۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84581144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طارم میزبان نخستین جشنواره لباس محلی (یاشماق)

۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبر: 84581144
طارم میزبان نخستین جشنواره لباس محلی (یاشماق)

زنجان - ایرنا - رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طارم گفت: نخستین جشنواره لباس محلی (یاشماق) در شهرستان طارم با هدف معرفی و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی آغاز شد.

 زهرا جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نگاه اصلی جشنواره یاشماق به‌روز رسانی لباس‌های بومی و محلی استان زنجان بوده که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار داشت: صنعت مد و لباس به طور مستقیم جوانان را هدف قرار داده است به همین جهت باید هوشیار بود تا بتوان در این حوزه ‌قدمی برداشت و در واقع  فرهنگ اصیل ایرانی را حفظ کرد.

این مسوول ادامه داد: یاشماق روبنده‌ای است که توسط دختران و زنان بومی و محلی طارم استفاده می‌شود، در واقع لچک یا سربنده‌ای که طوری بسته می‌شود که جلوی دهان را می‌گیرد.

وی اظهار داشت: اکنون استفاده از باشماق در مناطق شهری از رونق افتاده است اما هنوز هم در اغلب روستاهای طارم استفاده می‌شود.

رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طارم خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آغاز شده و تا سی ام آذرماه جاری در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی شهر آب‌بر میزبان شهروندان این منطقه است.

گفتنی است، به احتمال زیاد کلمه "یاشماق" از "یاشاماق" به معنای زندگی کردن گرفته‌شده است، یاشماق یا رو گرفتن عروس از بزرگ‌ترهای داماد که به‌نوعی احترام گذاشتن است.

علاوه بر اینکه یاشماق نوعی پوشاندن است و تحمل و سکوت نیز محسوب می شود.

طارم، یکی از شهرستان‌های استان زنجان  است، این شهرستان در شمال مرکز استان زنجان واقع شده و با استان‌های گیلان و قزوین و اردبیل همسایه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha