خاطرات شهید قاسم سلیمانی را می‌توان در سراسر منطقه یافت

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «خاطرات آن مرد» با موضوع شهید قاسم سلیمانی گفت: خاطرات سردار شهید سلیمانی نه‌تنها در سراسر ایران که در منطقه قابل جمع‌آوری و استفاده برای ساخت مستند است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام ساسان فلاح‌فر روز شنبه در نشست خبری مجموعه خاطرات آن مرد گفت: این مستند از بیان مردم ساده روستایی ساخته شده و تلاش کردیم تا در آن واقعیت شهید قاسم سلیمانی را نشان دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره میزان معرفی شخصیت حاج قاسم در این مستند گفت:  خاطرات شهید حاج قاسم سلیمانی را می توان در سراسر منطقه پیدا کرد.

به عنوان مثال زمانی که حاج قاسم در دیرالزور حضور داشت در یک خانه مخروبه نماز خواند و استراحت کرد و دستخطی برای صاحب خانه نوشت که راضی باشید. چون در خانه شما نماز خواندم و فیلم این داستان موجود است.
 

وی درباره ساخت مستند خاطرات آن مرد گفت: این مستند خاطرات بخشی از مردم روستای قنات ملک زادگاه حاج قاسم است؛ مردمی که همه آنها خاطرات شخصی از حاج قاسم داشتند. ما با فرمانده رده یک نظامی مواجهیم که با مردمی در یک روستا با فاصله ۲۰۰ کیلومتری کرمان خاطره شخصی دارد و در سایر نقاط نیز بسیاری افراد با حاج قاسم خاطره دارند. چون حاج قاسم سالی چند بار به روستاهای اطراف نیز سرکشی می کرد و مشکلات مردم را حل می کرد.

فلاح فر افزود: کار این مجموعه مستند از دو ماه پیش آغاز و طی سه هفته تصویربرداری به صورت فشرده انجام شد که البته در تمام بخش ها سختی های بسیاری بود، از پنج صبح تا ۱۱ شب مشغول کار بودیم ولی توانستیم این مجموعه را در ۱۰ قسمت ۲۲ دقیقه ای برای این ایام آماده کنیم. ما از تمام فضای روستا استفاده کردیم تا تصاویر به صورت حرکتی باشد و فیلم  حالت سیال و در حال حرکت باشد به گونه ای که برای بیننده خسته کننده نباشد. 

ویبا اشاره به تجربه مستندسازی خود گفت: تا کنون فیلم های بسیاری در فضای نظامی و در حوزه مقاومت ساخته ام که حاج قاسم در برخی از آنها حضور داشته ولی این مستند از زبان مردم روستایی بیان می شود. در واقع در این مستند کسانی حضور ندارند که بخواهند با سیاست سخن بگویند یا مطلبی را از قبل آماده کرده باشند، ما تلاش کردیم تا هر آنچه حاج قاسم بوده را نشان دهیم.

وی ادامه داد: من تا کنون فیلم های مختلفی ساختم که فیلم اخیرم به نام چشم ایرانی با موضوع زندگی حسن قائدی عکاس جنگ است که وی در مناطقی از عراق و سوریه حضور داشته است. سال‌ها است حرف من مقاومت بوده و دوست دارم در این حوزه کار کنم. 
این مستندساز در پاسخ به سوالی درباره ساخت فیلم های داستانی از زندگی شهید قاسم سلیمانی گفت: در حوزه مستند بسیار جلوتر از داستانی هستیم. افراد محدودی در این زمینه کار می کنند ولی می توان فیلم های داستانی بسیاری از شخصیت حاج قاسم ساخت که نباید او را فرازمینی دید و شاید به دلیل شناختی است که از حاج قاسم دارند.
 

البته می توانیم در حوزه داستانی کار کنیم ولی به دلیل وضعیت سینمای کشور کاری سخت خواهد بود در حالی که در حوزه مستند می توان کارهای بیشتری انجام داد. 

فلاح فر با بیان سوابق آشنایی خود با سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: از سال ۹۲ حاج قاسم را می شناختم. خاطرات شخصی نیز با او دارم و از همان زمان محبتش به دلم افتاد، به مرور زمان که حاج قاسم در میان مردم شناخته شد، این محبت در من بیشتر شد اما نوع دوست داشتن تک تک عوامل این مستند قبل و بعد از سفر به قنات ملک بسیار متفاوت است و محبت ما چندبرابر شد. 

وی با اشاره به برخی ویژگی های اخلاقی شهید سلیمانی که در این مستند به تصویر کشیده شده، اظهار داشت: آقا یدالله که باغبان حاج قاسم بود، تعریف می کرد هر وقت حاج قاسم می خواست به قنات ملک بیاید، سعی می کرد کسی در کرمان متوجه سفر او نشود تا برای او محافظ نگذارند و او بدون تشریفات و محافظ باشد. در واقع کسی مزاحم مردم نباشد و به قدری برای مردم احترام قائل بود که وقتی با مردم روستا صحبت می کردیم، همه آنها حاج قاسم را مثل برادر و پسر خود می دانستند.

مجموعه مستند ده‌قسمتی خاطرات آن مرد از شب گذشته (جمعه) در شبکه یک سیما آغاز شد و هر شب به روی آنتن این شبکه می رود. این مستند از امشب (شنبه‌) از ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند و یکشنبه نیز از ساعت ۱۷:۳۰از شبکه خبر پخش می شود.
ماه گذشته نیز مستند ۳۶۰ درجه محاصره که به روایت فرماندهی شهید قاسم سلیمانی در عملیات نجات مردم آمرلی از چنگال داعش می‌پردازد، به مناسبت فرا رسیدن روزهای دومین سالگرد شهادت حاج قاسم از سوی بنیاد مکتب حاج قاسم رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha