سیمینه رود بوکان در پی بارش باران ۲ روز گذشته دوباره جان گرفت

مهاباد - ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در جنوب آذربایجان غربی گفت: آب سیمینه رود این شهرستان که یکی از رودخانه های مهم فصلی منتهی به دریاچه ارومیه به شمار می رود، در پی بارش باران ۲ روز گذشته در این شهرستان و سر شاخه های آن دوباره جاری شد.

 آوات بازیار روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارش اخیر باران و برف که در ارتفاعات منطقه و در سرشاخه های سیمینه رود صورت گرفت، آب در این رودخانه یک ماه زودتر نسبت به سال قبل دوباره جاری شد.

وی اظهار کرد: اکنون آب وارد حوضه آبریز بوکان و موجب خوشحالی مردم این شهرستان شده است به طوری که برخی شهروندان برای دیدن جریان آب در بستر رودخانه به سیل بند روستای 'کوسه' و 'پارک ساحلی' که در کنار سیمینه رود قرار دارد، می روند و در حال حاضر با مناسب بودن هوا و شرایط جوی در بستر رودخانه در حال تفریح هستند.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های متعدد که از سال ۱۳۸۵ شروع شده و تاکنون کم و بیش ادامه دارد، رودخانه پر آب سیمینه رود از حالت دائمی خارج و به رودخانه فصلی تبدیل شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: آب این رودخانه اکنون به طرف اراضی پائین دشت بوکان و شهرمیاندوآب  و وروستاهای اقماری جاری شده است.

به گزارش ایرنا، سیمینه رود از رودهای مهم آذربایجان غربی است که از کوهستان های منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می ریزد.

شهرستان بوکان مابین ۲ رودخانه سیمینه رود و زرینه رود در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

رودخانه سیمینه‌رود در آذربایجان غربی و در بخش گسترده‌ای از حوزه استحفاظی شهرستان بوکان قرار دارد و از میاندوآب گذشته و زمین‌های فراوانی را در محدوده میاندوآب آبیاری می‌کند.

طول سیمینه‌رود ۲۰۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن در محل 'داشبند' ۲۰۹۰ کیلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ میلیون متر مکعب است.

شهرستان بوکان با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha