۷ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84593330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تداوم کرونا براثر رفتار تبعیض آمیز قدرتهای جهانی در توزیع واکسن

تهران-ایرنا- بررسی های یک گروه مخالف تبعیض در توزیع واکسن در جهان نشان می دهد به رغم وعده های داده شده از سوی کشورهای ثروتمند، آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در ۶ هفته گذشته دز واکسن های بیشتری را برای مقابله با کووید-۱۹ در مقایسه با کشورهای آفریقایی دریافت کرده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: بررسی های گروه موسوم به  «ائتلاف واکسن مردم» (PVA) به دنبال اظهارات گوردن براون نخست وزیر پیشین انگلیس انجام شده که گفته بود شکست در توزیع برابر واکسن در جهان  انسانیت ما را لکه دار می کند.

 سازمان های خیریه نیز از شرکت های واکسن سازی مدرنا و فایزر در آمریکا خواسته اند دستور تولید واکسن خود را به اشتراک بگذارند و دولت ها واکسن را در اختیار کشورهای فقیرتر که نیاز فوری به واکسن دارند قرار دهند.

ائتلاف مذکور که تحت حمایت سازمان عفو بین المللی قرار دارد و متشکل از سازمان های غیرانتفاعی دیده بان حقوق بشر و آکسفام است گفته فایزر و مدرنا به رغم منفعت میلیاردی، همچنان از به اشتراک گذاشتن فناوری تولید واکسن خودداری می کنند. تلاش این ائتلاف برای وادار کردن شرکت ها برای معاف کردن حقوق مالکیت معنوی خود در رابطه با تولید واکسن ها مورد حمایت سران جهان از جمله نیکلا استراجن وزیر اول اسکاتلند قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس در فاصله زمانی بین ۱۱نوامبر تا ۲۱ دسامبر (۲۰ آبان تا ۳۰ آذر) ۵۱۳ میلیون دز واکسن به مردم خود تزریق کرده در حالی که در سراسر قاره آفریقا در کل سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است.

ائتلاف واکسن مردم بیان کرده که دولت هایی مانند انگلیس در صورتی که در نیم کره جنوبی جهان توزیع واکسن همچنان پایین باشد، جهان را با چرخه بی پایان سویه های جدید ویروس، لزوم واکسن های تقویتی، محدودیت ها و حتی قرنطینه مواجه خواهند کرد.

آنا ماریوت مدیر سیاست بهداشتی آکسفام و ائتلاف واکسن گفت جلوگیری از دسترسی به واکسن در کشورهای فقیر «همه گیری کرونا را طولانی تر می کند».

یک دیوار حائل موقتی و ناکافی خواهد بود و نابودی تهدید سویه های جهش یافته ویروس کرونا و پایان دادن به همه گیری نیاز به آن دارد که کل جهان واکسینه شود. مفهوم این امر به اشتراک گذاشتن فناوری ساخت واکسن و اجازه به کشورهای در حال توسعه برای تولید واکسن برای تامین نیازهای خود است.

تنها ۸.۶ درصد از آفریقا واکسینه شده و این قاره با سرعت کنونی تحویل واکسن از سوی شرکت های تولید کننده تا آوریل ۲۰۲۳ نخواهد توانست دز اول واکسن را دریافت کند.

کشورهای گروه هفت ۱.۴ میلیارد دز واکسن اضافی تا مارس ۲۰۲۲ در اختیار دارند و این در حالی است که همه افراد بزرگسال نیز واکسن تقویتی را دریافت کرده اند اما این گروه نتوانسته به تعهدات خود در کمک به ارائه واکسن به کشورهای فقیرتر عمل کند. آمریکا یک چهارم از واکسن وعده داده شده برای کمک و انگلیس و آلمان نیز به ترتیب ۱۵ و ۱۴ درصد از واکسن های وعده داده شده را ارائه داده اند.

تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که هیچ کشوری نمی تواند با استفاده از واکسن تقویتی همه گیری کرونا را دور بزند و برنامه ریزی در این زمینه می تواند دوران همه گیری را طولانی تر کند.

دیده بان حقوق بشر و سازمان پزشکان بدون مرز بیش از ۱۰۰ شرکت سازنده واکسن را شناسایی کرده اند که می توانند در صورت رفع موانع مالکیت معنوی و انتقال فناوری از شرکت های داروسازی، واکسن های آر ان آ را تولید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha