۷ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۲۴
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84593522
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهار هزار قالیباف خراسان شمالی متقاضی بیمه هستند

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۲۶ هزار بافنده فرش دست‌باف به طور مستمر در این استان فعالیت می کنند که ۲ هزار ۶۲۵ نفر زیر پوشش بیمه قرار دارند و چهار هزار نفر نیز متقاضی بیمه هستند.

حسین حاجی بگلو روز سه شنبه در حاشیه نشست رییس مرکز ملی فرش ایران با تولید کنندگان و فرشبافان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تامین مواد اولیه و پوشش بیمه از مشکلات عمده فرشبافان خراسان شمالی است و دستگاه های ذیربط باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: پوشش بیمه ای فرشبافان خراسان شمالی که از جان مایه می گذارند و برخی نیز بدلیل مشکلات آناتومی بدن به بازنشستگی نیز نمی رسند بسیار ناچیز است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: اکنون ۱۲۰ کارگاه غیرمتمرکز و ۱۰ کارگاه متمرکز فرش در استان فعال است که برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی کرده و رسیدگی به این قشر زحمتکش در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: ۲۶ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون تولید شده که ۴۰ درصد آن در داخل و ۶۰ درصد نیز در خارج از استان به فروش رفته است.

پرداخت ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات به قالیبافان خراسان شمالی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه از پرداخت ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب مشاغل خانگی به قالیبافان استان خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات به حدود ۲۵۰ نفر از متاقضیان پرداخت شده است.

وی افزود: اعتبارات اشتغال در حوزه فرش استان در سال قبل ۲ میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

حاجی بگلو ساختار اصلاح ساختار سازمانی در حوزه فرش شد و اظهار داشت: ساختار سازمانی برای فرش در این سازمان در حد کارشناس مسوول است که نمی تواند کار مهم و اثرگذار انجام دهد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در سفر ۲ روزه به خراسان شمالی با استاندار و تولید کنندگان و فرشبافان استان دیدار کردند و از نزدیک در جریان مشکلات این صنعت قرار گرفت.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.  

اینک ۶۰ هزار قالیباف در خراسان شمالی فعالیت می کنند که ۲۶ هزار نفر آن به صورت مستمر فعالیت و مابقی فصلی هستند و حتی یکی از منحصر به فردترین فرش‌های جهان که همان فرش دو رو تمام ابریشم دویدوخ است در این استان بافته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha