مسائل اجتماعی و اقتصادی، موتور محرکه فضای مجازی هستند

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: مسائل اجتماعی و اقتصادی، ۲ موتور محرکه فضای مجازی هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی،«سید ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست با شورای فرهنگ عمومی کشور،افزود: با توجه به نظریه‌های کنشگری، بازیگران اقتصادی، پلتفرم‌ها را می‌سازند و بازیگران اجتماعی بر روی پلتفرم‌ها کنشگری می‌کنند بنابراین زیست بوم جدیدی شکل گرفته که باید اصول آن مورد توجه قرار گیرد.
فیروزآبادی افزود: اقتصاد این فضا بیشتر خدماتی است و این خدمات در جامعه در فضای مجازی بر روی پلتفرم‌ها در نظام شبکه ای که جهانی است، عرضه می‌شود که راهبری و نظام ارزش گذاری آن مبتنی بر نوآوری و تنوع توسط استارتاپ‌ها است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به سایر خصایص این فضا همچون تنوع جرایم، گفت: جرایم مختلفی در حال وقوع است که نظام جرم شناسی و دستگاه اداری ما در کشور نیاز به ساماندهی و قانون گذاری دراین فضا دارند و بسیاری از معضلات امروز به دلیل اجتماعی شدن برخی جرایم و عرضه در فضای مجازی است که البته این مشکل تمامی کشورهاست.


تغییر ساختارهای حکمرانی در فضای مجازی
وی با اشاره به چگونگی حکمرانی در فضای مجازی تاکید کرد: اصول حکمرانی و ساختارهای آن در فضای مجازی براساس سه رکن همکاری(Cooperation )، هماهنگی(Coordination) و همکاری همدلانه (Collaboration ) است و ما در حوزه فرهنگی قطعا به این نوع حکمرانی در سطح جامعه نیاز داریم و اگر این سه به دلیل اجتماعی شدن پدیده ها شکل نگیرد در سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری و در نهایت، مدیریت این حوزه با بحران روبرو خواهیم شد.

وی گفت: شورای عالی فضای مجازی بر تحول فضای مجازی در ساختارهای کشور تاکیدداشته و تاکنون با سازمان‌های بسیاری به خصوص در حوزه‌های فرهنگی در تهیه سند تحول دیجیتال همکاری شده که بر پایه مصوبه در شورای عالی فضای مجازی است اما واقعیت این است که تحول در این فضا نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد.
فیروزآبادی اعلام کرد: در حوزه آموزش مجازی هم در زمان کرونا با یاری تمامی نهادهای مربوطه در کشور سامانه شاد راه اندازی شد که اقدام خوبی در این حوزه بود و در خصوص آموزش های غیر رسمی نیز سکوهای داخلی بسیاری راه اندازی شده است.
وی با بیان این که دنیا به سمت ابر پلت فرم ها و چند فعالیتی شدن آنها همچون سکوهای شبکه ای بازی های رایانه ای در حال حرکت است، تاکیدکرد: باید در کنار اهمیت به جنبه های معنوی فعالیت های فرهنگی، مدل های اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شود و اگر بدون مدل اقتصادی کار فرهنگی در کشور صورت گیرد امید موفقیت کاهش می یابد.


بخش فرهنگی کشور باید پیشقدم در ارایه سند تحول فضای مجازی شود
فیروزآبادی با اشاره به این که باید بخش فرهنگی کشور خود پیشقدم در ارایه سندتحول فضای مجازی باشد نه این که مرکز ملی فضای مجازی برای تهیه آن از آنها دعوت به همکاری کند، گفت: اگر در بخش فرهنگی به مصوبه ای در این حوزه نیاز است شورای عالی فضای مجازی آمادگی کامل دارد تا در این حوزه ورود کرده و مصوبات لازم را برای اجرا به تصویب برساند.
وی در خصوص وضعیت تولید محتوا در کشور و اهمیت آن به عنوان گامی در جهت قلمروسازی، افزود: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در کشور تولید محتواست که در مرحله اول تاکید ما بر تولید محتوای داخلی و عرضه آن است که پس از تحقق آن به دنبال مطلوب سازی محتوا و در نهایت ارایه محتواهایی که منجر به ارتقا و رشد شود، هستیم که باید در این راستا از تمامی ظرفیت‌هایی که وجود دارد در طبقه‌های مختلف برای همان طبقه استفاده شود چرا که در حوزه فرهنگ هم با شخصی سازی فضای مجازی روبرو هستیم.
فیروزآبادی گفت: محصولات فرهنگی مانند سایر محصولات به سمت محصولات شخصی شده مطابق با نیازها و سلایق اشخاص حرکت می کنند. بخش عمده ای از محصولات فرهنگی در شبکه های اجتماعی و در گروه‌های همسان تولید خواهند شد. برهمین اساس دستگاه‌ها نمی توانند تولید کننده فرهنگی محصولات یکنواخت و انبوه باشند بلکه دستگاه‌ها می‌توانند در هدایت و مربیگری تولید محصولات فرهنگی کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha