رسیدن از نظر به عمل برای تحقق تحول در علوم انسانی نیاز به مدیریت دارد

تهران- ایرنا- رییس شورای تحول علوم انسانی گفت: رسیدن از نظر به عمل یعنی پرکردن فاصله بین نظر تا عمل برای تحقق تحول در علوم انسانی مهم است و احتیاج به مدیریت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی افزود: ۱۲ سال است که مسوولیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را به موجب تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارم.

وی با ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده در این زمینه بیان کرد: برگزاری همایش، کتاب تالیف کردن، نظریه پردازی، برگزاری همایش را مهم می دانم اما اگر چه این موارد لازم است ولی برای تحقق تحول در علوم انسانی کافی نیست.

حداد عادل با اشاره به اینکه رسیدن از نظر به عمل بسیار مهم است، اظهار داشت: ما باید بتوانیم مدیریت رسیدن از نظر به عمل و به تعبیر دیگر رسیدن از آرمان گرایی به واقعیت را تعریف کنیم و الا همچنان که در ۴۳ سال گذشته بودیم، ده ها همایش نظیر این همایش برگزار شود و ما قدم به درون دانشگاه ها و برنامه های درسی نگذاریم، دانشگاه کار خودش را می کند، حوزه و دغدغه مندان علوم انسانی اسلامی نیز حرف خودشان را می زنند.

وی افزود: شورای تحول علوم انسانی در نیمه دوم سال ۸۸ به تصویب رسید و در اواخر همان سال با ترکیبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی معین کرده بود، با اختیارات  کار خود را آغاز کرد، شورا در این ۱۲ سال تاکنون ۲۰۵ جلسه هر دو هفته یکبار داشته است.

حداد عادل ادامه داد: در آغاز به این نتیجه رسیدیم که تحول در علوم انسانی را باید به دست استادان دانشگاه ها که اعتقاد به علوم انسانی اسلامی دارند، انجام دهیم، یعنی یک شورای حداکثر ۲۰ نفری قادر نیست برای این علوم انسانی به این وسعتی که دارد تصمیم بگیرد، این بود که از میان همه رشته های علوم انسانی به ۱۶ رشته اهمیت دادیم و برای هر رشته یک کار گروه خاص انتخاب کردیم تک تک اعضای گروه ها را با تصویب شورای تحول علوم انسانی که خود منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود انتخاب کردیم.

حداد عادل با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ نفر از استادان دانشگاه ها، حوزویان و افراد فنی شاغل در حوزه های مربوطه در زمینه تحول علوم انسانی  فعال هستند، اظهار داشت: ۱۶ رشته مرتبط اولویت دار برای ایجاد تغییرات عبارتند از حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، تاریخ، مدیریت، ارتباطات، زبان های خارجی، فلسفه، مطالعات زنان، کلام جدید، مشاوره و راهنمایی، هنر و معماری هستند.

وی یادآور شد: ما در تحول و ارتقای علوم انسانی چهار موضوع را به عنوان چهار ستون اصلی تحول که عبارتند از "محتوای دروس"، " استاد "، " دانشجو "و "پایان نامه ها و مجلات پژوهشی"  مهم دانستیم.

حداد عادل گفت: در ۱۲ سال گذشته کار ما عمدتا متمرکز بر موضوع اول یعنی محتوای دروس بوده است، کارگروه های ما بر تاسیس رشته، تدوین برنامه و تصویب برنامه و تالیف کتاب از دل برنامه متمرکز بودند و ما تاکنون ۱۰۴ برنامه درسی دانشگاهی را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تصویب رسانده ایم که بسیاری از آنها تاسیسی بوده و برخی اصلاحات اساسی در برنامه های موجود داشته اند.

وی افزود: برای ایجاد تحول در این ۱۶ رشته با حوزه علمیه قم همکاری داریم و از نظرات آنها استفاده می کنیم. هیچ مجادله و ستیزه جویی بین این دو گروه دانشگاهی و حوزوی تا الان مشاهده نکرده ایم و تاکنون همه گفت و گو ها سازنده بوده است.

رییس شورای تحول علوم انسانی گفتک در خصوص مشکلات و لوازم کار در خصوص تحول علوم انسانی، متناسب با اهمیت و عظمت کار لوازم فراهم و موجود نیست. تحول علوم انسانی یک کار مقطعی و موقت و یک پروژه نیست بلکه یک پروسه و فرآیند است و باید استمرا داشته باشد. نمی توان برای آن سال تعیین کرد.

وی افزود: برای ایجاد تحول در علوم انسانی نمی توان رشته های موجود را تعطیل کرد تا این تحول اتفاق بیفتد، ما تجربه تعطیلی دانشگاه ها در اول انقلاب را داشتیم، الان ۵۰ درصد ظرفیت دانشگاه ها در علوم انسانی است و نمی توان آنها را متوقف کرد و دانشجویان و استادان را بلاتکلیف قرار دهیم.

تحول علوم انسانی اسلامی مستلزم همکاری وزارت علوم، شورای انقلاب فرهنگی و شورای تحول است

حداد عادل اظهار داشت: همکاری وزارت علوم با شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی در این زمینه ضروری است. ضعف بزرگ ما تاکنون همین بوده است یعنی در گذشته قبل از دولت جدید ما از میزان همکاری راضی نبوده ایم.

رییس شورای تحول علوم انسانی با بیان اینکه باید ساختار شورای تحول عوض شود، گفت: برای ایجاد یک چنین تحولی باید ابزار آن از هر جهت فراهم شود. 

وی با اشاره به مشکلات شورای تحول علوم انسانی افزود: یکی از مشکلات ما چاپ کتاب هایی است که از دل این برنامه ریزی ها بیرون می آید. ما بنا گذاشته ایم که مطالعه و تدوین همه کتاب های علوم انسانی دانشگاهی را به سازمان سمت بسپاریم. فلسفه ایجاد سازمان سمت همین است که در مسیر تحول علوم انسانی و رسیدن به علوم انسانی اسلامی کتاب تالیف و چاپ کند. ما تالیف کتاب را برعهده گرفته ایم اما متاسفانه سازمان سمت از عهده چاپ این کتاب ها برنیامده است.

حدادعادل گفت: در حوزه به غیر از مجمع عالی علوم اسلامی، انجمن های تخصصی و شورایی که در حوزه برای شورای تحول تشکیل داده اند، اخیرا یک ستاد راهبری علوم انسانی  اسلامی تشکیل شده است که ما از آن استقبال کرده ایم و امیدواریم توجه عالی ترین سطح مدیریت حوزه به مساله علوم انسانی اسلامی باعث تقویت همکاری های ما با حوزه شود.

وی اظهار داشت: از امیدهای ما ضرورت ورود دانشگاه ها به عرصه تحول در علوم انسانی است یعنی ما باید تحول علوم انسانی را محصور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندانیم و دانشگاه ها فعال باشند. الان مساله ای که وجود دارد این است که دانشگاه ها چطور وارد شوند تا کار از دست نرود. ما به دنبال راهی هستیم که هم نظر رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی را تامین کنیم و هم دانشگاه ها فعال باشند. این مساله روز ما است؛ دانشگاه هایی مثل دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شیراز برای این منظور ابراز تمایل کرده اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha