ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی برای اشتغال مددجویان کمیته امداد ضروری است

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی ایجاد شهرکهای صنعتی غیردولتی برای تامین شغل محرومان و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) را ضروری دانست و گفت: باید شرکت شهرکهای صنعتی استان با مشارکت کمیته امداد، راه اندازی این شهرکها و پرداخت تسهیلات به متقاضیان برای ایجاد واحد تولیدی را در دستور کار قرار دهد.

یعقوبعلی نظری صبح روز چهارشنبه با حضور در شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: توسعه شهرکهای کارگاهی و غیردولتی – صنفی در استان ضرورتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و ایجاد کارگاه های کوچک در شهرکها زودبازده است و شغل بیشتری ایجاد می کند.

وی ادامه داد:برای واحدهای صنعتی در استان چهار دستور کار شامل حفظ وضع موجود فعالیت واحدها، ارتقای ظرفیت تولید در واحدهای فعال، احیای واحدهای راکد و ایجاد ظرفیتهای جدید در بخش تولید در اولویت قرار گرفته است و هر کدام از واحدهای صنعتی فعال باید برنامه عملیاتی مبتنی بر تولید داشته باشند که تقویت، رسیدگی و مراقبت و ارتقای آنها بسیار مهم بوده و باید در اولویت قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تدوین یک برنامه مراقبتی برای واحدهای صنعتی فعال گفت: مدیران واحدهای تولیدی را نباید به حال خود رها کرد، بلکه مسوولیت حفظ و نگهداشت تولید و پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی برعهده شرکت شهرکهای صنعتی است که مدیران را نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه، تقویت و ارتقای سطح تولید حساس کند و آموزشهای لازم را به وی بدهد چرا که بهترین شیوه برای حفظ واحد تولیدی، ارتقای آن است.

نظری احیای ۳۲۵ واحد راکد در شهرکها و نواحی صنعتی استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: مشکلات واحدهای صنعتی باید دسته بندی و برای حل آن برنامه ریزی لازم انجام گیرد و اطلاعات مربوط به این واحدها باید به روزرسانی و ارزیابی درست و عملیات دقیقی برای احیای آنها انجام شود.

وی اضافه کرد: هیچ دلیل موجهی برای معطل نگه داشتن یک ظرفیت تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی استان وجود ندارد چرا که احیای هر واحد به طور متوسط می تواند برای ۲۰ نفر شغل ایجاد کند و هر شهرک صنعتی باید برنامه مجزایی در ۲ بخش واحدهای صنعتی و زیرساختها داشته باشد و باید برنامه هر شهرک بر مبنای چهار دستور کار استان برای شهرکهای صنعتی تدوین و عملیاتی شود.

استاندار خراسان رضوی شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی را مسوول تامین آب و برق واحدهای صنعتی مستقر در آنها دانست و گفت: با توجه به محدودیتها در تامین آب و برق، باید طرحهای مربوط به نصب نیروگاه خورشیدی برای تامین برق و بازچرخانی آب برای تامین آب واحدهای صنعتی در دستور کار شهرکها و نواحی صنعتی قرار گرفته و اجرایی شود.

نظری با تاکید بر جلوگیری از توسعه بی ضابطه نواحی صنعتی در خراسان رضوی افزود: ایجاد هر ناحیه صنعتی باید توجیه اقتصادی داشته و هدفمند باشد و به صرف این که ناحیه صنعتی در محلی ایجاد شود اما هیچ اقدامی در آن انجام نشود به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

اجرای ۲۱۰۵ طرح تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۲ هزار و ۱۰۵ طرح صنعتی در حال اجرا در شهرکها و نواحی صنعتی ۳۲۵ واحد در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارند، ۲۴۴ واحد در مرحله دیوارکشی، ۵۷ واحد در حال تکمیل سوله و باقی طرحها نیز در مرحله فونداسیون و ساختمان سازی هستند.

علی بهرامی زاده به مهمترین پروژه های در حال اجرای شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در سال جاری اشاره و بیان کرد: اجرای مرحله صنعتی شهرک صنعتی شماره پنج مشهد در گستره ۲۰ هکتار، توسعه شهرک صنعتی کلات به مساحت ۱۰۰ هکتار، توسعه ناحیه صنعتی جغتای به مساحت ۱۳۰ هکتار و ناحیه صنعتی زاوه به مساحت ۲۸ هکتار از جمله این طرحهاست که عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.

وی میزان واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرکها و نواحی صنعتی استان از کل طرحهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی کشور را ۵۸ درصد، متوسط اشتغال ایجاد شده از کل اشتغال ایجاد شده در شهرکها و نواحی صنعتی کشور را ۲۹ نفر و متوسط سرمایه گذاری در هر واحد از شهرکها و نواحی صنعتی استان را ۱۵ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و ادامه داد: مجموعه واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان ۲ هزار و ۷۷۱ واحد است که از این تعداد ۲ هزار و ۴۴۳ واحد فعال و ۳۲۸ واحد راکد است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با اشاره به چهار هزار و ۸۳۴ قرارداد منعقده با سرمایه گذاران در شهرکها و نواحی صنعتی استان گفت: هم اینک شرایط زیرساختهای آب، برق و گاز شهرکها و نواحی صنعتی در شرایط مطلوبی است و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۳۷ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند.

بهرامی زاده افزود: تفاهمنامه هایی با سازمانهای دست اندرکار برای تامین برق شهرکها و نواحی صنعتی شماره پنج مشهد، کلات، گناباد، سبزوار، میان جلگه، خوشاب و داورزن منعقد و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است که با تکمیل آنها ۲۹ مگاوات به میزان برق شهرکها و نواحی صنعتی استان اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: پیمانکار برای طرح تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر با ظرفیت سه هزار مترمکعب در نوبت شبانه تعیین شده است و عملیات اجرایی آن تا پایان سال به اتمام می رسد، عملیات اجرایی تصفیه خانه کاشمر به عنوان نخستین پروژه مشارکتی این شرکت با آستان قدس رضوی نیز آغاز شده است و پیشرفت ۲۰ درصدی دارد.

بهرامی زاده با اشاره به برنامه شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی مبنی بر واگذاری ۳۰۰ کارگاه تولیدی تا پایان سال افزود: تاکنون ۱۰۰ کارگاه تولیدی در شهرکهای صنعتی مشهد، توس، خیام و شهرک فناوری صنایع غذایی به متقاضیان واگذار شده است و هم اینک اراضی کارگاهی به تعداد ۷۰ واحد در شهرک صنعتی چناران آماده واگذاری است.

وی اضافه کرد: کمیته داوری این شرکت نسبت به تعیین تکلیف تمامی قراردادهای صنعتی راکد وارد عمل شده است و تاکنون ۱۰ هکتار از اراضی مربوط به این قرارداده اپس گرفته شده است که با تعیین تکلیف تمامی قراردادهای راکد سالهای ۹۷ و ۹۸، اراضی پس گرفته شده تا پایان سال به ۲۰ هکتار می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha