گذر فرهنگی در بجنورد ایجاد می‌شود

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: گذر فرهنگی و جمعه بازار در محدوده مجموعه تاریخی مفخم شهر بجنورد برای آشنایی مردم این خطه با میراث گذشتگان ایجاد می‌شود.

علی مستوفیان رو چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موافقت ایجاد گذر فرهنگی از شورای اسلامی شهر بجنورد دریافت شده است و تا پایان سال این گذر راه اندازی می شود.

وی با بیان این که در این گذر برنامه های فرهنگی و نمایشگاه صنایع دستی نیز گنجانده می شود افزود: موزه مردم شناسی عمارت مفخم و موزه اسناد خطی در آیینه خانه نیز با بازنگری جدیدی که در آن انجام شد راه اندازی شده است.  

وی در مورد طرح باز آفرینی عمارت مفخم نیز گفت: بازآفرینی عمارت مفخم طرحی در سطح ملی  و تعریف میراث شهری با رویکرد ارتقای هویت شهری در خراسان شمالی در این طرح دیده شده است.

وی با بیان این که این طرح با هدف تبیین عناصر اجتماعی و گردشگری شکل گرفته است افزود: قطعاتی از اراضی توسط شهرداری تملک و تخریب شده است که هم اکنون سازمان همیاری شهرداری اجرای این طرح را عهده دار شده است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به برگزاری جشن نوروزگاه نیز اظهار داشت: با توجه‌ به برنامه‌ریزی دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر، جشن نوروزگاه با مشارکت کشور قزاقستان در نوروز ۱۴۰۱ که بخشی از این جشن در محدوده در مجموعه تاریخی مفخم بجنورد برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری این رویداد در معرفی استان گفت: با بررسی موضوع برگزاری نوروزگاه در کارگروهی تخصصی، اقدامات لازم برای اجرای نوروزگاه از سوی دستگاه‌های مرتبط انجام می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب مادهٔ ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رساند و در تقویم خود جای داد.

 طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت،  نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.

قطعنامه نوروز به ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و سه کشور هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای‌گیری به کشورهای تهیه‌کننده این قطعنامه پیوستند.  

در اطلاعیه دفتر روابط عمومی مجمع عمومی سازمان ملل آمده‌است که امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای آسیای میانه و قفقاز، در منطقه بالکان، حوزه دریای سیاه و خاورمیانه آغاز فصل بهار را با سنت باستانی عید نوروز که تاکیدی است بر زندگی در هماهنگی و تعادل با طبیعت، جشن می‌گیرند. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشهٔ ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد، توصیف شده‌است.

پیشتر و در تاریخ ۸ مهر همان سال عید نوروز به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری، در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل،  یونسکو، به ثبت رسیده بود.

خراسان شمالی درگذشته میزبان برگزاری رویداد مشترک فرهنگی نمایشگاه صنایع‌دستی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی «اکو» بوده است.

عمارت مفخم در دهه ۱۲۵۰ خورشیدی، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به فرمان یارمحمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم، ایلخان طایفه کرد شادلو و حاکم آن روزگار منطقه شمال خراسان و استرآباد (گرگان کنونی) ساخته شد.

این مکان محل سکونت سردار مفخم و خانواده اش و نیز پذیرایی از مهمانان دولتی و رجال سیاسی آن روزگار بود و البته در همان دوران مراسم و تشریفات نظامی نیز در آن برگزار می شد و مشکلات و مسائل سیاسی ایل هایی که زیر لوای حکمرانی او بودند، در آن بررسی می شد.

نقشه عمارت مفخم توسط میرزامهدی خان شقاقی (ممتحن الدوله) کشیده شده است و او از نخستین معماران ایرانی بود که پس از تحصیل در دارالفنون، تحصیلات خود را در پاریس گذرانده بود.

وسعت عمارت مفخم که دو طبقه دارد، ۵۰ در ۲۳ متر است و همچنین ارتفاع آن به ۹ متر می رسد.

در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه ‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر آن در باغی بزرگ واقع بوده که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌ داده است.

عمارت مفخم دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار با آینه ‌کاری‌ ها، کاشی ‌کاری‌ ها و گچبری ‌های بسیار زیبا و تماشایی است و یکی از آثار بی ‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می ‌شود.

 خراسان شمالی در شمالشرق کشور ودر  حدفاصل دو قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهدمقدس واقع شده است.

در این استان هشت هزار و ۷۰۰ جاذبه گردشگری شناسایی شده در حوزه های مختلف وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha