۶۰ درصد ساخت و سازهای همدان با نظارت نظام فنی مهندسی است

همدان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: بیش از ۶۰ درصد ساخت و سازها در مناطق شهری و روستایی این استان با نظارت نظام فنی مهندسی صورت گرفته است.

«علیمردان طالبی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برخی از سازمان ها در زمینه بررسی ایمنی سازها و ساخت و سازها تکالیفی بر عهده دارند که در مناطق شهری بررسی وضعیت ساختمان های مخاطره آمیز و بناهایی که پتانسیل خطر دارند بر عهده شهرداری ها و در روستاها بر عهده دهیاری ها است.

وی اضافه کرد: ساختمان های قدیمی بر اساس استانداردهای تعیین شده در گذشته احداث شده اما بناهای جدید باید بر مبنای آیین نامه ۲۸۰۰ ساخته شود که نظارت بر طراحی و اجرای این کار بر عهده سازمان نظام مهندسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان ادامه داد: مطالعه پهنه بندی زلزله در استان همدان بر اساس خطر پذیری مناطق انجام شده و طبق این مطالعه میزان بروز زلزله در مناطق جنوبی استان از جمله نهاوند و بخشی از ملایر و در نقاط شمالی شامل رزن و درگزین بیشتر از نقطه مرکزی همدان است.

طالبی افزود: بنابراین مقاوم سازی ساختمان ها در دستور کار بوده و طبق قانون نظام مهندسی، شهرداری ها تنها در صورت تایید مهندسان طراح و ناظر نظام مهندسی مجاز به ارائه پایان کار به مالک ساختمان هستند و در مناطق روستایی نیز نظام فنی روستا و دهیاری ها ایمنی ساختمان ها را کنترل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور آمادگی در برابر زلزله سالانه چندین مانور از سوی دستگاه های اجرایی و خدماتی برگزار می شود همچنین در زمینه آموزش همگانی صدا و سیما و جمعیت هلال احمر این تکلیف را عهده دار هستند.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: حدود ۲۰ سال است که در مدارس تمرین آمادگی در برابر زلزله برگزار می شود و در ۱۱ سال گذشته همدان در اجرای مانور جزو استان های برتر بوده است.

طالبی از شهروندان خواست با توجه به گستردگی شبکه های اجتماعی نسبت به خودآموزی و یادگیری مسائل امدادی با بهره گیری از فیلم ها و مطالب بارگیری شده در این شبکه ها و خود امدادی و کمک رسانی در حوادث اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ۴۳ مخاطره طبیعی در جهان تاکنون رخ داده که از این تعداد ۳۴ مورد در کشورمان و ۲۴ مخاطره در استان همدان به وقوع پیوسته است که مهمترین مخاطرات طبیعی همدان شامل خشکسالی، برف و کولاک، یخبندان، فروچاله، فرونشست زمین، سیل، زلزله و رانش زمین بوده است.

به گزارش ایرنا، پنجم دی ماه، سالروز زلزله غم انگیز بم به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات آن نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha