فعال فرهنگی افغانستانی: شهید سلیمانی الهام‌بخش مبارزان منطقه بود

تهران-ایرنا- فعال فرهنگی، رسانه‌ای افغانستان گفت: شهید سردار سلیمانی تا زمان شهادت حامی مردم افغانستان بود و اندیشه و مکتب سلیمانی برای همه مبارزان یمنی، عراقی، سوری و افغان الهام‌بخش بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید عیسی حسینی مزاری در نشست «نقش بی بدیل سردار شهید سلیمانی در عرصه تحولات افغانستان»، شهید سردار سلیمانی را الگوی واقعی یک مسلمان و نمونه تربیت شدگان انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: حاج قاسم در همه عرصه‌های اخلاق، عقاید و عبادت، مجاهدی کم‌نظیر و عنصری خدایی بود که برای مجاهدان افغانستان الهام بخش شد.

عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: کسانی هم که از دور با سردار سلیمانی ارتباط داشتند تحت تاثیر تفکر و منش جهادی وی قرار داشتند و اندیشه و مکتب شهید سلیمانی برای همه مبارزان یمنی، عراقی، سوری و افغان الهام بخش بوده است.

حسینی مزاری ادامه داد: سردار سلیمانی از ابتدای مبارزات مردم افغانستان کنار مجاهدین از جمله احمد شاه مسعود و استاد ربانی قرار داشت و به نظر من حتی عقب‌نشینی دولت مجاهدین به سمت پنجشیر با هماهنگی سردار سلیمانی انجام شد و اگر حضور شهید سلیمانی در پنجشیر و کمک‌های مستشاری وی نبود، مقاومت پنجشیر پیروز نمی‌شد.

وی با اشاره به حمایت‌های مستمر سردار سلیمانی از مردم افغانستان، افزود: خدمت‌رسانی سردار سلیمانی به مردم افغانستان، حتی زمانی که دولت‌های دست نشانده آمریکا در آنجا حضور داشتند، تا زمان شهادت وی ادامه داشت.

رییس کل مرکز فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی تبیان افغانستان رویکرد کنونی سپاه قدس و فرماندهی آن را نیز ادامه راه شهید سلیمانی و بسیار هوشمندانه ارزیابی کرد و افزود: مردم افغانستان خط قرمز جمهوری اسلامی هستند و در حمایت از مردم، همه گروه ها را به تعامل با طالبان تشویق کرده و خواستار تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و مذاهب شده است.

وی، رویکرد دولت سیزدهم در خصوص افغانستان را ستود و گفت: در دولت گذشته، این احساس را داشتیم که افغانستان در اولویت نیست اما دولت کنونی ایران رویکرد مثبت و فعالی در حمایت از مردم افغانستان و حتی مهاجران ساکن ایران دارد.

فعال فرهنگی، رسانه ای افغانستان با بیان اینکه آمریکا در بیش از ۲ دهه حضور، افغانستان را ویران کرد، از نخبگان سیاسی اجتماعی و فرهنگی افغانستان خواست محافظه کارانه با مسائل رفتار نکنند و برای نجات این کشور فعالانه در عرصه های مختلف حضور یابند.

حسینی مزاری، آگاهی بخشی به مردم در کنار حل مشکلات اقتصادی و امنیتی را اولویت‌های کنونی افغانستان ارزیابی کرد و گفت: داعش و برخی گروه‌های تروریستی باوجود حمایت آمریکا، کوچکتر از اراده مردم افغانستان هستند و نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه وضعیت امنیتی الان نسبت به گذشته بهتر شده است، افزود: طالبان واقعیت موجود افغانستان است و باید ضمن تعامل با این گروه، برای بهبود اوضاع، مطالبه‌گری از آنها را ادامه دهیم.

رییس کل مرکز فعالیت های فرهنگی، اجتماعی تبیان افغانستان، بیشتر افرادی را در ایران و سایر نقاط جهان، شعار مقاومت در طالبان سر دادند را به مسائل این کشور ناآشنا دانست و گفت: مردم افغانستان تحت اشغال آمریکا و متحدانش بودند و گزینه ای بهتر از طالبان پیش روی آنها نبود.

عیسی مزاری از همه گروه‌های مسلح در افغانستان خواست تا اسلحه را زمین بگذارند و با تعامل با طالبان برای ثبات و صلح افغانستان و بهبود اوضاع مردم تلاش کنند.

وی در عین حال، طالبان را به استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی و محور مقاومت ترغیب کرد و افزود: کسانی هم در داخل ایران همصدا با مزدوران آمریکا در افغانستان شعار مقابله با طالبان سردادند تا هم افغانستان را به دام جنگ داخلی بکشانند و هم جمهوری اسلامی را درگیر یک جنگ بی‌پایان کنند.

این فعال فرهنگی، رسانه ای با بیان اینکه دولت اشرف غنی رییس جمهوری سابق افغانستان مانع از برگزاری مراسم تجلیل از شهید سلیمانی در این کشور می شد، افزود: موسسه تبیان در آن‌زمان از طریق فضای مجازی و برگزاری وبینار، برای ترویج مکتب شهید سلیمانی تلاس می کرد اما امسال با بهبود فضا توانست مراسمات متنوعی را در این خصوص در افغانستان برگزار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha