به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری در نهصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در خرداد ماه سال ۹۵ تصویب شد.
بر اساس این زیرنظام، فضا، تجهیزات و فناوری طراحی و ساخت مدارس در آینده باید طبق مبانی و ضوابط این مصوبه تامین شود؛ بنابراین شاخص ها و استاندارهای فضاهای فیزیکی و تجهیزات مورد نظر مبتنی بر اهداف جدید نظام آموزش و پرورش و مبانی سند تحول بنیادین طراحی شد.
مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره اقدامات صورت گرفته برای تامین فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی توضیح داد: بر اساس شاخص نهایی شده با شورای عالی آموزش و پرورش و گزارش ارائه شده از سوی این سازمان، تاکنون ۵۲ درصد برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس نسبت به سایر زیرنظامهای سند تحول وضعیت بهتری دارد، ادامه داد: طرح تحولی مکانیابی مدارس، طرح تحولی آجر به آجر، مدیریت سبز، تغییر الگوی معماری مدارس، ساختن مجتمعهای آموزشی بزرگ برای اجرای این زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است.
طرح تحولی مکان یابی مدارس
«استقرار سامانه مکانیابی مدارس»، بسته های تحولی سازمان نوسازی مدارس کشور است که به گفته رییس سازمان نوسازی مدارس با توجه به اهمیت اجرای اسناد بالادستی و به ویژه زیرنظام فضا و تجهیزات این طرح به منظور اجرای هرچه بهتر اسناد طراحی شده است.
بسته تحولی مکانیابی مدارس (استقرار سامانه مکانیابی مدارس) به منظور تنظیم رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور صورت گرفت تا در مناطق مختلف کشور بتوان با کمترین هزینه، موجب ایمنی و دسترسی مناسب دانشآموزان و معلمان به مدارس شده و زمینههای شکوفایی استعدادهای تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی را با بهرهگیری از فضاهای مطلوب، آسایش اقلیمی و استاندارهای جهانی فراهم را کند.
استقرار سامانه مکان یابی مدارس کمک می کند تا تعبیه مناسب در جانمایی مجدد مدارس جدید در مکان ها صورت گیرد، به عنوان مثال طرح های آموزشی بسیاری در مناطقی از کشور وجود دارد که ظرفیت دانشآموزی آن خالی است و این امکان وجود دارد که کاربریهای دیگر غیرآموزشی برای آن در نظر گرفت. همچنین مدارس بسیاری در جریان سیل های اخیر آسیب دیدند و به جانمایی مجدد برحسب اطلاعات منطقه ای نیاز دارند.
فاز اول طرح تحولی مکانیابی مدارس در قالب احصای شاخصههای مربوطه انجام و به صورت نشریهای با عنوان «رابطه مکانیابی و بازتخریب فضاهای آموزشی» تدوین شد.
به دنبال تعیین شاخصهای مکان یابی، سامانهای طراحی شد که مشخص میکرد زمینهای مکانیابی شده، مشخصات احداث را دارد یا خیر؛ بنابراین سازمان نوسازی مدارس مبنای عمل این سامانه را مطالعات جمعیت شناسی و سطح جا به جایی جمعیت در ۵۰ سال آینده قرار داد.
بر اساس اعلام سازمان نوسازی مدارس، به منظور تسریع در امور، کار مطالعات جمعیت شناسی در افق ۵۰ ساله و مکان یابی مدارس به استانها تفویض شد تا با همکاری مراکز علمی دانشگاهی و اقتضائات منطقهای این ماموریت مهم انجام شود.
استانهای قم و البرز از جمله استانهایی بودند که به عنوان پایلوت طرح سامانه مکانیابی مدارس را با همکاری دانشگاه خواجه نصیر طوری اجرایی کردند.
طرح تحولی آجر به آجر
یکی از بستههای تحولی سازمان نوسازی مدارس طرح تحول آجر به آجر بود، این طرح ناظر بر گفتمان سازی و مشارکت آحاد مردم در مدرسه سازی است.
در پویشهایی که با عنوان طرح آجر به آجر شکل گرفت، نیکوکاران بالغ بر هشت و نیم میلیارد تومان با کمکهای خود در امر مدرسه سازی مشارکت کردند.
همچنین به این منظور سامانهای به نام مهر مدرسه اجرا شد، در این طرح کمکهای خرد و حتی ناچیز مردم جمع آوری می شود و به عنوان خرید در امر مدرسه سازی مشارکت می کنند.
ماهیت طرح آجر به آجر کاملا تربیتی و فرهنگی است، به عبارتی نوسازی در کنار فعالیتهای عمرانی، رسالت تربیتی خود را هم ایفا می کند.
طرح آجر به آجر با پویش «مهر را با محرم آغاز کنیم» در سال ۹۹ آغاز و پس از پایان محرم، پویش جدیدی با عنوان «من مادرم، بچههای ایران فرزند من» در کشور فراگیر شد. همچنین در ادامه همزمان با ماه مبارک رمضان، پویش ملی «آجرهای مهربانی» اجرایی شد.
خیرین میتوانند با واریز کمکهای مالی خود به امر مدرسهسازی با ورود به سامانه http://ajorbajor.ir و اهدای هزینه حداقل یک آجر (هزار تومان) به نام عزیزان خود در امر مقدس مدرسهسازی مشارکت کنند. سایت آجر به آجر و همچنین سامانه #۲۴* امکان دریافت کمک های مردمی به صورت آنلاین را فراهم کرده تا مشارکت همه مردم در این پویش تسهیل یابد.
رخشانی مهر درباره طرح آجر به آجر نیز اظهار داشت: این طرح به دنبال افزایش مشارکتکننده با عنوان خیر است و هر نفر حتی با هزار تومان هم میتواند در امر مدرسه سازی سهیم شود.
وی افزود: شاخص موفقیت طرح آجر به آجر افزایش تعداد مشارکت کننده است نه هزینهای که از این طرح به دست می آید. همچنین پویش های بعدی ترویج فرهنگ خیرین از حالت جمعآوری اعتبار خارج شد و به این سمت پیش رفت که ترویج فرهنگ خیرپروری صورت گیرد.
رییس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس کشور خاطرنشان کرد: پویش «به رنگ مدرسه» نیز برگزار شد که دانش آموزان بر این اساس نقاشی خود را با موضوع «مدرسه دوست داشتنی من»، روی کاغذ با مداد رنگی، گواش و آبرنگ کشیده و تصویر آن را از طریق گوشی تلفن همراه به سامانه آجر به آجر به نشانی https://ajorbajor.ir ارسال کردند. در این پویش هیچ اعتباری به دست نیامد، فقط به دنبال فرهنگ سازی و علاقه مند کردن دانش آموزان به مدرسه سازی هستیم.
وی پیش از این نیز به ایرنا گفت: در بخش بعدی هم هدف خیرسازی بود که افراد با مبالغ بسیار پایین در امر مدرسه سازی مشارکت کنند. در این راستا با مشارکت بیش از یک میلیون نفر با میانگین کمک هشت هزار تومان، بیش از هشت میلیارد تومان از محل کمکهای خرد جمع آوری شد.
رخشانی مهر یادآور شد: محل مصرف این مبالغ هم پروژههای معرفی شده در سامانه طرح آجر به آجر بود، هر کسی طرح خاصی را در استان مورد نظر خود انتخاب و به میزان دلخواه به ساخت مدرسه مورد نظر کمک میکرد.
وی تاکید کرد: تمامی مبالغ جمعآوری شده در طرح آجر به آجر صرف مدرسه سازی در اقصی نقاط کشور شد.
مدیریت سبز
رییس سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس، از ساخت ۳۲ مدرسه سبز در دست اجرا در کشور خبر داد که با مدیریت مصرف انرژی، آب و مصالح نقش مهمی در توسعه دانش و شکلگیری اخلاق زیست محیطی ایفا میکنند.
در واقع امروزه سازمان ها در نظر دارند با توسعه ساختمان های سبز در شهر و روستاها با مدیریت انرژی، آب، پسماند و مواد و مصالح، آسیب های محیط زیست را به حداقل برسانند.
اصل ۵۰ قانون اساسی کشور، ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه نیز تاکیدات بسیاری در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت سبز داشته است که بر این اساس سازمان نوسازی مدارس به عنوان متولی اصلی مدرسه سازی، دستورالعمل مدیریت سبز مدارس را با نظر متخصصان و کارشناسان تهیه کرد.
بر اساس تعریف کارشناسان، یک ساختمان سبز دارای ساختاری است که طراحی، ساخت، بازسازی، بهره برداری یا استفاده مجدد از آن در یک روش کاملا زیست محیطی یا منابع کارآمد مورد توجه قرار گرفته است.
ساختمان های موسسات آموزشی هم مانند بسیاری از ساختمان ها تاثیرات قابل ملاحظه ای بر محیط دارند. با توجه به آخرین آمار مرکز برنامه ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با داشتن بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه (۵۵۰ هزار کلاس درس) لازم است اصول و دستورالعمل های مرتبط با مباحث مدیریت سبز در مدارس در نظر گرفته شود.
در واقع مدارس سبز با مدل سازی رفتار پایدار، درک دانش آموزان، کادر مدارس و حتی عموم مردم، را نسبت به محیط زیست و مسوولیت های هریک در این محیط افزایش می دهد.
به طور کلی می توان گفت مدارس سبز نه تنها محیط فیزیکی، بلکه محیط اجتماعی و فرهنگی مدرسه و جامعه پیرامونی را ارتقا می دهند.
نظر شما