۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84583460
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات روس: هر گونه توسعه ناتو، آن را آسیب‌پذیرتر می کند

تهران-ایرنا- الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تنش در روابط روسیه و غرب گفت سیاست درهای باز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای توسعه این ائتلاف نظامی، تنها آسیب پذیری آن را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا تارنمای خبرگزار ی تاس روسیه نوشت: دیپلمات ارشد این کشور روز یکشنبه گفت: سیاست توسعه ناتو به مثابه سیاست درهای باز است. چنین سیاستی قبلا وجود نداشت اما بعدها در دولت بیل کلینتون چهل و دومین رئیس جمهوری آمریکا – شاید او به رای بیشتری نیاز داشت- سیاست درهای باز ابداع شد. چنین سیاستی به مرز نهایی خود نزدیک شده است و در تضاد با منافع ائتلاف است زیرا هر گونه توسعه ای، به آسیب پذیری بیشتر این  ائتلاف می افزاید.

این دیپلمات روس با یادآوری دوره اتحاد دو آلمان گفت که در آن زمان ناتو هرگز نگفت که کشوری می تواند به این ائتلاف ملحق شود.

گروشکو افزود: ناتو گفت که حتی یک سانتی متر هم به طرف شرق حرکت نخواهد کرد. آلمان از شوروی سابق خواست به این کشور اجازه دهد عضو ناتو بماند و راه حلی پیدا شد. من اکنون آمادگی این را ندارم که بگویم آیا این تصمیم درست بود یا نه. اگر ناتو طبق وعده ای که به رهبران شوروری سابق داده بود در مرزهای خود باقی بماند، در مقابل چه کسی مجبور به دفاع از خود خواهد شد؟ ت

مقام روس گفت: به غیر از این مساله، ناتو به این حقیقت بی توجه است که کشورهای حوزه بالتیک از طریق گذرگاه سوالکی با ناتو در ارتباط هستند. آسیب پذیری ناتو به دلیل اقدامات خود این ائتلاف است.  اکنون ناتو با مستقر کردن نیروهای بیشتری در این منطقه که نزدیک سن پترزبورگ است تلاش می کند آسیب پذیری خود را خنثی کند.

این دیپلمات افزود: اگر ناتو به حرکت خود در این مسیر ادامه دهد به وقوع سناریویی منجر می شود که همه ما باید از آن اجتناب کنیم. به همین دلیل تضمین های امنیتی که ما می خواهیم قابل درک است.

روز جمعه وزارت خارجه روسیه پیش نویس دو توافق در زمینه تضمین های امنیتی از آمریکا و ناتو را منتشر کرد.

پیشتر ولادیمیر پوتنین رئیس جمهوری روسیه از ناتو خواسته بود مذاکرات درباره ارائه ضمانت های امنیتی معتبر و بلندمدت به روسیه را خواستار شده بود. وی تاکید کرد که کشورش به ضمانت های به لحاظ قانونی تعهدآور نیاز دارد زیرا غرب نتوانسته به تعهدات شفاهی خود عمل کند.

به گفته دیمتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی پوتین، مشاور رئیس جمهوری روسیه به جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که مسکو آماده اغاز مذاکرات درباره پیش نویس اسناد ضمانت های امنیتی است و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به نمایندگی از کشورش در این مذاکرات حاضر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha