آیا «لولا داسیلوا» اعتبار جهانی برزیل را احیا می‌کند؟

تهران- ایرنا- «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهوری پیشین برزیل که محبوبیت خود را در نظرسنجی های پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ به رخ کشیده، گویا به دنبال بازگشت به عرصه سیاسی کشورش با هدف اتحاد احزاب و بازگرداندن اعتبار خدشه دار شده برزیل در عرصه بین المللی است.

به گزارش ایرنا، لولا داسیلوا سیاستمدار چپگرا و مخالف امپریالیسم برزیل در گذشته، دو بار متوالی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برزیل برگزیده شد. او اما در سال ۲۰۱۸ با اتهام فساد روانه زندان شد و از شرکت در انتخابات بازماند اما تبرئه وی در سال گذشته (اوایل ۲۰۲۰) از اتهامات فساد مالی، حالا راه را برای حضور دوباره اش و شاید هم با محبوبیتی بیش از گذشته، برای حضور در عرصه سیاسی کشورش هموار ساخته است.

روزنامه اقتصادی کرونیستا آرژانتین در گزارش نوشت لولا به دنبال ایجاد یک اتحاد سیاسی و مردمی عظیم علیه «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری فعلی که از سیاستمداران دنباله رو سیاست های کاخ سفید شناخته می شود، برآمده هرچند هنور رسما تصمیمش را برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۲ اعلام نکرده است.

ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری کنونی برزیل به دلیل عملکردی نه چندان موفق در اداره کشورش به عنوان یکی از قدرتهای اقتصادی برتر جهان، به ویژه در حوزه مقابله با شیوع بیماری کرونا و محافظت از محیط زیست و همین طور بخاطر پیروی از سیاست های کاخ سفید به خصوص در دوره ریاست جمهوری ترامپ ، مورد انتقاد شدید از سوی مردم کشورش و حتی از سوی برخی اعضای جامعه بین المللی است. او زمانی به عنوان "ترامپ برزیل" شناخته می شد.

اگرچه لولا داسیلوا رئیس جمهوری پیشین برزیل هنوز رسما مشخص نکرده که نامزد انتخابات بعدی خواهد بود یا نه، اما گفته است چون این موضوع را مسئولیت خود می داند، درباره آن فکر می کند. او اما گفته که تصمیم خود را در ماه مارس (اسفند) به طور رسمی اعلام خواهد کرد.

آیا «لولا داسیلوا» اعتبار جهانی برزیل را احیا می‌کند؟
تصویری از محبوبیت لولا داسیلوا نزد مردم برزیل/ استقبال برزیلی ها از لولا پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۲۰

با این وجود، لولا برای ایجاد طیف وسیعی از اتحاد احزاب و متحد کردن کشورش علیه بولسونارو در انتخابات آتی در تلاش است.

طبق نتایج آخرین نظرسنجی های انجام شده در مراکز پژوهشی و رسانه های مطبوعاتی برزیل، لولا برتری خود را بر رقبای خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل نشان داده است.

تله سور نوشت: رئیس جمهوری سابق و رهبر حزب کارگران برزیل، علاوه بر حمایت حزب خود، توانسته با اتحاد بین احزاب چپ و میانه این کشور درصد پیروزی خود را بالا ببرد.

از جمله طبق نظرسنجی موسسه ایپک (IPEC)  در ۱۵ دسامبر، اگر انتخابات در همان زمان انجام این نظرسنجی برگزار می شد، لولا داسیلوا با کسب ۵۶ درصد آراء برنده دور اول انتخابات ریاست جمهوری بود.

از سوی دیگر، براساس نظرسنجی پودر دیتا (PoderData) و گازت  (Quaest)، بولسونارو به دلیل عملکرد ضعیف خود در مقابله با بحران همه گیری و افزایش تورم و قیمت کالاهای ضروری در این کشور، تنها حدود ۲۳ درصد آراء را به خود اختصاص داد.

به عقیده «لوئیس کوستا» مدیر تحلیلگر برزیلی، این نظرسنجی ها به خوبی تاثیر اتحاد جناح های مرکز و چپ با حزب کارگران، حزب حامی لولا را نشان می دهد. در حالی که بولسوناریسم اکنون یادآور «نفرت»، وجود شکاف در کشور و برچیدن احزاب گوناگون سیاسی است.

آیا «لولا داسیلوا» اعتبار جهانی برزیل را احیا می‌کند؟
تصویری از ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری کنونی برزیل

نارضایتی‌ها از سوء مدیریت بولسونارو در مهار شیوع ویروس کرونا، نقش او در پرونده یک فساد مالی، قصور او در قرارداد خرید واکسن علیه کرونا و اظهارات جنجالی او در کوچک انگاری بیماری همه گیر، سبب شد مردم برزیل بارها برای اعتراض به عملکرد او، به خیابان‌ها آمده و خواستار برکناری وی شوند.

بازگشت لولا داسیلوا به سپهر سیاسی برزیل و برنامه های آتی او

اما در این میان، بازگشت لولای ۷۶ ساله به قدرت بازگشتی شگفت‌انگیز است زیرا در دوره ای که او رئیس جمهوری برزیل بود، اوضاع اقتصادی این کشور رونق داشت. لولا داسیلوا حدود یک دهه پیش در حالی مسند ریاست جمهوری را ترک کرد که در اوج محبوبیت بود. در دوره او برزیل در آستانه شکوه و عظمت ایستاده بود. اگرچه لولا ایناسیو داسیلوا، براساس برخی اشتباهات محاسباتی، در سال ۲۰۱۸ با اتهام فساد روانه زندان شد و از شرکت در انتخابات بازماند، اما تبرئه وی در سال گذشته (اوایل ۲۰۲۰) از اتهامات فساد مالی راه را برای حضور پررنگ او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ و تغییر موازنه قدرت در این کشور هموار کرد.  

او کار خود را به عنوان یک رهبر جنبش کارگری شروع کرد و با جنبشی برای پایان دادن به دیکتاتوری برزیل از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ به اوج شهرت رسید. او پس از سه بار شکست در رقابت‌های ریاست‌جمهوری، سرانجام در سال ۲۰۰۲ پیروز شد و کشورش را از دوره‌ای از بی‌ثباتی و فقر وارد عصر وفور اقتصادی و پرستیژ بین‌المللی کرد و کار به جایی رسید که او به عنوان یک «طرف» و «شریک» در مناسبات قدرت‌های بزرگ انتخاب شد.

به نوشته نیویورک تایمز، او اعتبار زیادی دارد و رای‌دهندگان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده اعتبار زیادی به او داده‌اند. حضور او می‌تواند این پیام را برای میلیون‌ها نفر به دنبال داشته باشد که خاطرات روزهای خوب و شکوفای برزیل می‌تواند دوباره بازگردد. بسیاری معتقدند که بازگشت لولا می‌تواند بار دیگر برزیل را به دوران اوج اقتصادی خود بازگرداند.

آیا «لولا داسیلوا» اعتبار جهانی برزیل را احیا می‌کند؟

لولا داسیلوا با وجود داشتن ۷۶ سال سن، با سرزندگی و انرژی بسیار از برنامه های آتی خود می گوید.

به نوشته روزنامه ال پائیس اسپانیا، رئیس جمهور سابق برزیل در سفر یک ماه گذشته خود به اروپا و دیدار با برخی سران اروپایی تاکید کرد که کشورش از انتخابات سال آینده، بار دیگر به صحنه بین المللی بازخواهد گشت. پیام سفر او به جهان این بود که برزیل، همان بولسونارو نیست.

رهبر سابق غول آمریکای لاتین در دیدار دوستانه ای که با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «پدرو سانچز» و «خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو» نخست وزیر فعلی و سابق اسپانیا داشت، گفت: من نمی توانم کمتر از آنچه که قبلا انجام داده ام، انجام بدهم. اگر قرار است بازگردم و کار کمتری کنم، همان بهتر که برنگردم.

اگرچه وی یک ماه گذشته گفته بود: قصد ازدواج دارد  و پس از مبارزه بسیار می خواهد به زندگی اش توجه کند، اما بلافاصله ادامه داد: کسی که برای مبارزه به دنیا آمده، دیگر فقط مال خودش نیست. به این معنی که نمی تواند فقط به زندگی شخصی خود بپردازد.

رقیب سرسخت کارزار انتخاباتی اکتبر سال آینده (۲۰۲۲) همچنین اعلام کرد: از جناح چپ خواسته مبارزه با نابرابری در جهان را نصب العین و شعار اصلی خود قرار دهد. در همین راستا لولا ضمن تعهد بر توزیع عادلانه تر ثروت، بر لزوم پرداخت مالیات از سوی ثروتمندان برزیل تاکید کرد.  

 او علاوه بر ارائه برنامه مبارزاتی خود علیه فقر و گرسنگی، بر مسئله محیط زیست و جنگل های آمازون تاکید کرد و گفت: این مسئله مربوط به قشر و طبقه خاصی نیست، بلکه با کل سیاره زمین مرتبط است.   

لولا همچنین درباره صنایع فناوری و حوزه اشتغال هشدار داد و گفت به عقیده وی این مسائل می توانند صنایع ناشناخته دیگری را ایجاد کند.

او همچنین قول داد که اعتبار بین المللی برزیل را که در دوران بولسونارو آسیب دیده است، دوباره به دست آورد.

اکنون به نظر می‌رسد هم مردم برزیل و هم برخی رهبران دنیا مشتاق بازگشت لولا هستند تا بار دیگر برزیل به آغوش اقتصادهای نوظهور دنیا بازگردد.

در برزیل، طبق اعلام نظرسنجی ها همه متفق القولند که «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری فعلی به دلیل سوء عملکرد در مهار همه گیری، راه دشواری در انتخابات ۲۰۲۲ آینده خواهد داشت. به ویژه آنکه، لولا داسیلوا از حزب کارگران، با محبوبیت سیاسی فوق العاده رقیب احتمالی او خواهد بود.

لولا داسیلوا، سیاستمدار برزیلی و از بنیان‌گذاران حزب کارگر این کشور است که در دو دوره متوالی، در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ به عنوان رئیس‌جمهور برزیل برگزیده شد. در دوران زمامداری وی، اقتصاد این کشور پهناور رشد سریعی یافت و غول آمریکای لاتین به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان مطرح شد.

قرار است مردم برزیل در دوم اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی به پای صندوق‌های رای روند تا رئیس‌جمهور خود را برگزینند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha