شهروندان مازندرانی شبیخون اومیکرون در شب یلدا را جدی بگیرند

ساری- ایرنا- تاکنون گزارشی از سویه جدید کرونا ویروس بنام «اومیکرون» در مازندران گزارش نشده اما برگزاری دورهمی‌های شب یلدا می‌تواند نگران کننده باشد، چرا که قدرت و سرعت سرایت این ویروس ناشناخته نسبت به سویه‌های قبلی بیشتر است.

به گزارش ایرنا، به رسم هرساله ایرانیان شب چله یا یلدا را که طولانی‌ترین شب سال است در کنار خانواده و اقوام سپری می‌کنند تا فردای زمستان را با گرمی و محبت آغاز کنند.

یلدای ۱۴۰۰ هم همانند سال گذشته رنگ و بوی کرونایی به خود دارد شبی که قرار بود با هم‌نشینی، مهر و محبت را در دل خانواده‌های مازندرانی فزونی بخشد اما شیوع سویه جدید کرونا در ایران بنام اومیکرون نشان داد که همچنان این ویروس می‌تواند با شکل جدید ظهور کند و قربانی بگیرد.

صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان  می‌گویند؛ شیوع سویه جدید کرونا می‌تواند در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و برگزاری اجتماعات خانوادگی در خانه‌ها، بی سر و صدا مهمان ناخوانده دورهمی‌های شب یلدا باشد. بنابرین می‌طلبد برای حفظ سلامتی خود و همه کسانی که دوستشان داریم از دورهمی ها در این شب بپرهیزیم.

شهروندان مازندرانی شبیخون اومیکرون در شب یلدا را جدی بگیرند

در این ارتباط رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت و گو با ایرنا گفت: قدرت شیوع و سرایت اومیکرون به مراتب بیشتر از سویه‌های جدید است و برگزاری دورهمی به بهانه آیین شب یلدا می‌تواند در سرعت انتقال کرونا در جامعه تاثیر گذار باشد.

دکتر ناصر عمادی خاطر نشان کرد: وضعیت رنگ‌بندی آبی که در بیشتر نقاط استان حاکم است به معنای پایان همه‌گیری کرونا نیست و شاید به جرات گفت که دورهمی‌های شب یلدا می‌تواند در هفته‌های آینده خانه‌های خانواده‌های مازندرانی را به کانون شیوع اومکیرون تبدیل کند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند و در شب یلدا به صورت اینترنتی در ارتباط باشنددر غیراین صورت اگر نکات بهداشتی رعایت نشود وتجمع  ها در خانه‌ها صورت گیرد، در آینده نزدیک دوباره شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه، خانواده‌ها در زمان خرید میوه و آجیل شب یلدا به طور حتم باید بسته‌های خرید خود در درب ورودی منازل ضدعفونی کنند، افزود: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌ها، استفاده از ماسک و شست و شوی و ضدعفونی مداوم دست‌ها در اجتماعات و در زمان خرید فراموش نشود.

وی ادامه داد: اگر به هردلیلی خانواده‌های مازندرانی قرار است شب یلدا را در کنار عزیزانشان سپری کنند، حتما در فضای باز سفره یلدایی خود را پهن کنند و یا پنجره های خانه را برای جابجایی هوا باز بگذارند و حدالمقدور فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده کنند.

عمادی اضافه کرد: عاجزانه از مردم مازندران می‌خواهیم که نکات بهداشتی شب یلدا را جدی بگیرند و از برگزاری دورهمی‌های شلوغ در فضای بسته به دلیل در کمین بودن اومکیرون خودداری کنند.

بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی بیمارستان‌های مازندران طی شبانه‌روز گذشته با ۱۳ نفر کاهش نسبت به روز ۲۸ آذر به ۳۱۶ نفر رسید. در این بازه زمانی هیچ مرگ ناشی از کرونا نیز در مازندران ثبت نشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha