۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۸
کد خبرنگار: 945
کد خبر: 84584559
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

مراقب بازیگری کرونا در شب‌نشینی یلدا باشیم

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۸
کد خبر: 84584559
مراقب بازیگری کرونا در شب‌نشینی یلدا باشیم

تبریز- ایرنا- آیین شب یلدای امسال در حالی برگزار می‌شود که شهروندان باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اجازه حضور و بازیگری میهمان مرگباری به نام ویروس کرونا و سویه جدید آن را ندهند.

به گزارش ایرنا، ایرانیان به رسم سنت قدیمی خود، شب یلدا (چله) را به دورهمی و شب زنده داری می گذرانند و با نقل خاطرات گذشته و داستان های قدیمی تا پاسی از شب را بیدار مانده و با خوردن هندوانه،انار و تنقلات خوش می گذرانند، اما ۲ سال است که برگزاری این آیین دیرینه نگرانی های شیوع کرونا را در کشور موجب شده است؛ البته سال گذشته همکاری مردم  در رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانع شروع موج جدید کرونا در شب یلدا شد. 

امسال نیز انتظار می رود با توجه به ورود سویه جدید کرونا بنام اُمیکرون به کشورمان، مردم همچون سال گذشته از آغاز پیک ششم کرونا در شب یلدا، ممانعت کنند؛ بر این اساس کارشناسان بهداشت و درمان نگرانی خود را از ورود این سویه جدید و همزمانی آن با شب چله اعلام کردند. 

کارشناسان معتقدند که باید همچنان ماسک و فاصله اجتماعی به عنوان عوامل اصلی در محافظت از سلامت مردم در شب نشینی یلدا جدی گرفته شود تا دوره تهاجم سویه جدید کرونا نیز سپری شود و واکسیناسیون به مرحله مصونیت جمعی و تاثیرگذاری مناسب برسد. 

از آنجایی که سویه اُمیکرون جوانان را نیز بیش از سالمندان تهدید می کند، دورهمی های یلدا مقطع خطرناکی برای شیوع کرونا بوده و سلامت تمام اعضای خانواده ها را به شدت تهدید می کند و برای برون رفت سالم از آن، ادامه واکسیناسیون و دریافت دز سوم واکسن، حساسیت به استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و داشتن تهویه مناسب در منزل، بسیار ضروری و تعیین کننده است. 

مسوولان وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهداشت جهانی در آخرین توصیه های خود بار دیگر تجمع ها را عامل اصلی انتقال کووید ۱۹ می دانند و نسبت به تزریق نوبت سوم واکسن تاکید دارند؛ این در حالی است که بر اساس یافته های جدید و اعلام پزشکان، افرادی که دوز سوم واکسن را دریافت کرده اند ۹۰ درصد بیشتر از افراد دیگر نسبت به ابتلا به کرونا مصونیت دارند. 

مراقب بازیگری کرونا در شب‌نشینی یلدا باشیم

تزریق دُز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۱۸ سال در تبریز آغاز شد/اُمیکرون در آذربایجان شرقی مشاهده نشده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: افرادی که واکسن‌های سینوفارم، برکت و بهارات دریافت کرده‌اند، سه ماه بعد از تزریق دز دوم و کسانی که واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند، شش ماه بعد از تزریق دز دوم می‌توانند برای دریافت نوبت سوم واکسن خود به نزدیکترین مرکز تجمیعی مراجعه کنند.

بهمن نقی پور با اشاره به مشاهده سویه امیکرون کرونا در کشور افزود: خوشبختانه هنوز گزارش رسمی از مشاهده این سویه جدید کرونا در آذربایجان شرقی اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: استان ما در وضعیت نسبتا قابل قبولی در زمینه کرونا قرار دارد ولی این وضعیت شکننده است و اگر به موقع و اصولی اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از انتشار سویه امیکرون از سوی مسئولین و مردم به صورت جدی پیگیری نشود استان ما نیز در کوتاه مدت به خطر خواهد افتاد .

نقی پور با توصیه مردم برای تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از حضور در مراکز پرجمعیت و پرتردد و دورهمی یلدا به علت انتشار خیلی سریع این سویه جدید از مردم خواست برای احترام به همنوع و حفظ کرامت انسانی با انجام واکسیناسیون دوز سوم احتمال ابتلا به امیکرون را کاهش دهند.

مراقب بازیگری کرونا در شب‌نشینی یلدا باشیم

بیش از 30 درصد جمعیت بالای ۴۰ سال شهرستان تبریز دوز سوم واکسن را دریافت کردند 

رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز اعلام کرد: تزریق دُز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۱۸ سال در تبریز آغاز شد.

احمد مردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افراد برای دریافت دوز سوم  واکسن خود می توانند به نزدیکترین مرکز تجمیعی از قبل اعلام شده مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰.۵ درصد افراد بالای ۴۰ سال در تبریز دوز سوم واکسن را دریافت کرده اند، افزود: در شهرستان تبریز حدود ۲۰۰ هزار نفر جامانده از تزریق واکسیناسیون کرونا وجود دارد که درخواست می کنیم این عده نیز برای دستیابی به سطح ایمنی جمعی نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. 

رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در شب یلدا شیوع کرونا را به دنبال دارد

معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هشدار به رعایت پروتکل های بهداشتی در شب یلدا گفت: گرچه هنوز اُمیکرون در آذربایجان شرقی مشاهده نشده اما احتمال آن با توجه به ورود آن به کشور وجود دارد بر این اساس هم استانی ها باید از تجمع و گردهمی ها پرهیز کنند. 

عباسعلی درستی اظهار کرد: همچنان ماسک، فاصله اجتماعی، تهویه مناسب و واکسیناسیون بازیگران اصلی مقابله با کرونا هستند و باید برای محافظت از جان عزیران خود پروتکل های بهداشتی رعایت شود. 

وی افزود: ۹۳درصد دز اولی‌ها هم دز دوم واکسن کرونا را زده اند و حدود ۳۵ درصد دز دومی‌ها هم دز سوم این واکسن را تزریق کرده اند.
وی ادامه داد: تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان کمتر از ۳۴۰ نفر است و روزانه ۴ نفر هم فوت می‌کنند که این رقم در برخی روزها کمتر است.
دکتر درستی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ آزمایش کرونا در استان مثبت می‌شود.

معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به رنگ بندی کرونایی در آذربایجان شرقی ادامه داد: هم اکنون شهرستان های میانه، اهر و هوراند در وضعیت زرد و بقیه شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارند.

گزارش: پیمان پاکزاد 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha