عواید ناشی از وقف ۱۳ زندانی خراسان رضوی را از بند آزاد کرد

مشهد- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: به برکت وقف و عواید حاصل از آن ۱۳ زندانی جرایم غیرعمد و محکومان مالی استان، از بند آزاد شده و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

حجت الاسلام محمد احمدزاده روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام از محل عواید موقوفه "حاج ملامحمد" در مشهد و همکاری ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی انجام گرفت.

وی بیان کرد: برای آزادی این زندانیان سه میلیارد ریال از محل عوائد موقوفه ملامحمد پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، موقوفه فرامرزخان، مشهور به ملامحمد از موقوفات قدیمی مشهد است که وقف اراضی این موقوفه در جریان وقوع اتفاقاتی برای واقف صورت گرفته و اکنون پس از ۱۳۰ سال یاد و نام واقف را زنده نگه داشته است. این موقوفه یکی از بزرگترین موقوفات غیرمتصرفی در خراسان است که حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شمالی و جنوبی حاشیه جاده قدیم (بلوار توس) و جاده جدید (بلوارآزادی- بزرگراه خاتم) را شامل می‌شود.

‌مرحوم حاج فرامرزخان سرتیپ سبزواری اهل روستای "باغان" سبزوار، یکی از صاحب‌منصبان و امرای لشکری دوره ناصری بود و از ایشان آثار خیریه‌ای به جا مانده که از آن جمله می‌توان به رباط حاج‌فرامرزخان در سبزوار، در غرب میدان کارگر این شهر اشاره کرد که این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که به استناد وقف‌نامه موجود در سال ۱۲۹۱ هجری قمری از سوی حاج فرامرزخان سبزواری برای استفاده زائران حضرت رضا (ع) در کنار شاهراه خراسان ساخته شده و هم‌اکنون قسمتی از این مکان به عنوان موزه مردم‌شناسی سبزوار تغییر کاربری یافته است.

از اقدامات دیگر این واقف نیک‌اندیش، تعمیر رواق دارالسیاده حرم مطهر رضوی است که مقبره‌اش نیز در همان رواق و حجره اول سمت راست متصل به مسجد گوهرشاد قرار دارد. اما موقوفه اراضی ابراهیم‌آباد یا همان موقوفه حاج ملامحمد یکی دیگر از موقوفاتی است که وی در ۲۳ صفر ۱۳۰۲ قمری مطابق با ۲۲ آذرماه ۱۲۶۳ شمسی وقف کرده است. 

حدود ۲۵ هزار موقوفه منفعتی و انتفاعی و ۳۰۴ بقعه متبرکه امامزادگان در خراسان رضوی وجود دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha