۵ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۰۷
کد خبرنگار: 3100
کد خبر: 84591401
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

  قطار باری اکو پس از ۱۰ سال دوباره راه‌اندازی شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: بخش نخست قطار باری اکو (اسلام آباد_ تهران_ استانبول) شامل هشت واگن ۲ محوره با ۱۵۰ تن سنگ نمک صورتی، ظهر امروز از طریق مرز ریلی میرجاوه پس از ۱۰ سال وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش ایرنا حسین معصومی روز یکشنبه در آیین راه‌اندازی مجدد قطار اکو که با حضور کنسول پاکستان در زاهدان در ایستگاه مرزی میل ۷۲ برگزار شد با اشاره به اینکه قطار باری اکو با پیگیری‌های مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال مجدد راه‌اندازی شده، اظهارداشت: آخرین رام قطار باری اکو در آگوست سال ۲۰۰۹ (شهریور سال ۱۳۸۸ش) از مبدا استانبول ترکیه از طریق راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مقصد اسلام آباد پاکستان اعزام شد.

وی بیان کرد: در مراسم افتتاحیه این قطار در پاکستان وزیر امور خارجه این کشور تاکید زیادی به نقش بسیار مهم این کریدور ریلی در فعالیت اقتصادی منطقه داشته و ابراز امیدواری کرده که با توجه به همکاری های موجود میان ۲ کشور قطار مسافری نیز در این مسیر راه‌اندازی شود.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: ایده راه‌اندازی قطار کانتینری اسلام آباد _ تهران_ استانبول، نخستین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و در آوریل ۲۰۰۸ در دستور کار هفتمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو در آنکارا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی قطار کانتینری اکو با هدف توسعه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه و فرامنطقه با اتصال ریلی میان ایران و پاکستان و نیز ارتباط با اروپا از طریق ترکیه انجام شد.
معصومی با اشاره به اینکه راه‌اندازی منظم قطار اکو می تواند حجم تجارت و ترانزیت را میان سه کشور و حتی میان اروپا و آسیا افزایش دهد، افزود: راه‌اندازی پروژه قطار کانتینری اکو دارای مزایای اجتماعی از قبیل ایجاد اشتغال، افزایش حجم حمل کالا و خدمات تجاری برای کشورهای واقع در مسیر بوده به طوری که کمک‌های انسان‌دوستانه شامل ۴۷۵ کانتینر و افزون بر پنج هزار تن کمک‌های فوری سازمان ملل در قالب ۱۶ رام قطار به سیل‌زدگان پاکستان از طریق این کریدور از ترکیه به پاکستان حمل شده است.

وی تاکید کرد: زمان حرکت این کریدور ریلی، کمتر از نصف زمان جابه‌جایی کالا در مسیر دریایی برآورد شده و در ابتدا ۱۵ روز پیش‌بینی شده بود که می‌تواند تا ۱۱ روز کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: طول این مسیر ریلی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزار و ۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، ۲ هزار و ۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و یکهزار و ۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha