کوشا با بیان اینکه مشغول تدارک سفر هیات دولت و رییس جمهوری به کردستان هستیم، ادامه داد: تلاش می کنیم اعتبارات مورد نیاز برای پروژه های نیمه تمام را در این سفر جذب کنیم.

امام جمعه سنندج: سختی‌ها و مشکلات جامعه امتحان الهی است

امام جمعه سنندج گفت: ناراحتی‌ها و سختی‌ها امتحان الهی پیشروی بشر است و اگر مومنان در آن زمان یاد خدا باشند خدا از آنها به عنوان صادقین و اهل تقوا یاد می‌کند. ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سنندج افزود: ناراحتی، سختی و گرسنگی بر سر راه انسان ظاهر می‌شود و حتی ممکن است در شرایطی که زندگی عادی خود را می‌گذرانیم ناگهان با سیل و طوفان بزرگی هم مواجه شویم.

مسدود کردن ۲۵۰ حلقه چاه آب و رویدادهای مهم کردستان در هفته‌ گذشته

وی با اشاره به آیه ۷۷ سوره بقره اظهار داشت: کار خیر فقط نماز خواندن و عبادت کردن نیست و قبل از هرچیز بهتر است به خدا ایمان ایمانی واقعی و از دل داشت.

ماموستا رستمی تاکید کرد: کار نیک یعنی به نیازمندان کمک کرد، نماز خواند، زکات داد و از همه مهمتر به وعده‌ها عمل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته راهداری ادامه داد: پیامبر(ص) فرموده هر کس مانعی از سر راه مردم بردارد اجر بزرگی دارد و میبینیم کارکنان راهداری شبانه روز در حال هموار کردن راه‌ها و برداشتن موانع هستند.

وی همچنین ضمن دعا برای بهره‌مندی مسلمانان از خیر و برکت و همچنین دعا برای افزایش بارندگی از خداوند خواست کشورهای مسلمان را از بدی‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات مورد محافظت قرار دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان هم در سخنرانی پیش از خطبه با اشاره به اینکه هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری تا یک دی است گفت: ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در یک سال و نیم اخیر آسفالت شده که بیشتر آن بدون سپاردن به پیمانکار توسط همکاران این اداره انجام شد.

محمدراشد مدرس گرجی با بیان اینکه از نظر آسفالت راه روستایی در کشور در شرایط مناسبی قرار نداریم افزود: از ۶ هزار کیلومتر راه روستایی استان نیمی آسفالت شده است.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha