قصد ایجاد فضای سلبی و حذفی در حوزه تبلیغات نداریم

تهران- ایرنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر به روزرسانی و ویرایش «سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی»، گفت: نه می‌توانیم نه قصد ایجاد فضای سلبی و حذفی در حوزه تبلیغات داریم،هدفمان این است با ترکیبی از رویکردهای سلبی و ایجابی و یک نگاه به روز از ظرفیت‌های نظام فرهنگی کشور پاسبانی کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمجید امامی روز شنبه در نشست کارگروه تبلیغات محیطی شورای فرهنگ عمومی با بیان سابقه ای از مصوبه «سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» ابلاغی سال ۸۸ اظهار داشت: به دلیل عدم همدلی، هم رایی و همسازی کافی بین دستگاه های عضو از جمله دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی و بعضا شهرداری تهران در طول ۱۲ سال گذشته فقط ۱۵ بار شورا در این حوزه جلسه تشکیل داده که ۱۳ بار آن متعلق به قبل از سال ۹۲ بوده و از سال ۹۲ تا به امروز نیز فقط یکبار شاهد تشکیل جلسه بوده ایم که آن هم رضایت بخش نبوده است. در حالیکه فرهنگ کشور اهل تعارفات نیست و امروز که انس و همدلی و الفت بین ارکان شورا وجود دارد بهتر است به این مساله نیز شایسته تر پرداخته شود.

وی افزود: اتفاق مهمتر این است که وزارت فرهنگ نه به عنوان وزارتی فرهنگی بلکه به عنوان مامور پاسخگو نگه داشتن دولت در عرصه فرهنگ و رسانه در دوره سیزدهم شورای فرهنگ عمومی به جد تصمیم گرفته نقش حکمرانی فرهنگی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی تفویض شده را حفظ کند و وزارتخانه الزاما عهده دار مجوزگیری و مجوزدهی نباشد و تا آنجا که ممکن است دغدغه فرهنگ و اهالی فرهنگ را داشته باشد که ثمره اش هم احیای جدی شورای فرهنگ عمومی به عنوان اصلی ترین نهاد طراح برنامه ریزی فرهنگی در مجموعه است که البته ذیل سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می کند.

امامی گفت: در حال حاضر با توجه به تحول در شورا و دستگاه های عضو به جای رفع تکلیف، تعالی و ارتقای فرهنگ عمومی وظیفه همه ما از جمله شوراهای اقماری شورای فرهنگ عمومی است که به صورت ضربدری مکمل هم هستند، کمیسیون تقویم کشور، شورای نظارت بر نامگذاری اماکن و معابر، شورای مجسمه، شورای نظارت بر بازی و اسباب بازی و غیره از جمله اقماری های این مجموعه هستند و در آینده هم شورایی را به عنوان بین دستگاهی برای هدایت مساله آموزش زبان دوم خواهیم داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: همچنین دبیرخانه شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با مصوبه هیات وزیران هم در وزارت فرهنگ نهادینه شده که به شدت از ظرفیت آن برای ساماندهی می توان استفاده کرد.

امامی گفت: نه می توانیم، نه قصد ایجاد فضای سلبی و حذفی را در حوزه تبلیغات در کشور داریم ولی هدفمان این است با ترکیبی از رویکردهای سلبی و ایجابی و یک نگاه به روز مخصوصا متناسب با تحول اساسی که در ساحت فرهنگ و رسانه رخ داده به لحاظ جهان پلتفرمی و دیجیتالی شده و تغییر و انتقالی که از محیط های فیزیکی به محیط های مجازی در حال صورت گرفتن است از ظرفیت های نظام فرهنگی کشور پاسبانی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات عدیده در بخش تبلیغات و بویژه ورود سلبریتی ها در این عرصه اظهار داشت: واقعا نگاه مچ گیرانه به دستگاه و اصناف و بخش خصوصی نداریم نگاه ما دستگیرانه است و به دنبال پیاده سازی این رویکرد درعمل هم هستیم.

امامی با اشاره به پیش نویس «دستورالعمل های اجرایی سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» گفت: پیش نویس های دقیق تری خواهیم داشت اما چون پیش نویس متعلق به سال ۹۱ و ۹۲ است و تا امروز به خاطر اختلافات، بویژه در مورد دستورالعمل نظارت بر تبلیغات کالا و خدمات خارجی که نیاز قطعی به بروزرسانی و ویرایش دارد، متوقف باقی مانده صلاح دیدیدم میزان همدلی اعضا را در طرح نهایی بررسی نماییم. 

وی تاکیدکرد: الزامی است شان شورای عالی انقلاب فرهنگی را در شورای فرهنگ عمومی حفظ کنیم.  

براساس این نشست مقرر شد اعضای کارگروه تبلیغات محیطی ظرف مدت ۲ هفته پیشنهادات و نظرات خود را در مورد تغییرات الزامی و اصلاح بندهای پیش نویس «دستورالعمل های اجرایی سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» به دبیرخانه اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ شورای فرهنگ عمومی، شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۹۸ مورخ ۱۱/۲۷/ ۱۳۸۸ براساس تفویض جلسه ۶۳۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» را به منظور ساماندهی و بهینه سازی جریان اطلاع رسانی، حفظ و تقویت ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی و همچنین رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و تشویق به صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف صحیح از طریق تبلیغات محیطی، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی (شامل تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، عرشه ‌پل‌ها، ایستگاهها و ناوگان حمل و نقل شهری مانند اتوبوس و مترو ، فرودگاهها، تابلو سردرمغازه‌ها و اماکن تجاری و مانند آن) و نیز سازماندهی اجرایی آن را به شرح زیر تصویب می‌کند:

۱ـ تبلیغات نباید باعث تبلیغ فرهنگ، اخلاق و رفتار غیراسلامی و بکارگیری شیوه‌ها، الگوها و مظاهر مبتذل بیگانه شود.

۲ـ تبلیغات نباید با موازین شرعی و قوانین کشور مغایرت داشته باشد.

۳ـ تبلیغات کالاهای خارجی نباید به نحوی باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از تولیدات داخلی شود.

۴ـ تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و یا توهین به مذاهب، اقوام و یا اقشاری از جامعه شود.

۵ ـ درفضاهای تبلیغاتی نباید تبلیغات بازرگانی برتبلیغات فرهنگی غالب باشد.

۶ ـ بخشی از فضاهای تبلیغات شهری و برون‌شهری باید به تبلیغات تأثیرگذار فرهنگی اختصاص یابد.

۷ـ تبلیغات در فضاهای عمومی نباید منظر شهری، چشم‌اندازهای طبیعی، زیبایی‌های زیست محیطی و نهادهای مقدس و مورد احترام جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.

۸- در تبلیغات باید از ادعاهای کذب و گمراه کننده و غیر قابل اثبات پرهیز شود.

۹- تبلیغات باید به خط و نشانه ها و زبان فارسی باشد. - نوشتن واژه های فارسی با املای نادرست، مجاز نیست. - استفاده از علایم صنعتی و علایم و نام های کالای ساخت خارج در تبلیغات در صورتی بلامانع است که حروف فارسی به صورت مشهودی بر حروف بیگانه غلبه داشته باشد.

۱۰- تبلیغات نباید رفتارهای مخرب محیط زیست و کالاهای غیر مجاز را ترویج نماید.

۱۱- تبلیغات ضمن آگاهی دادن نسبت به کالای مورد تبلیغ، نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه
دهد.
۱۲- استفاده از جذابیت های جنسی در تبلیغاتی ممنوع است.

۱۳- استفاده نامناسب و موهن از پیشوایان و شعارها و نمادهای مذهبی و نیز مقامات سیاسی کشور در تبلیغات، ممنوع
است.

۱۴- تبلیغات باید از تشویق به تجمل و اسراف پرهیز نماید و به جای تحریص به مصرف، معطوف به معرفی خصوصیات درست کالا باشد. 

۱۵- تبلیغات نباید باعث ناهنجاری صوتی و تصویری و آشفتگی ذهنی و روانی شود.

۱۶- تبلیغات بازرگانی در محیط های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مذهبی و همچنین فضاهای مخصوص کودکان، ممنوع است.

۱۷) تبلیغات نوشتاری، تصویری و تجسمی با ابعاد و اندازه غیرمتعارف، ممنوع است.

۱۸) تبلیغات نباید به گونه ای باشد که موجب تضعیف خودباوری و اعتماد ملی و نیز تحقیر شخصیت مردمی شود که فاقد استطاعت برای خرید کالای موردنظر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha