شب‌های گرم بی‌سرپناهی

۶ دی ۱۴۰۰، ۷:۳۱
کد خبر: 84591232
محمدرسول ابراهیمی
شب‌های گرم بی‌سرپناهی

بیرجند - ایرنا - سردی زمستان و بی‌سرپناهی دردی است که بخشی از آن با همت شهرداری بیرجند درمان شده است و با فعالیت شبانه‌روزی مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی، افراد بی‌خانمان شب‌هایی گرم را سپری می‌کنند.

شب‌هایی که تاکنون در مکان‌های مختلف شهر و دالان کوچه‌های تنگ و سرد می‌گذشت تا آفتاب صبح و روزی دیگر فرا برسد و بر بدن‌های یخ‌زده جانی دوباره ببخشد.

افراد آسیب‌دیده که خطاهای دیگران هم در وضعیت کنونی آنها تاثیرگذار است و امروز حقی بر گردن ما دارند که اگر ادا نشود، باید روزی پاسخگو باشیم. کسانی که می‌توانستند افراد موفق و مفید برای جامعه باشند، به دلایل متعدد که جای پرداختن به آنها در این نوشتار نیست، راهشان از جامعه جدا شد و آسیب آغوش کشید تا از خانه به خیابان کشیده شوند.

افرادی که این شب‌ها به مرکز فوریت‌های اجتماعی در بوستان آزادی بیرجند می‌آیند شاید صورت ژولیده، موی بلند و بدنی چرک‌آلود داشته باشند اما همان آشناهای دیروز و امروز محله‌های شهر ما هستند؛ محله‌هایی که درد همسایه را می‌دانستند و کمک یار هم بودند اما امروز کمتر این گونه جاهایی را می‌توان پیدا کرد.

مجتمع‌ فوریت‌های خدمات اجتماعی نیاز موکد جامعه امروزی است که در شهر بیرجند با همت شهرداری از سال گذشته راه‌اندازی و امسال به دستور شهردار شبانه‌روزی شد؛ اقدامی تحسین‌برانگیز که باید رویکرد توانمندسازی در قالب مددکاری اجتماعی داشته باشد.

با این رویکرد ضمن ارائه خدمات اسکان که در جای خود بسیار مهم و ارزشمند است، افراد بی‌سرپناه و آسیب‌پذیر بازتوانی و باز اجتماعی می‌شوند و از بازگشت آنان به چرخه آسیب و جرم جلوگیری خواهد شد.

متاسفانه بسیاری از بی‌سرپناهان شهر معتاد به مواد مخدر هستند که شاید علت اصلی این روزگارشان باشد و می‌طلبد همه دستگاه‌های متولی دست در دست هم دهند با بهره‌گیری از این فرصت و روش‌های علمی، معضل اعتیاد در درجه اول از این افراد برچیده شود.

تحقق این هدف با پاسکاری وظایف به دلیل مخارج محوله امکانپذیر نیست و سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند در توانمندسازی این افراد مشارکت کنند.

به نظر می‌رسد اداراتی مانند آموزش فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی باید وارد صحنه شوند تا خدمات چنین مراکز با بازتوانی جامعه هدف گره بخورد و تکمیل شود.

مطمئنا ترک اعتیاد هم چاره نهایی نیست بلکه حمایت‌های بعد از آن مهمتر است تا بتوان فصل دیگری از زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را برای این افراد رقم زد و این تجربه در بسیاری از استان‌ها و کشورهایی که به آن باور داشته‌اند، نتایج مثبت داشته است.

مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند می‌تواند سرپناهی گرم در فصل سرد برای افراد بی‌خانمان باشد تا از آسیب‌های بیشتر در شهر پیشگیری شود اما باید بخش‌های مختلف ورود پیدا کنند و در ارکان مختلف برای کاهش و رفع آسیب‌هایی همچون کودک کار و زباله‌گردی که زیبنده چهره شهر ما نیست، چاره اساسی بیندیشند.

آسیب‌هایی که اگر امروز برای درمان آنها اقدام موثر نشود، فردا دیر است زیرا زمینه‌ساز آسیب‌های دیگر می‌شوند و هزینه‌های مادی و معنوی را برای مردم و مسوولان بیشتر می‌کند.

خبرنگار ایرنا در بیرجند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha