سویه جدید کرونا نشست داووس و نمایشگاه اکسپو را به حالت تعلیق درآورد

تهران - ایرنا - با گسترش سویه جدید «ویروس کرونا» موسوم به «امیکرون» در جهان و نگرانی سیاستمداران و مقامات بهداشتی، مسوولان برگزار کننده نشست سالانه اقتصادی «داووس» در سوییس را مجبور به تعلیق این نشست کرد. همچنین نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰ » دبی به دلیل نگرانیها از شیوع این سویه، موقتا تعطیل شده است.

اخطارهای مکرر مقامات سازمان بهداشت جهانی درباره سرعت شیوع سویه امیکرون و هجوم مبتلایان به مراکز درمانی در کشورهای اروپایی و آمریکا، بار دیگر رکود اقتصادی در این کشورها را وارد مرحله جدیدی کرده است.

با ابراز نگرانی اقتصادهای بزرگ جهان از تبعات شیوع سویه امیکرون، وضعیت رشد اقتصادی و سرمایه گذاریهای جدید نیز در ابهام فرو رفته و این نگرانیها موجب کاهش بهای نفت در بازارها شد.

گزارشهای منتشر شده از بازار جهانی نفت حکایت از آن دارد که بهای این فرآورده دیروز (دوشنبه) بیش از ۵ درصد کاهش یافت، ولی دست اندرکاران بازار تلاش کردند که تا حدودی این کاهش را به هر نحوی که شده، جبران کنند.

برخی کارشناسان بازار نفت معتقدند که گسترش شیوع سویه امیکرون در اروپا و ایالات متحده، به نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص تاثیر اعمال محدودیت‌های جدید برای مقابله با انتشار این سویه در کاهش تقاضا برای سوخت، دامن زده است.

شبکه «اسکای نیوز» دیروز اعلام کرد که نفت خام «برنت» دریای شمال بیش از ۳.۱۹ دلار یا ۴.۴۸ درصد کاهش یافت و به ۷۰.۴۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا نیز با ۴.۴۸ درصد یا ۳.۴۳ دلار کاهش به ۶۷.۴۳ دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس این گزارش شیوع سویه امکیرون در کشورهای اروپایی و آمریکا و اتخاذ تدابیر محدودیتی در این کشورها وضعیت بازار نفت و سرمایه گذاریها را به چالش کشیده است. برخی کارشناسان اعلام کردند که محدودیت‌های ناشی از سویه امیکرون ممکن است، در محدودیت‌های عرضه و تولید این فرآورده و دیگر اقلام اقتصادی، بازتاب یابد، اما تأثیرات این سویه هنوز در حال بررسی است و نگرانی از بابت افزایش دامنه تاثیر آن، وجود دارد.

نگرانیها از شیوع سویه امیکرون علاوه بر بازار نفت و سرمایه گذاریهای جدید اقتصادی، بر نشستهای بین المللی و ارزیابی رشد اقتصادی جهانی تاثیر گذاشته که مهم ترین آنها نشست سالانه اقتصادی داووس در سوییس بوده است. این نشست سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

«مجمع جهانی اقتصاد» (داووس) در اطلاعیه ای اعلام کرد که این نشست به دلیل نگرانی از تبعات شیوع سویه امیکرون تعلیق شده و به اوایل تابستان آینده موکول شده است. 

نشست سالانه داووس که سال گذشته نیز از برگزاری آن به دلیل شیوع کرونا خودداری شده بود، قرار بود که از ۱۷ تا ۲۱ ژانویه آینده در سوییس برگزار شود که به تعویق افتاده است.

در این نشست که معمولا برخی سران کشورها، سیاستمداران و کارشناسان عمده اقتصادی شرکت می کنند، مهم ترین مسایل سیاسی و اقتصادی جهان و چالشهای پیش روی آن را مورد بررسی قرار می گیرد. برخی کارشناسان معتقدند که نتایج این نشست سرنوشت سالانه اقتصاد در بازارهای بزرگ را مشخص می کند.

شبکه اسکای‌نیوز نیز دیروز در این ارتباط به نقل از برگزارکنندگان و مشارکت کنندگان داووس گزارش داد که مجمع جهانی اقتصاد که قرار بود در ژانویه آینده در استراحتگاه کوهستانی داووس سوئیس برگزار شود، به دلیل بالا رفتن موارد ابتلا به سویه امیکرون، لغو شده است.

وضعیت شیوع سویه امیکرون در جهان به حدی نگرانی دولتمردان را برانگیخته که آنها را مجبور کرده بار دیگر محدودیتهای گسترده را برای کنترل گسترش ویروس اعمال کنند.

در این ارتباط «آنتونی فائوچی» مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید نیز هشدار داده است که سویه جدید امیکرون در سراسر جهان در حال گسترش است.

فائوچی با اشاره به انتشار سریع امیکرون به شبکه «سی.ان.ان» گفته است: این ویروس غیرعادی است و با ورود به عمق فصل زمستان، با هفته‌ها و ماه‌های سختی روبرو خواهیم شد.

او همچنین افزود که این سویه «به طور بسیار سریع» در سراسر جهان و بدون شک در ایالات متحده در حال شیوع است و از این که حدود ۵۰ میلیون آمریکایی واجد شرایط واکسیناسیون هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی یکی از بالاترین مقامات پزشکی در آمریکا درباره شیوع سویه جدید کرونا، نشان می دهد که اقتصادهای بزرگ و برنامه های عمده در جهان با روزهای سختی در زمستان امسال مواجه هستند.

یکی از رویدادهایی که در هفته های گذشته با سرو صدای زیاد شروع بکار کرد، نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰ » دبی بود که بر اساس آمارهای ارایه شده میزان بازدیدکنندگان از این شهر را امسال به بیش از هفت میلیون و ۱۶۷ هزار نفر رسانده است.

امارات که ادعا می کرد و زمینه واکسیناسیون از کشورهای پیشتاز جهان است، با اطمینان از کنترل ویروس کرونا، نمایشگاه اکپسو را افتتاح و درباره آن با سرمایه هنگفتی تبلیغات گسترده ای انجام داد.

این رویداد بزرگ اقتصادی به دلیل سرعت شیوع سویه امیکرون در جهان، مقامات امارت دبی را مجبور کرد که از دیروز درهای نمایشگاه را بر روی بازدیدکنندگان ببندند و اعلام کنند که فعالیت اکسپو فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

مقامات اماراتی تاکید کردند که در صورت بازگشایی مجدد این نمایشگاه تمامی پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتناب از تجمع‌ها را به منظور مقابله با خطر شیوع این سویه جدید، به مورد اجرا خواهند گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha