خانواده پاریزی از فعالیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنند

تهران-ایرنا- فرزند مرحوم محمد ابراهیم باستانی پاریزی، گفت: کارهای فرهنگی همواره نیاز به پشتیبانی دارد و خانواده باستانی پاریزی همواره حامی معنوی این رویداد هستند.

به گزارش ایرنا، دومین دوره جایزه آینه‌دار دوران همزمان با سالروز تولد محمدابراهیم باستانی پاریزی با رونمایی از پوستر این رویداد در باغ نگارستان برگزار شد.

در این مراسم محمد جواد جامه بزرگی، رییس اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران، اظهار داشت: زنده یاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی انسان بسیار بزرگی بود و حق بزرگی بر گردن دانشگاه تهران دارد؛ اگر همت و خدمات او، مرحوم روح الامینی و حسن حبیبی نبود، امروز مجموعه باغ نگارستان وجود نداشت و به پارکینگ تبدیل شده بود.

خانواده پاریزی حامی اقدامات فرهنگی

همچنین حمید باستانی پاریزی، پسر مرحوم باستانی پاریزی به نمایندگی از خانواده گفت: جایزه آینه دار به همت عباس دعایی، یکی از اتفاقات خوبی است که در سال های اخیر رقم خورد و آثار بزرگان ادب را به زبان هنر بازتاب می دهد.

وی با بیان این مطلب که کارهای فرهنگی همواره نیاز به پشتیبانی دارد، تاکید کرد: خانواده باستانی پاریزی همواره حامی معنوی این رویداد هستند.

باستانی پاریزی ادامه داد: در دورانی زندگی می کنیم که جوان ها با کتاب سر و کار کمی دارند و برگزاری رویدادهایی از این دست کمک می کند به مطالعه و خواندن کتاب علاقه مند شوند. قدر بزرگان را بدانیم تا شاهد بالندگی فرهنگ و هنر و انتقال تجربیات بزرگان به نسل های بعد باشیم.

باستانی خاطرنشان کرد: در هفت سالی که از درگذشت پدرم می گذرد، ۴۶ عنوان از کتاب های او تجدید چاپ شد و با اینکه تیراژ کتاب ها دیگر مثل گذشته نیست اما این موضوع جای شادمانی دارد.

باستانی پاریزی خوش سخن بود

در ادمه این مراسم، حجت الاسلام سید محمود دعایی، مدیر روزنامه اطلاعات بیان کرد: باستانی پاریزی بسیار خوش سخن و طناز و از جمله افرادی بود که انسان فرهیخته و آزاده ای به شمار می آمد. حتی یک بار برای اینکه او راضی شود در مراسمی که فرد سیاسی حضور داشت، سخنرانی کند، یک هواپیمای رفت و برگشت برای او بدون هیچ سرنشین دیگری چارتر کردند اما او باز هم نپذیرفت.

خانواده پاریزی از فعالیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنند

دعایی به قدرشناسی زنده یاد باستانی اشاره کرد و گفت: باستانی پاریزی با هر حرف و رفتارش به ما درس می داد و با وصیت برای دفن در کنار همسرش به ما یادآور شد که همسر و خانواده چقدر اهمیت دارند.

ساخت قطعه ای به یاد استاد پاریزی

در بخش دیگری از این مراسم، برنامه فیلم شعر خوانی افشین یداللهی درباره باستانی پاریزی و در ادامه نیز اجرای شهرام ناظری به همراه گروه ارکستر پخش شد.

شهرام ناظری هنگام اجرای این قطعه، گفت: مایه مباهات ملت ماست که قطعه ای به یاد استاد باستانی پاریزی ساخته شد؛ قطعه ای که توسط افشین یداللهی سروده شد و آرزوی او بود که این قطعه توسط من اجرا شود.

به گفته ناظری، هر بیت این شعر بخشی از دریای تفکر این استاد بزرگ را تصویر می کند.

در فیلم کوتاه دیگری، محمدرضا شفیعی کدکنی، در سخنانی عنوان کرد هر کاری که برای استاد باستانی انجام شود، کم است.

برگزاری نمایشگاه آثار برگزیدگان جایزه آینه دار

همچنین عباس دعایی، مدیر جایزه آینه دار درباره این مراسم، تاکید کرد: باعث افتخار من است که فرصتی برایم فراهم شد تا بانی ارج نهادن به خدمات باستانی پاریزی و طاهره صفارزاده باشم. روح این دو استاد آن قدر بزرگ است که کارها به خوبی پیش می رود و خوشحالم در این راه خانواده استاد باستانی پاریزی همراه ما هستند.

خانواده پاریزی از فعالیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنند

وی ادامه داد: به طور هم زمان، نمایشگاه آثار برگزیدگان دومین جایزه آینه دار دوران شامل آثار ۳۳ هنرمند در فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود؛ کارها بر اساس شخصیت و آثار طاهره صفارزاده و باستانی پاریزی خلق شده‌اند که موضوعات دومین دوره جایزه بودند.

به گفته دبیر این جایزه، او توضیح داد: با توجه به نظر هیأت داوران و طی شدن مراحل مختلف، از میان آثار ۱۱۰ هنرمند، کارهای این ۳۳ هنرمند که همخوانی بیشتری با موضوع داشتند منتخب شد.

دعایی گفت: نمایشگاه برگزیدگان این جایزه تا روز خواجوی کرمانی ( ۱۷ دی ماه ) ادامه خواهد داشت و برنامه با اختتامیه ۲۰دی ماه در تالار وحدت با همراهی مراکز همراه استان کرمان به یاد خواجوی کرمانی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، محمدابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه، استاد دانشگاه تهران و از درویشان گنابادی بود که سال ۱۳۹۳ درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha