به گزارش روز جمعه ایرنا، بر اساس ارزیابی دور هشتم دولت الکترونیکی، از میان ۱۶۳ دستگاه دولتی که مورد ارزیابی قرار گرفتهاند، تنها ۴۰ درصد از خدمات ارائه شده از سوی دستگاههای دولتی روند الکترونیکی شدن خود را طی کردهاند. به این صورت که هر دستگاه برای خود تشکیلاتی راه انداخته و خدمات مختلف خود را از طریق چند سامانه به مردم ارائه میکند. هر کدام از این خدمات روند ثبتنام و احراز هویت جداگانهای دارد که کار را برای کاربران سخت میکند.
یکی از برنامههای دولت که از سوی وزارت ارتباطات دنبال میشود، پنجره واحد خدمات برای هر دستگاه است. این موضوع در لایحه پیشنهادی بودجه دولت آمده و شاید برای اولین بار است که در لوایح بودجه سنواتی یک بخش برای حوزه ارتباطات کشور پیشبینی شده و قرار است به تصویب برسد.
در این بند که در لایحه پیشنهادی گنجانده شده است، همه دستگاهها مکلفند پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را ظرف مدت مشخصی راهاندازی کنند و حداقل ۳۰ درصد خدماتشان را در سال اول از طریق آن ارائه دهند. در گام بعدی، باید این خدمات را دراختیار وزارت ارتباطات قرار دهند تا روی پنجره ملی خدمات قرار بگیرند.
اگر این ۲ گام برداشته شود، پایان سال بعد زیرساختی خواهیم داشت که مردم با یکبار احراز هویت به حداقل ۳۰ درصد از خدمات دولتی بهصورت یکپارچه دسترسی پیدا کنند.
زارعپور بارها تاکید کرده است که اگر بخواهیم عدالت، مردمیبودن دولت و شفافیت را به معنای واقعی کلمه محقق کرده و امضاهای طلایی و زمینه فساد را از بین ببریم، باید تمام خدمات دولت بهصورت شفاف دراختیار مردم قرار بگیرد.
۱۶۱ خدمت دولتی در صف هوشمندسازی
بر اساس ارزیابی ها، از میان حدود ۶ هزار خدمتی که از سوی دستگاهها به شهروندان ارائه میشود، تنها ۱۶۱ سرویس هستند که ۹۰ درصد شاخصهای دولت الکترونیکی را کسب کردهاند. ۲ هزار و ۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشتهاند و ۳ هزار و ۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بودهاند. ضمن اینکه ۲۶۰ دستگاه نیز تا کنون برای الکترونیکی کردن خدمات خود هیچ اقدامی انجام ندادهاند.
از بین ۶ هزار خدمتی که دستگاههای دولتی ارائه میدهند تنها ۱۶۱ خدمت میتوانند وارد فاز هوشمندسازی شوند. هوشمندسازی زمانی اتفاق میافتد که دیگر نیاز نباشد مردم در دستگاهها به دنبال الکترونیکی کردن خدمات باشند، بلکه این بار این دستگاهها هستند که از مردم میخواهند خدمات خود را به طور هوشمند دریافت کنند.
بیش از ۲ هزار خدمت دولتی وجود دارند که اکنون بین ۵۰ تا ۹۰ درصد الکترونیکی شدهاند، این آمار از این جهت خوشایند است که نشان میدهد زیرساختهای فنی برای ارایه سرویس کاملا الکترونیکی آماده است اما دستگاهها به هر دلللی نتوانسته اند به این روند بپیوندند.
هوشمندسازی دولت الکترونیکی زمانی رخ میدهد که دیتا (اطلاعات) صرفا یکبار از شهروندان دریافت و یک جا جمعآوری شوند و نیاز نباشد که مدام از مردم، اطلاعات یا رونوشت مدارک هویتی را دریافت کنند.
نظر شما