شهرداری تهران مراکز بهاران را احیا و ۵ هزار معتاد را حمایت می‌کند

تهران-ایرنا-معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به احیای مراکز بهاران برای مهارت‌آموزی معتادان بهبودیافته گفت: شهرداری در قرارگاه اجتماعی متعهد شد که از پنج هزار معتاد متجاهر در حوزه درمان و مهارت‌آموزی حمایت کند.

سعید شرف‌دوست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اقدامات شهرداری تهران برای جذب و ساماندهی معتادان متجاهر اظهارداشت: با توجه به ابلاغ حکم مسئولیت قرارگاه اجتماعی شهر تهران توسط رئیس جمهوری به علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، این قرارگاه با حضور همه نهادها و سازمان‌های مرتبط از جمله سپاه، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و قوه قضاییه شکل گرفت.

وی با اشاره به اجرای طرح شناسایی و جذب معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی گفت: براساس تصمیم قرارگاه اجتماعی قرار است در این طرح، ظرفیت سایر نهادها مانند مرکز مهر سروش ماده ۱۶ پلیس مبارزه با مواد مخدر، مرکز فشافویه سازمان زندان‌ها و مراکز بهزیستی که ۳هزار نفر است، تکمیل شود.

شرف‌دوست افزود: همچنین شهرداری تهران متعهد شده که ۲ تا سه ماه دیگر با کمک‌های مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی در حوزه سم‌زدایی و ارائه مجوزهای لازم، درمان، مهارت‌آموزی و صیانت از پنج هزار معتاد متجاهر را برعهده بگیرد و زیرساخت‌های لازم و مراکز ماده ۱۶ را برای درمان آنان ایجاد و راه‌اندازی کند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: اولویت پذیرش در مراکز شهرداری مددجویان زیر ۱۸ سال، بالای ۶۵ سال، زخم باز و بیماری‌های عفونی است که در مراکز بهزیستی منع پذیرش دارند، براساس تصمیم قرارگاه اجتماعی شهر تهران همه معتادان متجاهر این شهر جذب می‌شوند و مراحل درمان را طی می‌کنند.

وی درباره آمار معتادان متجاهر در شهر تهران گفت: این شهر براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۱ هزار معتاد متجاهر دارد که ۸ تا ۱۰ هزار نفر از آنان بلاتکلیف هستند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد احتمال دارد تعداد معتادان متجاهر کمتر از این باشد اما هیچ آمار موثق و دقیقی وجود ندارد.

شرف‌دوست درباره چگونگی درمان معتادان متجاهر توسط شهرداری تهران اظهارداشت: مراحل جذب، شناسایی و درمان معتادان متجاهر نسبت به گذشته بازنگری و سامانه ثبت اطلاعات آنان احیا شده و درمان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ طی ۹ماه تا یک سال در نظر گرفته شده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: فرایند سم‌زدایی معتادان ۱۴ تا ۲۰ روز است، بعد از این فرایند، مددکاری، روانکاوی و معنویت درمانی آنان آغاز می‌شود و در معنویت درمانی با بهره‌مندی از روحانیون و گروه‌های جهادی متخصص در این حوزه روان مددجویان درمان می‌شود و علاوه بر درمان جسم و روان، براساس برنامه‌های آموزشی مهارت‌آموزی آنان در مراکز بهاران مدنظر قرار می‌گیرد.

وی گفت: در زمان پذیرش معتادان، خانواده‌های آنان شناسایی و مشکلاتشان احصا می‌شود و در صورت داشتن خانواده در زمانی که مددجویان مراحل درمان را طی می‌کنند، نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و  هلال احمر، خانواده آنان را تحت پوشش قرار می‌دهند و نیازهای رفاهی و آموزشی آنان را مرتفع و زمینه را برای پذیرش معتاد بهبودیافته فراهم می‌کنند.

شرف‌دوست افزود: این مددجویان، در زمان ترخیص به خانواده ارجاع داده و تا سه سال، وضعیت آنان توسط بهزیستی و مددکاران اجتماعی به صورت مستمر پیگیری می‌شود و در صورت نیاز جلسات مشاوره خانوادگی و فردی برای آنان برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: اگر مددجویان خانواده‌ای نداشته باشند، پس از گذراندن دوره درمان، موقتا تا یک سال دیگر به صورت اختیاری در مراکز بهاران می مانند و علاوه بر استمرار خدمات آموزشی، زمینه اشتغال آنان نیز فراهم می‌شود تا بتوانند درآمدی داشته و به صورت مستقل یک زندگی را آغاز کنند.

احیای مراکز بهاران
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به انتقادهای مطرح شده درباره کارکرد مراکز توانمندسازی و کارآفرینی بهاران، عمل نکردن به تعهدات یا واگذاری این مراکز به بهزیستی اظهارداشت: در دوره‌های گذشته زیرساخت بهاران در اختیار بسیاری از نهادها از جمله نیروهای انتظامی و بهزیستی قرار داده شد اما کاربری آنها تغییر کرد.

شرف دوست با اشاره به فعالیت هشت مرکز بهاران در تهران افزود: در حال حاضر ادامه درمان و مهارت‌آموزی حدود ۳۵۰ مددجو در مراکز بهاران پیگیری می‌شود، روند فعالیت این مراکز همچون گذشته ادامه دارد و در پی احیای سایر مراکز هستیم، شهردار تهران هم دستور داده که تمام اماکنی که مربوط به بهاران و در اختیار سایر نهادها قرار داده شده، پس گرفته و احیا شوند و در اختیار فرایند درمانی معتادان مراکز ماده ۱۶ قرار بگیرند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته ۲۲ مرکز بهاران راه‌اندازی شده بود، اظهارداشت: بعضی از این مراکز به سایر نهادها واگذار شده بود که در حال حاضر ۱۸ مرکز بهاران می‌تواند احیا شود که از این مراکز، هشت مرکز در حال بهره‌برداری و ۲ مرکز هم آماده بهره‌برداری است، مراکز بهاران در مناطق سه و ۱۱ تعمیر اساسی، تجهیز و وارد فرایند درمان می‌شوند.

معتادان گرمخانه‌ها در اولویت درمان
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: معتادانی که در گرمخانه‌ها اسکان پیدا می‌کنند، افرادی هستند که در مراکز غربالگری بهزیستی به عنوان منع پذیرش تلقی می‌شوند و ما نمی‌توانیم آنان را به دلیل سرما و خطرات احتمالی در سطح شهر رها کنیم، مجبور هستیم در گرمخانه‌ها پذیرش کنیم، با ساماندهی و پذیرش معتادان متجاهر گرمخانه‌ها در مراکز ماده ۱۶، رسالت گرمخانه‌ها برای ساماندهی افراد بی‌خانمان احیا خواهد شد.

شرف‌دوست درباره برخوردهای نامناسب با برخی از معتادان متجاهر در گرمخانه‌ها و تمایل نداشتن آنان برای اسکان در این مراکز گفت: چنین اتفاق‌هایی در سال‌های گذشته به دلیل اینکه گرمخانه‌ها در هر منطقه توسط پیمانکارانی که تخصص نداشتند، اداره می‌شد، رخ داده است.

وی افزود: در ۲ سال گذشته، تلاش کردیم با موسساتی که مجوز بهزیستی داشتند و صلاحیت و تخصص آنها را بهزیستی تایید کرده، همکاری کنیم ضمن اینکه اگر کارکنان هر مرکزی کوچکترین توهینی به مددجو کرده باشد، اخراج شده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: در حال حاضر هر شب به صورت میانگین حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مددجو در گرمخانه‌ها پذیرش می‌شوند و به صورت شبانه‌روزی به آنان خدمات ارائه می‌کنیم، با توجه شرایط کرونا، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در گرمخانه‌ها رعایت می‌شود و این مراکز هفته‌ای سه بار شست و شو و ضدعفونی می‌شوند و تاکنون یک مورد مبتلا به کرونا نداشتیم و در فرایند پذیرش با تشخیص مددکار، مددجویانی که مشکوک بودند و علایم داشتند به مراکز درمانی منتقل شدند.

ساماندهی خانه‌های پلاک قرمز
شرف‌دوست درباره ساماندهی خانه‌های پلاک قرمز(مرکز توزیع و استعمال مواد مخدر) گفت: در جلسه‌ای که ۲۰ آذر با حضور شهردار تهران، شهرداران ۶ منطقه آسیب‌پذیر تهران، نماینده دادستان، نیروی انتظامی و نهادهای دیگر برگزار شد، مقرر شد که با همکاری نیروی انتظامی، قوه قضائیه، سپاه، وزارت اطلاعات و اداره ثبت اسناد، ستادی در مناطق شکل بگیرد و لیست تمام خانه‌های پلاک قرمز احصا شود و ستاد برای هر پلاکی، برنامه‌ای ارائه کند.

وی افزود: بعضی از املاک پلاک قرمز متعلق به شخص دیگری است که به یک خانواده یا فردی اجاره داده و از آن ملک سوء استفاده می‌شود و به دلیل بی‌اطلاعی مالک از لحاظ قانونی، شرعی و اخلاقی نمی‌توانیم آن ملک را مصادره و تخریب کنیم، به همین دلیل قرار شد لیست این املاک تک به تک در ستادهای منطقه‌ای احصا شود و بعد از ارائه برنامه، اقدام عملیاتی صورت بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha