تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

تهران- ایرنا- تغییر دسته‌های المپیکی رشته وزنه‌برداری رقابت را برای حضور قهرمانان کشورها در المپیک پاریس جذاب کرده و دسته فوق سنگین نیز ممکن است شاهد مدعیان جدیدی باشد.

به گزارش ایرنا، با اعلام فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، قهرمانان این رشته در المپیک ۲۰۲۴ پاریس در ۱۰ وزن به روی تخته رقابت خواهند رفت. براساس قوانین جدید این فدراسیون، رشته وزنه‌برداری با پنج سهمیه در بخش مردان و پنج سهمیه در بخش زنان وزنه‌بردار در پاریس حضور دارد. وزنه‌برداران دسته‌های ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و به اضافه ۱۰۲ در بخش مردان و   ۴۹، ۵۹، ۷۱،۸۱ و به اضافه۸۷ در بخش زنان المپیکی به شمار می‌روند.

پیش از این و در المپیک توکیو  اوزان ۶۱، ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم در بخش مردان و دسته های ۴۹، ۵۵، ۵۹، ۶۴،۷۶، ۸۷ و به اضافه ۸۷ کیلوگرم برای وزنه‌برداری زنان المپیکی محسوب می شدند.

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

تغییرات گسترده در دسته‌های المپیکی و کاهش این دسته‌ها از هفت دسته به پنج دسته، کار را برای کسب مدال طلا این رشته در بزرگترین جشنواره ورزشی جهان سخت کرده است. در المپیک توکیو بیشتر اعزام وزنه‌بردار از سوی آمریکا و چین بود که هر کدام هشت نماینده در سرزمین آفتاب داشتند. 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

وزنه‌برداری چین با چهار نماینده در بخش مردان و چهار نماینده در بخش زنان توانست هفت مدال طلا و یک نقره را به دست آورد و قهرمان این رشته در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد. البته سهمیه برخی از کشورها به خاطر قوانین ضددوپینگی نصف شد و وزنه‌برداران کشورهایی مانند کلمبیا و عراق از حضور در المپیک محروم شدند.

ایران نیز با ۲ نماینده در این دوره از بازی‌ها حضور داشت. علی هاشمی و علی داودی نمایندگان ایران بودند که داودی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم به مدال نقره رسید.

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

هر چند که شمار کلی سهمیه های وزنه‌برداری برای زنان و مردان به عدد ۱۰ در المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسیده است اما شمار سهمیه‌های نهایی هر کشور برای حضور در  بازی‌ها المپیک ۲۰۲۴ پاریس به زودی اعلام خواهد شد و شمار آن نیز به میزان پایبندی کشورها به قوانین ضد دوپینگی کمیته بین‌المللی المنپیک و فدراسیون جهانی بستگی دارد.

براساس قانون جدید هر کشوری که در ۱۸ ماه منتهی به بازی‌های المپیک بیش از سه وزنه‌بردار دوپینگی داشته باشد نمایندگان آن در این رشته جایی در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ندارد.

کاهش شمار دسته‌های وزنه‌برداری به عدد پنج در المپیک توکیو اکنون این سوال را ایجاد کرده است که سرنوشت قهرمانان ایرانی برای رسیدن به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه خواهد شد؟

برای پاسخ به این سوال باید عملکرد قهرمانان ملی ایران در دسته‌های المپیکی در قیاس با رقیبان جهانی مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این دسته‌های وزن ۶۱ کیلوگرم است که حافظ قشقایی ملی‌پوش ایران در این دسته به شمار می‌رود؛ ملی‌پوشی که اکنون رابطه خوبی با محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی ندارد و مدت‌ها است که به صورت انفرادی تمرین خواهد کرد. 

در دسته ۶۱ کیلوگرم فابین لی وزنه‌بردار کهنه کار چینی‌ها، رکوردار جهان و المپیک  به شمار می‌رود. او المپیک توکیو توکیو موفق شد در یکضرب ۱۴۱ کیلوگرم، دوضرب ۱۷۲ کیلوگرم و مجموع ۳۱۳ کیلوگرم به مدال طلا برسد و رکورد شکنی کند. 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید
لی فابین چینی دارنده مدال طلای المپیک 

در غیاب فابین لی در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ وزنه‌برداری جهان نماینده کره‌جنوبی با مهار ۱۳۲ کیلوگرم در یکضرب، ۱۵۶ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۲۸۸ کیلوگرم به مدال طلا رسید. 

در این دسته حافظ قشقایی چندی پیش با انتشار فیلمی در فضای مجازی خبر از مهار ۱۶۱ کیلوگرم در دوضرب را داد. در صورت مهار این وزنه در مسابقات جهانی، وی می‌تواند یک مدعی کسب مدال در المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشد. البته قشقایی برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس پیش از رکورد شکنی، باید با کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری مردان یک  آتش‌بس جدی داشته باشد. 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

دیگر دسته المپیکی رشته وزنه‌برداری وزن ۷۳ کیلوگرم است که رقابت در آن می‌تواند بین ورزشکاران چینی و کره‌ای باشد. ایران در این دسته نماینده جدی و مدعی ندارد. در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۱ جهان عبدالله رحمت از اندونزی در غیاب چین و کره شمالی با مهار مجموع ۳۴۳ کیلوگرم به مدال طلا رسید.

امید ایران برای کسب مدال المپیک از دسته ۸۹ کیلوگرم آغاز خواهد شد. دسته‌ای که پیش از این کیانوش رستمی در آن یک مدعی جدی به شمار می‌رفت. رستمی که مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را دسته ۸۵ کیلوگرم کسب کرده بود بعد از سال ۲۰۱۶ مدتی در دسته ۸۹ و بعد از آن به دسته ۹۶ کیلوگرم کوچ کرد.

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

رستمی در آخرین تورنمنت خارجی خود موفق شد مدال طلای قهرمانی آسیا در دسته ۸۹ کیلوگرم را از آن خود کند. رستمی در مسابقات قهرمانی آسیا در این دسته با مهار ۱۶۷ کیلوگرم در یکضرب، ۲۰۶ کیلوگرم دوضرب و مهار مجموع ۳۷۳ کیلوگرم به مدال طلای مجموع رسید. او در یکضرب و دوضرب نقره کسب کرد. البته رکورد شخصی کیانوش رستمی ۱۷۸ کیلوگرم در یکضرب و ۲۲۲ کیلوگرم در دوضرب است که برای قهرمانی در این دسته یک رکورد جهانی به شمار می‌رود.

در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ وزنه‌برداری جهان نماینده کره جنوبی با ۳۷۱ کیلوگرم در مجموع به مدال طلا رسید. 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

در کنار رستمی مدعیان دیگر مانند مصطفی جوادی، علی‌ میری، حسین سلطانی و ایوب موسوی می‌توانند در این دسته نماینده شایسته‌ای برای ایران باشند. 
 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

برای وزنه‌برداری ایران، دسته ۱۰۲ کیلوگرم یکی از دسته‌های پرترافیک به شمار می رود. این دسته نه در ایران بلکه در سطح جهان مدعیان زیادی دارد زیرا با حذف دسته ۹۶ کیلوگرم از المپیک ۲۰۲۴ پاریس به احتمال زیاد نامدارانی مانند سهراب مرادی، تیان‌تائو چینی، فارس الباخ قطری، پارادیس مونتانو، رضا دهدار و سانجز ونزوئلایی  به دسته ۱۰۲ کوچ خواهند کرد تا برای رسیدن به مدال طلا تلاش کنند. 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

سهراب مرادی، تیان‌تائو چینی و مونتانو کلمبیایی رکوردداران دسته ۹۶ کیلوگرم به شمار می‌روند. رکورد مجموع این دسته با ۴۱۶ کیلوگرم در اختیار مرادی است و تیان تائو با مهار ۲۳۱ کیلوگرم رکورددار دوضرب به شمار می‌رود. همچنین مونانو کلمبیایی با ۱۸۷ کیلوگرم مرد اول یکضرب این دسته است.

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید
تیان تائو رکورددار دوضرب دسته ۹۶ کیلوگرم 

در دسته ۱۰۲ کیلوگرم نیز رسول معمتدی با مدال طلای مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ جهان خود را به عنوان یک مدعی معرفی کرد و نماینده کره نیز در این دسته مدال نقره جهانی در کارنامه دارد. ممکن است شمار از مدعیان دسته ۱۰۹ کیلوگرم نیز برای حضور در المپیک پاریس مجبور به کاهش وزن باشند. یکی از مدعیانی که احتمال حضور وی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وجود دارد اکبر ژورائف جوان اول وزنه‌برداری ازبکستان است که مدال طلای جهان و المپیک را در کارنامه دارد.

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید


حذف دسته ۱۰۹ کیلوگرم و اضافه شدن دسته به‌اضافه ۱۰۲ کیلوگرم شرایط و رقابت سختی را در فوق سنگین ایجاد کرده است زیرا موجب خواهد شد تا قهرمانانی مانند سیمون مارتروسیان، روسلان نورالدینف و اکبر ژورایف برای کسب مدال المپیکی به این دسته کوچ کنند. 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید
روسلان نورالدینف دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو 

در دسته فوق سنگین که به احتمال زیاد با نام دسته به‌اضافه ۱۰۲ کیلوگرم در المپیک برگزار خواهد شد لاشا تالاخادزه همچنان نفر نخست و در اندیشه رسیدن به مهار نیم تن وزنه است. در این دسته گور میناسیان و لالایان از ارمنستان، علی داودی و علیرضا یوسفی از ایران و الکسی لوچف روس مدعی به شمار می روند. 

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

البته در میان این مدعیان علی داودی به کسب مدال نقره المپیک یکی از جدی ترین مدعیان به شمار می‌رود و می‌تواند در آینده غول گرجستانی را به چالش بکشد. داودی در ابتدای راه وزنه‌برداری قرار دارد و امید است بتواند سکوی فوق سنگین ایران را در مسابقات جهانی و المپیک را پس بگیرد.

تالاخادزه رقیبان جدیدی را به چالش خواهد کشید

 تمام این احتمالات به شمار سهمیه‌های ایران برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس بستگی دارد و حضور احتمالی پنج نماینده وزنه‌برداری مردان برای ایران سخت به نظر می‌رسد و این به خاطر محرومیت‌هایی است که در گذشته از سوی فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری برای ایران در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha