افزون بر ۴۲ هزار تُن کالا از خراسان شمالی صادر شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل گمرک خراسان شمالی گفت: ۴۲ هزار و ۵۷۳ تُن کالا در نیمه نخست سالجاری از استان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد کاهش دارد.

جواد جعفری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارزش صادرات محصولات در این بازه زمانی نیز ۳۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۵۱ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش دارد.

به گفته وی، ۱۲ هزار و ۵۷ تُن کالا به ارزش ۳۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۱۵۰ دلار در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به خارج از کشور صادر شده بود.

جعفری کرونا و نوسانات نرخ ارز را عامل کاهش صادرات در خراسان شمالی دانست و افزود: در هر اقتصادی نوسانات نرخ ارز به علت اثرگذاری بر سایر متغیرهای اقتصادی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تجارت خارجی است و بازار ارز ایران طی سال‌ها و در سال ۹۹ تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون کاهش ذخایرارزی و پاندمی کرونا با یک شوک پیش بینی نشده مواجه شد.

وی عنوان کرد: کود، اوره، ازت، مقاطع فولادی، پودر کریستال ملامین ، ورقه های اسفنجی، محصولات پلاستیکی،رب گوجه فرنگی ، بلوک بتنی ، اسید سیتریک خوراکی ، هیدروکسید سدیم ، زعفران،  محصولات کشاورزی(خربزه،گل کلم،کلم پیچ،کرفس) از عمده کالاهای صادراتی خراسان شمالی به خارج از کشور است.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی کشورهای افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا، عراق و اتریش را از جمله مقاصد صادراتی دانست و گفت: بیشترین مراودات اقتصادی خراسان شمالی در این بازه زمانی با افغانستان بوده است.

واردات حدود ۲۰ هزار تُن کالا به خراسان شمالی

مدیرکل گمرک خراسان شمالی در ادامه گفت: ۱۹ هزار و ۹۱ تُن کالا به ارزش ۳۹ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۶۹۷ دلار در ۹ ماهه سالجاری به این استان وارد شد.

وی افزود: این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۹ درصد و از نظر وزن ۱۷۵ درصد افزایش داشته است.

جعفری افزایش واردات کالا به خراسان شمالی را امری مثبت دانست و گفت: بیشتر واردات استان مواد اولیه فولاد و آلومینای جاجرم را تشکیل می دهد و این افزایش واردات موجب رکوردشکنی این واحدهای صنعتی بزرگ در استان شده و چرخ این کارخانه ها امسال به صورت شبانه روزی چرخیده است.

وی؛ عمده کالاهای وارداتی به گمرک خراسان شمالی را ماشین آلات قالب گیری و خط تولید، نیکل، پودر آلومینا، برنج، شمارشگر کنتور، فیلتر المنت، کنتور گاز، الکترود زغالی، شکر خام، پمپ هیدرولیک، کولر گازی د ودستگاه رنگ سنج ذکر کرد که از کشورهای چین، ترکیه، پاکستان، هند، عمان وآلمان وارد استان شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

پیشتر مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی اعلام کرده بود که این استان بعد از سیستان و بلوچستان کمترین سطح رفاه در بین استان های کشور داراست.

وی همچنین نرخ کلی تورم در کشور را ۴۵.۸ درصد عنوان کرد و خراسان شمالی در این شاخص با نرخ ۴۹ درصد در جایگاه سوم بالاترین نرخ تورم بعد از ایلام و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha