بسترسازی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی فارس از سال ۱۴۰۱ 

شیراز-ایرنا-نخستین نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس در دولت سیزدهم شنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰ با دستورکارهایی همچون بسترسازی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی استان از سال ۱۴۰۱ و بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این نشست یادآور شد که برش استانی سند مهندسی فرهنگی ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در حاشیه جلسه شورای اداری استان فارس در سفر استانی هیأت دولت توسط رئیس‌جمهوری رونمایی شد. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: طرح مهندسی فرهنگی استان فارس، طرحی تصویب‌شده است که باید اجرایی شود و با توجه به اینکه افق این طرح، سال ۱۴۰۴ درنظر گرفته شده است امکان اصلاح آن در آینده برای اثربخشی بیشتر وجود دارد. 
آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: باید در گام نخست اجرای این سند، همه مدیران استان فارس از جزئیات مربوط به این طرح مطلع باشند و در این زمینه دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار شود. 

بسترسازی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی فارس از سال ۱۴۰۱ 


وی در ادامه بر پرهیز از موازی کاری در حوزه فرهنگی و لزوم هزینه‌کرد مناسب اعتبارات در چارچوب سیاستگذاری‌های مهندسی فرهنگی تاکید کرد و گفت:‌ اگر بخواهیم در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در چارچوب برش استانی سند مهندسی فرهنگی عمل کنیم، باید مطمئن شویم که دستگاه های دولتی در راستای این سند و نه در مقابل آن، اعتبارات را هزینه کنند. 
امام جمعه شیراز اظهار داشت:‌ لازم است با تحول در حکمرانی، دقتی در این زمینه داشته باشیم و اطمینان پیدا کنیم که اعتباری از سازمان مدیریت و برنامه ریزی برخلاف جهت سیاستگذاری کشور خارج نمی‌شود. 

نیاز به تحول اجتهادی در مدیریت فرهنگی
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مدیریت فرهنگی، نیاز به تحول اجتهادی داریم، گفت:‌ اینکه فردی که مسئول است یا اینکه دنیادیده است، نباید دیگر مطلبی یاد بگیرد، صحیح نیست همچنانکه برخی پیشینیان ما همچون ابوریحان بیرونی نیز تا آخرین لحظه حیات دست از طلب علم و آموختن برنداشتند. 
آیت الله دژکام با تاکید بر ضرورت اطلاع از تجارب بین‌المللی در عرصه مدیریت گفت:  نمی‌خواهیم از غرب و شرق تقلید کنیم و مقلد آنها باشیم و هرچه آنها اجرا می‌کنند را ما نیز اجرا کنیم اما باید در این زمینه مجتهد باشیم یعنی فردی که می‌فهمند دیگران چه می‌گویند و بعد، نظرش را با توجه به اقتضائات فرهنگی خود می‌گوید. 

مدیریت عرصه تربیت نیست
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی استان با روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: باید توجه داشت که مدیریت، عرصه تربیت نیست، افراد امتحان داده را باید در مناصب مدیریتی به کار گرفت و نه اینکه بخواهیم فردی را در عرصه مدیریت، تربیت کنیم؛ ممکن است ظرفیت‌های فردی را در این عرصه تکمیل کنیم اما این فرد، باید درونمایه و توانمندی مدیریتی را داشته باشد، نه اینکه فردی را وارد عرصه‌ای کنیم که توانمندی آن را ندارند. 
آیت الله دژکام با تاکید بر لزوم اطمینان از تدین، تعهد و تخصص گزینه‌های تصدی مدیریت گفت: از زوایای پنهان افراد اطلاع نداریم اما باید بر اساس شناخت از افراد، در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.
 

جلسات شورای فرهنگ عمومی، هر ماه یک جلسه

استاندار فارس نیز با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در دولت سیزدهم گفت که منتظر برخی تغییرات مدیریتی در استان بودیم تا نخستین جلسه را برگزار کنیم و تا پایان سال،‌نیاز است این شورا سه جلسه برای بررسی عملیاتی کردن سند مهندسی فرهنگی استان تشکیل دهد و در این زمینه، لازم است کمیته‌ای چگونگی اجرایی کردن این سند در قالب اداری را تبیین کنند. 

محمد هادی ایمانیه با بیان اینکه دبیر شورای فرهنگ عمومی استان باید برنامه سالانه جلسات را از هم اکنون اعلام کند، افزود: این اقدام سبب می‌شود مدیران بتوانند برنامه خود را بر اساس زمان برگزاری جلسات این شورا مشخص کنند و با این حرکت جایگاه فرهنگی استان فارس را نشان دهند.

بسترسازی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی فارس از سال ۱۴۰۱ 


استاندار فارس خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان فارس باید میزان اجرایی شدن مصوبات این شورا را رصد کند و در آغاز هر جلسه، بدون تعارف گزارشی از آن را ارائه کند، معتقد هستیم که مصوبات این شورا برای تصویب نیست، بلکه برای اجرا است. 
نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به طرح پیشنهاد آموزش مدیران در زمینه ابعاد برش استانی سند مهندسی فرهنگی ویژه فارس در این جلسه گفت: اگر مدیران بدانند که شرکت در این دوره‌های آموزشی به آنها در مدیریت کمک می‌کند حتما در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، همه باید با دل بیایند تا با دل آن را اجرایی کنند. 

روند اجرای سند مهندسی فرهنگی قابل رصد شود
استاندار فارس با بیان این که اجرای مناسب برش استانی سند مهندسی فرهنگی جز با کمی شدن و قابل رصد شدن متصور نیست، به برخی تجارب ناشی از اجرای نامطلوب برخی قوانین در کشور اشاره کرد و گفت:  اگر به جای به عنوان مثال، یکصد کار، ۱۰ کار قابل رصد و پیگیری انجام شود بهتر است و از این رو، نیاز است سهم هر دستگاه و سازمان در تحقق سند مهندسی فرهنگی در سال‌های پیش رو تعیین و در عین حال،‌به فراخور نیاز،‌از ظرفیت خیرین هم استفاده شود. 
ایمانیه تاکید کرد:‌ اجرایی شدن این سند، به یک مدیر مالی نیاز دارد تا ضمن جلوگیری از اعمال سلیقه‌ها، هزینه‌کردها و تخصیص‌ها را کنترل کند. 
پیشنهادهایی برای جلسات آتی شورای فرهنگ عمومی
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهادهایی را به عنوان دستور کار جلسات آتی شورای فرهنگ عمومی استان ارائه کرد. 
ایمانیه پیشنهاد داد که تهیه ‌پیوست فرهنگی و عدالت برای همه پروژه‌های استان در جلسات آتی این شورا بررسی و جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) در شیراز در سطح سندی در تراز سند مهندسی فرهنگی تبیین شود. 
توجه به ریشه‌های تربیت فرهنگی جامعه اعم از دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاه‌ها، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بحث مهدویت و ابعاد مختلف آن و همچنین ترویج فرهنگ اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر و توجه به قرآن کریم و تفسیر آن از دیگر دستورکارهای پیشنهادی استاندار فارس برای جلسات آتی شورای فرهنگ عمومی استان بود. 
استان فارس پیشرو است
حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و دبیر شورای فرهنگ عمومی این استان نیز در این نشست با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری در نخستین دیدار با دولتمردان سیزدهم در زمینه لزوم تحول انقلابی ساختارهای فرهنگی گفت:  استان فارس با تصویب برش استانی سند مهندسی فرهنگی در این زمینه در کشور پیشرو است. 

بسترسازی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی فارس از سال ۱۴۰۱ 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار داشت:‌ در یکی از جلسات اخیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز تاکید شد که تجربه استان فارس در این عرصه الگویی برای دیگر استان‌ها خواهد بود و در حوزه بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگ نیز می‌طلبد مدیران دستگاه‌های اجرایی استان الگویی با قابلیت تعمیم به کل کشور ارائه کنند. 
قانعی همچنین گفت:‌ برش استانی سند مهندسی فرهنگی استان فارس هم اینک در حال طی مراحل نهایی چاپ است.

در این جلسه، رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس و تنی چند از اعضای حقوقی و حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان به طرح دیدگاه‌های خود برای تحقق سند مهندسی فرهنگی پرداختند.
در این میان، پیشنهاد سیده معصومه دستغیب عضو این شورا در زمینه هدایت بخشی از پایان‌نامه‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به مسائل حوزه فرهنگی و در راستای سند مهندسی فرهنگی با استقبال محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز همراه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha