۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۳۸
کد خبر: 84593549
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشدید مداخلات نظامی آمریکا در تایوان در قالب بودجه نظامی ۲۰۲۲

تهران – ایرنا – بودجه نظامی سال ۲۰۲۲ آمریکا حاوی بندهایی با هدف تقویت توانایی‌های نظامی نامتقارن تایوان و افزایش همکاری نظامی آمریکا با دولت محلی تایوان است که این امر می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری فوکوس، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه مصوبه بودجه نظامی ۷۷۰ میلیارد دلاری این کشور برای سال ۲۰۲۲ را امضا کرد. این قانون بودجه شامل بندهایی در ارتباط با تایوان است و از دولت آمریکا می‌خواهد که به حمایت از "توسعه نیروهای دفاعی مدرن، توانمند و آماده لازم برای تایوان به منظور حفظ توانایی کافی برای دفاع از خود" ادامه دهد.

در بودجه نظامی آمریکا در همین ارتباط اجرای آموزش‌های عملی و برگزاری رزمایش‌های نظامی با تایوان مورد توجه قرار گرفته و بطور خاص احتمال دعوت از تایوان برای مشارکت در "رزمایش حوزه اقیانوس آرام" (RIMPAC) ۲۰۲۲ مطرح شده است.

رزمایش حوزه اقیانوس آرام که هر دو سال یکبار به میزبانی ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام نزدیک جزیره "هاوایی" برگزار می‌شود، بزرگترین تمرین نظامی دریایی بین‌المللی به شمار می‌رود. تایوان در گذشته هیچگاه برای مشارکت در این رزمایش دعوت نشده است.

قانون بودجه نظامی و دفاعی آمریکا (NDAA) همچنین از وزیر دفاع این کشور خواسته که موضوعات مرتبط با تایوان از جمله مسائل اطلاعاتی، توانایی‌های دفاعی نامتقارن تایوان و چگونکی کاهش کاستی‌ها و آسیب‌پذیری‌های دفاعی تایوان از طریق همکاری با آمریکا را با ارزیابی‌های سالانه مورد بررسی قرار دهد. بر اساس این گزارش، دفتر نمایندگی تایوان در آمریکا در واکنش به تصویب بودجه نظامی آمریکا مراتب قدردانی خود از دولت بایدن و کنگره آمریکا بابت آنچه "حمایت قاطع از تضمین صلح و ثبات در آن سوی تنگه تایوان و در منطقه ایندو – پاسیفیک / اقیانوس هند و آرام" نامید را اعلام کرده است.

تشدید مداخلات نظامی آمریکا در تایوان در قالب بودجه نظامی ۲۰۲۲

به گزارش ایرنا، اقدام آمریکا در تقویت همکاری‌های نظامی با تایوان در حالی است که دولت چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقدامات دیپلماتیک و نظامی خود برای حفظ حق حاکمیت خود بر تایوان در مقابل مداخله‌جویی‌های آمریکا را تشدید کرده است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین هفته گذشته تاکید کرد که تایوان یک جزیره "سرگردان" است که در نهایت به سرزمین مادری چین بازخواهد گشت. این مقام ارشد چین تنش‌های اخیر در منطقه را با "تلاشهای تایوان برای اتکا به آمریکا برای کسب استقلال" مرتبط دانست و گفت که آمریکا و سایر کشورها "از تایوان برای کنترل چین استفاده می‌کنند." 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha