استان فارس در سه سال اخیر با ۲۰۰۰ رخداد طبیعی روبه‌رو شده است

شیراز-ایرنا-مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس گفت:در سه سال اخیر حدود ۲۰۰۰ رخداد طبیعی داشتیم و نزدیک به ۱۰۰ اخطاریه و اطلاعیه به منظور آماده باش دستگاه‌های اجرایی فرستادیم.

رحیم آزادی یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی، اظهار کرد:در چند سال اخیر از سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد رخدادهای طبیعی متعددی از جمله سیل، زلزله، فرونشست زمین، آتش سوزی، رانش زمین، هجوم ملخ، صاعقه و خشکسالی در کشور و به ویژه در استان فارس بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ادامه داد: سیل، زلزله و آتش سوزی یشترین خسارات را به ما وارد کرده است و ما در زمینه مراحل چهارگاه مدیریت بحران از جمله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی باید برنامه‌ریزی های مدون و منسجم در استان داشته باشیم. 

آزادی ادامه داد: پنجم دی ماه در تقویم رسمی کشور، سالروز زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامیده شده که هدف از آن جلب نظر و توجه عمومی به عواقب ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی، شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است.

وی بیان داشت: افزون بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه اهمیت کسب آمادگی در رویارویی با پدیده‌های خطرساز و کاستن از پیامدهای منفی آنها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.  بر این اساس و با پیروی از سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه تعیین برنامه‌های عملی برای افزایش تاب‌آوری جامعه و کاهش تلفات جانی و خسارات اقتصادی ناشی از وقوع حوادث طبیعی از اهم موارد است.

آزادی عنوان کرد: هم‌اکنون به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله برنامه هایی در استان در حال انجام است. اجرای مانور، برگزاری دوره های آموزشی، همایش، کنفرانس خبری،تبلیغات شهری در تمام شهرستان‌ها، برنامه های زنده تلویزیونی و رادیویی و مسابقات از مهمترین برنامه‌های ما به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: در استان به منظور مدیریت بحران قبل، بعد و پس از بحران از ستاد مدیریت بحران با ریاست استاندار فارس  بهره می‌بریم و در شهرستان ها هم مدیریت این ستاد بر عهده فرمانداران است و برنامه‌های ما با توجه به حوادث و بلایای طبیعی زیر نظر رئیس ستاد، برنامه‌ریزی، پیگیری و دنبال می شود.

آزادی گفت:برای پیشگیری از پیامدهای حوادثی مانند سیل و زلزله لازم است که برنامه های مدنظر ما به صورت جدی دنبال شود و دستگاه‌های اجرایی و مردم برای کاهش خسارات باید با هم همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: مکان یابی با توجه به گسل‌ها و انتخاب بهترین مکان برای احداث شهر، روستا، کارخانه ها و اجرای طرح و پروژه‌ها و سپس اجرای بهترین مقام سازی در استان باید در اولویت قرار بگیرد. همچنین اجرای مانور و آموزش در بین مردم و مسئولین یکی از بهترین روش‌ها برای آمادگی در مقابل بحران است.

وی گفت: پیگیری‌های لازم برای بیمه شدن تجهیزات و امکانات دستگاه‌های اجرایی و دارایی‌ها و سرمایه‌های مردم در زمان رخدادهای طبیعی و خسارات ناشی از این حوادث در حال انجام است.

مدیرکل میدریت بحران فارس بیان کرد: در سال ۹۸، حدود ۲۲۲ زلزله، در سال ۹۹، ۱۵۱ و در سال ۱۴۰۰ ۵۳ زلزله بیش از ۳ ریشتر داشتیم. استان فارس چهار گسل خطرناک از جمله گسل کازرون، سروستان، گسل خان زنیان تا فیروزآباد، گسل‌های سروستان و سبزپوشان شیراز دارد.

او ادامه داد:در حال حاضر تمام روستاهایی که در معرض خطر هستند و همچنین راه‌ها و نقاط آسیب‌پذیر در استان فارس شناسایی و شهرستانهای فارس از نظر میزان خطر درجه‌بندی شده است. بر همین اساس شهرستان‌های رستم،ممسنی، کازرون، فراشبند، شیراز، فیروزآباد، قیروکارزین، لارستان، زرین‌دشت، لامرد،داراب، کوار، گراش، خنج، اوز از شهرستان‌ها با خطر بسیار بالا محسوب می‌شوند و شهرستان های جهرم، سپیدان، ارسنجان، نی‌ریز، سروستان، استهبان، مرودشت، بختگان و فسا جزو مناطق با درجه خطر بالا و شهرستان‌های خرم‌بید، اقلید، بوانات‌ و پاسارگاد از شهرستان ها با درجه خطر متوسط هستند.

وی اضافه کرد: نگرانی‌های ما برای وقوع حوادث طبیعی به ویژه زلزله در شمال استان کمتر است و در غرب، جنوب و بخشی از مرکز استان این نگرانی بیشتر است و همه مکلف هستند که اقدامات پیشگیرانه و آمادگی لازم را برای زلزله داشته باشند.

آزادی گفت: سه یا چهار روز پیش از بارندگی، مکاتباتی با دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران انجام می‌شود و هر ساله قبل از شروع فصل بارش دستورالعملی در چهل بخش تنظیم و وظایف دستگاه‌ها را در این دستورالعمل مشخص می‌کنیم و در زمان بارندگی اطلاع رسانی لازم به همه متولیان امر از جمله شهرداری‌ها، کشاورزان، امور عشایر و عموم مردم انجام می‌شود.

پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌است. پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نامگذاری این روز به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله فرصتی را فراهم کرد تا هر ساله با برگزاری برنامه ها و فعالیت های آموزشی و ترویجی متنوع در این روز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره چند ده هزار قربانی این فاجعه تلخ، زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور مهیا شود.

استاندار فارس به مناسبت این روز در پیامی اظهار امیدواری کرد سیاستگذاری صحیح، برنامه ریزی اصولی و تعهد همگانی موجب دست یابی به سطح قابل قبولی از ایمنی در برابر حوادث وبلایای طبیعی شود.
ینا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، در پیام محمد هادی ایمانیه به مناسبت فرارسیدن روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی آمده است: حوادث و بلایای طبیعی همواره زیان های جبران ناپذیری برای جوامع انسانی داشته است. به همین دلیل، ایمنی و آماده باش در برابر مخاطرات چنین حوادثی به گونه ای موثر و مفید اثرات منفی آن را کاهش می دهد.
وی ادامه داد:  پنجم دی ماه مصادف با واقعه غمبار و تاسف بار زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گرفته است تا میزان اهمیت مخاطرات چنین حوادثی بر آحاد افراد جامعه روشن تر و نقش و اهمیت پیشگیری از بروز یا مقابله با زیان های آن بیش از پیش نشان داده شود. در همین زمینه اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه به منظور کاهش خسارات ناشی از آن و توسعه فرهنگ ایمنی در جامعه یکی از ضروریات است و شایسته است با تجمیع همه ظرفیت های فرهنگی، علمی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به ایجاد آمادگی در رویارویی با پدیده‌های مخاطره آمیز، از نتایج خسارت بار و گاه جبران ناپذیر این حوادث بکاهیم.
استاندار فارس نوشت: ارتقای دانش عمومی از یک سو و نظارت دقیق مدیریت ها بر اجرای قوانین شناسایی و پیشگیری عوامل خطرساز، به میزان قابل توجهی در کاهش اثرات بلایای طبیعی مؤثر خواهد بود.اینجانب با گرامیداشت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی ضمن قدردانی و تشکر از زحمات مسئولین و دست اندرکاران زحمت کش، امیدوارم با سیاستگذاری صحیح، برنامه ریزی اصولی و تعهد همگانی، به سطح قابل قبولی از ایمنی در برابر حوادث وبلایای طبیعی دست یابیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha