حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم از چشماندازهای نظام آموزش عالی کشور به شمار میرود که تحقق این هدف در کشورهای توسعه یافته به ویژه در دوران پسا کرونا با جدیت دنبال میشود.
به اعتقاد صاحبنظران دانشگاههای نسل سوم و چهارم، دانشگاههای کارآفرین با محیط خلاق، نوآور و فرصتساز هستند که علاوه بر ماموریت تربیت دانشجویان نقش مهمی در حل مشکلات جامعه، کارآفرینی و شکلدهی آینده جامعه دارند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی درباره رویکرد این دانشگاه در راستای رسیدن به سطح دانشگاههای نسل سوم و چهارم به خبرنگار ایرنا گفت: این دانشگاه به ویژه واحد مشهد در راستای تولید، توسعه و انتقال علم و فناوری با ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در حل مسایل اساسی جامعه و توسعه پایدار آن گام برمیدارد و هدف آن ارتقای کمی و کیفی آموزش و پرورش در راستای اداره علمی امور کشور و اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر محسن مرادی افزود: این دانشگاه طیف وسیعی از برنامههای آموزشی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری به ویژه در تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان داخلی، منطقهای و بینالمللی ارائه و زمینههای لازم را برای گذراندن فرصتهای مطالعاتی اساتید سایر دانشگاههای داخلی و خارجی فراهم میسازد.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در صدد گسترش برنامههای خود با سرعت بیشتر و در پهنه وسیعتری بوده و سعی در برقراری ارتباط با مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی به منظور تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و مسوولیتپذیر نسبت به جامعه دارد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این واحد دانشگاهی مشوق فعالیتهای تحقیقاتی، توسعه مرزهای دانش و طراحی فعالیتهای خلاقانه بوده و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در کشور تسهیل مینماید.
وی افزود: شرایط حاکم بر فضای دانشگاه مبتنی بر هدایت دانشجویان و مشارکت و تعامل مستمر آنان با کارکنان و اساتید با تکیه بر ارزشهایی چون خدامحوری، وجدان کاری، ارج نهادن به حقوق و کرامت انسانی، صداقت، از خودگذشتگی، خلاقیت و نوآوری، قانونمداری، عدالتگستری و شایستهسالاری است.
مرادی ادامه داد: دانشگاه نسل سوم یعنی اینکه دانشگاه دیگر فقط مکانی برای یادگیری یک سری آموزههای آموزشی و پژوهشی صرف نیست بلکه علاوه بر آنکه تمام این اهداف را همچنان پیش میبرد، دانشآموختگانی را به جامعه تحویل میدهد که دانش را در کنار پژوهشهای کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار میآفرینند.
وی گفت: دانشگاههای نسل چهارم نیز جریان حاکم دانشگاههای جهان شده است و اطمینان میرود تا چند سال آینده حجم بزرگی از دانشگاهها در کشورهای توسعه یافته به ویژه در دوران پساکرونا به این سو حرکت کنند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این دانشگاهها جدا از وظایف دانشگاههای سه نسل گذشته، ماموریت دارند در شکلدهی آینده جامعه خود نقش ایفا کنند ، بنابراین اشتغال دانشجویان از جمله دغدغههای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی در باره نقش، رسالت و مسوولیت اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این دانشگاه با توجه به تعداد دانشجو و دانشآموختگان نقش مهمی در شکلگیری جریانهای صنفی و صنعتی و منابع انسانی ایفا میکند.
مرادی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با نگاه حل مساله سعی در نقش آفرینی در جامعه با توجه به مسوولیت اجتماعی خود دارد به عنوان مثال در زمان شروع واکسیناسیون علیه کرونا، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به عنوان اولین دانشگاه و مجموعه بزرگ غیر دولتی بزرگترین پایگاه تجمیعی واکسیناسیون را در استان راهاندازی کرد.
وی در باره سطح علمی اساتید این دانشگاه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد دارای هزار و ۲۴ استاد عضو هیأت علمی است که ۸۵ درصد آنها دارای مدرک دکتری و حدود ۱۰۰ نفر استاد تمام و دانشیار هستند.
"طرح پویش" گامی نو در ایجاد کارآفرینی و اشتغال دانشجویان
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از مؤلفههای ایجاد اشتغال، فراهم کردن شرایط اشتغال است به گونهای که آموزش، پژوهش و فناوری کاربردی باشد.
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع گوناگون باعث شده این تعامل دوسویه گسترش یافته و نیروی انسانی مشترک توسط دانشگاه با صنعت پرورش یابد تا متناسب با نیاز صنعت و بنگاههای اقتصادی اجتماعی نیرو تربیت شود.
مرادی با بیان این که در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح "پویش"، قدم اول را در راستای تحقق شعار "تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها" برداشته است، افزود: بهاین ترتیب، دانشجویان همراه با تحصیل به فعالیت در صنعت مشغول شده و صنعت بهعنوان استاد راهنمای این دانشجویان، توانمندی آنان را برای فعالیت در عرصه محیط واقعی کار افزایش میدهد.
وی ادامه داد: تحقق طرح پویش منجر به تحول نظام آموزش عالی و تربیت نیروهای انسانی ماهر برای صنعت و بنگاههای اقتصادی و اجتماعی میشود. در همین خصوص چندین تفاهمنامه همکاری با صنایع و نهادهای مختلف منعقد شده است تا دانشجو فقط در محیطهای ایزوله شده دانشگاهی نباشند بلکه وارد بسترهای واقعی کار در جامعه شوند و مهارتهای لازم را کسب نمایند.
راه اندازی دانشکده مهارتآموزی با هدف ایجاد اشتغال دانشجویان
سرپرست معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به سیاست دانشگاههای آزاد اسلامی در تغییر رویکردی که از مرحله پژوهش محوری به دانشگاههای کارآفرین و مهارتآموزی به دانشجویان انجام داده است، اکنون در حال تاسیس دانشکدههای موضوعی در واحدهای دانشگاهی هستیم که در این راستا دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در واحد مشهد تأسیس شده است.
دکتر علی اصغر یساقی افزود: دانشکده مهارت و کارآفرینی در سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور نیز قرار است تاسیس شود چرا که هدف از تاسیس این دانشکدهها کمک به ارتقای سطح مهارتی دانشجویان برای ایجاد اشتغال و کار آفرینی و استفاده از دانش و مهارت دانشجویان در راستای توسعه و رشد اقتصادی جامعه است.
سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای اینکه دانشجویان بتوانند در راهاندازی کسبوکار و کارآفرینی موفق شوند در دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مهارت و کارآفرینی با این هدف که دانشجو همزمان با یادگیری درسهای نظری و تئوری، آموزشهای عملی را نیز فرا بگیرد و مهارت های لازم را در رشته تخصصی خود کسب کند، راه اندازی شده است.
سید جواد سیدمهدوی چابک افزود: دانشگاه آزاد واحد مشهد علاوه بر این دورههای مهارتآموزی و یک مرکز رشد دارد که تحت مدیریت معاونت پژوهشی این دانشگاه است که این مرکز شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای فناور را زیرپوشش قرار میدهد و برایشان سرمایه اولیه در نظر میگیرد و از آنها حمایت میکند که هنگام عقد قرارداد با شخصیت حقوقی دانشگاه با طرف مقابل قرارداد منعقد میکنند.
وی ادامه داد: با پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم ارتباط بسیار خوبی داریم و تفاهمنامههای عملیاتی در این خصوص با اغلب نهادها در این استان از قبیل آستان قدس رضوی، شهرداری و مخابرات منعقد شده است که دانشجویان میتوانند از آن استفاده کنند.
تورهای آشنایی با ظرفیت ها و رشتههای دانشگاهی برای دانش آموزان
سرپرست معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با همکاری آموزش و پرورش استان، برای آشنایی دانشآموزان کنکوری با رشتههای تحصیلی و آینده شغلی آن رشتهها، تورهای آشنایی با ظرفیت دانشگاه برگزار میکند.
دکتر یساقی افزود: دانشآموزان از این طریق با ظرفیتهای لازم برای ادامه تحصیل، آینده شغلی و بازار کار رشته های دانشگاهی آشنا میشوند و میتوانند دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را به درستی انتخاب کنند.
وی ادامه داد: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از نیمسال دوم سال تحصیلی جاری این تورها را برگزار میکند و در واحدهایی که تاکنون این اقدام را انجام ندادهاند نیز اینگونه تورها برگزار خواهد شد.
استفاده از تکنولوژی در ایجاد فضای مجازی و ارتقای سامانه آموزشیار در دوران کرونا
رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد استان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برخی به اشتباه میگویند تکنولوژی جایگاه انسان را میگیرد که بنده با این امر مخالف هستم چرا که تکنولوژی بیشتر در خدمت انسان قرار میگیرد و یکی از مشخصههای اصلی دانشگاههای نسل سوم و چهارم استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی است.
حجتالاسلام والمسلمین جواد مهدوینسب افزود: در دوران شیوع کرونا هم که بخاطر حفظ سلامت جامعه، کلاسها به صورت مجازی برگزار شد، دانشگاههایی که توانستند برنامهریزی کنند و فضای آموزش مجازی را توسعه دهند، موفقیت بیشتری داشتند.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در دوران شیوع کرونا، جزو اولین مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور بود که زودتر از دانشگاههای دولتی آموزش مجازی را آغاز کرد.
رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد استان خراسان رضوی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با داشتن توان خاص در زمینه تکنولوژی و فناوری و دارا بودن گروه انفورماتیک قوی، آموزشهای مجازی را در همان اوایل شیوع کرونا آغاز کرد و توانست در این زمینه نیز موفق عمل کند اگر چه در شروع کار برخی نواقص و مشکلات در بستر فضای مجازی وجود داشت که متخصصان این دانشگاه آنها را در سریعترین زمان ممکن رفع کردند.
وی افزود: همچنین با مجازی شدن این امور، سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی که در راستای رسیدن به سطح دانشگاههای نسل سوم و چهارم راهاندازی شده بود نیز توسعه یافت و ایرادها و مشکلات این سامانه رفع و به روزرسانی شد.
نظر شما