ارسلان شکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از جمله این مسیرها می توان به کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، کریدور تازه تاسیس ایران – آذربایجان – گرجستان – دریای سیاه، گذرگاه شارجه – استانبول و مسیر استراتژیک استانبول – تهران – اسلام آباد موسوم به ITI اشاره کرد.
وی اضافه کرد: البته آذربایجان غربی در مسیر اصلی جاده ابریشم قرار داشته که البته تلاش هایی برای تغییر این مسیر و همچنین کاهش توجه به این جاده مهم و قدیمی صورت می گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای استفاده حداکثری از این ظرفیت گذرگاهی برای توسعه استان، اقدامات مستمری در راستای بهبود وضعیت راه ها و توسعه محورهای ارتباطی صورت می گیرد.
شکری گفت: البته استفاده بسیار خوبی نیز از این گذرگاه ها انجام می شود به طوری که بیش از ۶۴ درصد واردات زمینی جاده ای کشور و ۲۶ درصد صادرات زمینی جاده ای کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد.
وی افزود: همچنین در حال حاضر ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ترانزیت از گذرگاه های مرزی آذربایجان غربی صورت می گیرد.
وی از وجود ۱۲ هزار و ۶۶۱ کیلومتر راه در آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: از این میزان، حدود ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه، افزون بر ۵۵۰ کیلومتر راه اصلی و بیش از هشت هزار کیلومتر راه روستایی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: از این میزان راه روستایی، چهارهزار و ۳۰۰ کیلومتر آسفالت شده و سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر باقی است.
شکری بیان کرد: سن ناوگان باری آذربایجان غربی آذربایجان غربی حدود ۱۶ سال بوده که سه سال کمتر از متوسط کشوری و ناوگان اتوبوسی نیز ۱۱.۹۱ سال و نیم سال جوان تر از متوسط کشوری است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از استان های مرزی کشور بوده و علاوه بر ۹۶۷ کیلومتر مرز، ۹ گمرک، پنج پایانه مرزی و ۶ بازارچه مرزی دارد.
نظر شما