۴ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84589766
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابراز نگرانی روسیه از برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن

مسکو - ایرنا - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای از برگزاری رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه در محدوده آبی جزایر کوریل جنوبی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، زاخارووا در بیانیه خود با اشاره به احضار نماینده سفارت ژاپن در مسکو اعلام کرد: طرف روسی نگرانی خود را از برگزاری رزمایش دریایی آمریکا و ژاپن در محدوده آبهای جزیره هوکایدو که از روز ششم ماه دسامبر آغاز شده است،  اعلام کرد.  

وی افزود: به دیپلمات ژاپنی گوشزد شد که برگزاری رزمایش در نزدیکی مرزهای روسیه و ابعاد و تمرین هایی که در چارچوب رزمایش انجام می گیرد، روسیه را مجبور می کند که آن را چالش و خطری جدی برای امنیت خود در منطقه خاور دور تلقی کند.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفت: طرف روسی به دقت این گونه اقدامات را که در پشت سر آن عدم تمایل توکیو برای انجام اقدامات برای رفع نگرانی امنیتی روسیه ازجمله در مورد استفاده از خاک ژاپن برای اقدامات مشترک مخرب آمریکا و ژاپن قرار دارد، زیرنظر خواهد داشت.  

زاخارووا همچنین گفت که طرف روسی اعتراض شدید خود را به برپایی نمایشگاهی در مورد جزایر کوریل جنوبی در توکیو اعلام کرد که در رابطه با ادعای ارضی غیرقانونی ژاپن در مورد این منطقه روسیه دایر شده است.  

سالهاست که روسیه و ژاپن قادر به انعقاد پیمان صلح در پی نتایج جنگ جهانی دوم نیستند. مشکل اصلی مساله مالکیت جزایر کوریل جنوبی است. توکیو به معاهده شیمودا در مورد تجارت و مرزها اشاره می کند که بین امپراتوری روسیه و ژاپن در فوریه ۱۸۵۵میلادی منعقد شد. بر اساس این سند جزایر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و گروه جزایر هابومای از جزایر کوریل خارج شده و بقیه به عنوان املاک روسیه به رسمیت شناخته شده است.

اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن در سال ۱۹۵۶ اعلامیه مشترکی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو احتمال انتقال هابومای و شیکوتان را پس از انعقاد پیمان صلح بررسی می کرد. با این حال، مذاکرات بعدی به نتیجه ای نرسید.

پیشتر گزارش شد که ارتش روسیه قصد دارد بیش از ۵۰ مرکز نظامی در جزایر خط الراس کوریل بسازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha