تاسیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات سیل در گرگان ضروری است
سیل در گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که با توجه به وقوع سیل متعدد در استان، راه‌اندازی مرکز ملی مطالعات و تحقیقات سیل در گرگان ضروری است.

 به گزارش روز جمعه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سیدمحسن حسینی در مراسم گرامی‌داشت هفته پژوهش با حضور رئیس موسسه تحقیقات وزارت نیرو اظهار داشت: عوامل بروز سیل مانند خاک لسی، اراضی شیبدار بدون پوشش و رودخانه های جوان و پیر در استان وجود دارد که با راه‌اندازی این موسسه‌، موضوعات مرتبط با سیل در استان تحلیل و بررسی می شود.

وی افزود: یکی از اصلی ترین اهداف تحقیقات این مرکز، گره‌گشائی مسائل و مشکلات مرتبط با سیل گلستان است.

 حسینی افزود: به عنوان مثال در موضوع خلیج گرگان، باید به دنبال گره گشائی از مشکل بود و نمی توان در خصوص درمان های علاج بخشی این پهنه آبی بدون اطلاع از مسائلی مانند میزان حجم تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان و رودخانه های ورودی خلیج، طرح ارائه کرد.

وی ادامه داد: ایجاد ساز و کارهای ابداعی از موضوعات مهم در تحقیقات است.

وی از امضای ۲ تفاهم نامه با موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و دانشگاه آزاد اسلامی گلستان با موضوع آب و سیل گلستان خبر داد.

 حسینی در خصوص عقد تفاهم نامه با دانشگاه ها به ویژه دانشگاه آزاد گفت: در تفاهم نامه با دانشگاه ها از نظرات تخصصی و توان علمی و لجستیک این مراکز آموزشی در بحث موضوعات آب استفاده می شود و از طرفی دانشجوها را به سمت مسائل آب هدایت می کنیم و تلاش داریم پایان نامه های دانشجویان نیز مرتبط با موضوعات آبی باشد. 

مطابق داده‌های شرکت آب منطقه ای گلستان در این استان در شرایط عادی  از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب زیر زمینی و ۸۸۸ میلیون متر مکعب آب سطحی، ۸۴ درصد آن به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هریک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می شود.

میانگین سرانه آب تخصیصی برای هر گلستانی بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ متر مکعب در سال  است.

آب مورد نیاز استان گلستان در افق ۱۴۰۴ برای بخش‌های شرب و بهداشت، محیط زیست، صنعت، خدمات و نیز کشاورزی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی می‌شود در حالیکه توانمندی منطقه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی زمین در شمال کشور قرار دارد و طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۳۳ شهر و حدود هزار و ۷۵ روستای آن زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha